Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de müzik sosyolojisinde önemli bir unsur olan düğünde çalan müzisyenlerin sosyo-ekonomik durumları ve pandeminin etkisi hakkında bir durum çalışması: Safranbolu örneği

Year 2022, Volume: 10 Issue: 1, 59 - 77, 31.03.2022
https://doi.org/10.12975/rastmd.20221014

Abstract

Bu araştırma pandemi döneminde Safranbolu ilçesinde düğünde çalan müzisyenlerin, sosyo ekonomik durumları ve pandeminin etkisine ilişkin görüşlerinin belirlenmesini amaçlamıştır. Safranbolu, Türk folklorik unsurlarından düğün ve düğünde çalan müzisyenlerin araştırılmasında önemli bir bölgedir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemine göre yapılmıştır. Düğünde çalan müzisyenlerininin deneyimlerin objektif bir şekilde betimlenmesinin amaçlanması açısından da fenomonolojik yaklaşım araştırmanın yöntemleri arasında yer alabilir. Araştırmada katılımcıların seçimi için bazı ölçütler belirlenmiştir. Bunlar; düğünde çalan müzisyen olmaları, zengin deneyim ve bilgi içeriğine sahip olmalarıdır. Bu ölçütlere uyan beş düğünde çalan müzisyen katılımcı olarak belirlenmiştir. Araştırmacı, Karabük Üniversitesi’nde çalışmakta olup Safranbolu ilçesine yani verilerin toplandığı yere oldukça yakındır. Araştırmada kullanılan örnekleme yöntemleri; zengin ve derinlemesine verilerin alınması ve belli ölçütlerin katılımcılarda aranması açısından ölçüt örnekleme, verilerin kolay ve ekonomiklikle toplanmasında Safranbolu’nun seçilmesi açısından kolayda örnekleme, araştırmanın amaçlarına hizmet edecek özellikteki katılımcı grubunun belirlenmesi açısından amaçlı örnekleme metodu şeklindedir. Verilerin analizinde, veriler içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre görüşler Gelir Durumu, Başka Meslek İcra Etme, Başka Meslek İcra Etme Nedenleri ve Pandemi Dönemi Sorunlar olmak üzere dört tema ve on yedi alttema altında toplanmıştır. Sonuç olarak Safranbolu’daki düğünde çalan müzisyenler; pandemi dönemi öncesi gelir durumlarını yeterli görmekte, ancak bir çoğu farklı meslekleri de icra etmekte olduklarını ve nunun nedeni olarak yapılan işin sezonluk olduğunu belirttikleri görülmektedir. Düğünde çalan müzisyenler, sosyal güvence ve devlet desteklerinin artırılmasını etmektedirler.

References

  • Akman, E. (2014). Safranbolu Folklorundan Örnekler. (A. Yağmur, Dü.) Ankara: Fersa Matbaacılık.
  • Ataman , S. Y. (1994). Eski Safranbolu Hayatı. (S. Şenel, Dü.) İstanbul.
  • Baş, T. ve Akturan, U. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Boyacıoğlu, Ö. A. (2020) Covid-19 Pandemisinin Müzik Festivallerine Mekansal Etkisi:“Virtual Festival”. Etnomüzikoloji Dergisi, 3(2), 295-311.
  • Depeli, G. (2009). Migrant Memories: German-Turkish Marriage Ceremonies İn Berlin (Cilt 13). Ethnologia Balkanica.
  • Durmaz, N. (2015). Eğlence Sektöründe Çalışma Koşulları Ve Ayrımcılık: Çingeneler Örneği. Çalışma Ve Toplum(1), 259-292.
  • Duygulu, M. (2006). Türkiye’de Çingene Müziği. İstanbul.
  • Ekiz, D. (2004). Eğitim Dünyasının Nitel Araştırma Paradigmasıyla İncelenmesi:Doğal ya da Yapay. GÜ Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 415-443.
  • Emecen, F. M. (2003). Taraklıborlu’dan Safranbolu’ya Bir Müze Şehrin Doğuşu Ve Yükselişi. I. Ulusal Tarih İçinde Safranbolu Sempozyumu (S. 15-22). Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Erol Çalışkan, Ş. S. (2019). Bartın’da Düğün Geleneklerinin Dünü Ve Bugünü. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi , 8 (1) , 413-445 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/teke/issue/44335/547960
  • Güneş, H. (2020). Safranbolu Türkülerinin Söz Varlığı Ve Muhtevası Üzerine Bir İnceleme Trt Türk Halk Müziği Repertuarı Ve Adnan Ataman’ın Safranbolu Türküleri Ve Halk Oyunları Eserinde Yer Alan Türküler. Kraabük: Karabük Üniversitesi.
  • Gürkan, B. (2019). Çoklukimlik, Meslek, Akrabalık Ve Müzik:Orta Anadolu Abdalları’nın Müziksel Dinamikleri. TC Dokuz Eylül Üniversitesi, Müzik Bilimleri Anabilim Dalı. İzmir: Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Sim Matbaası.
  • Kandil Göker, İ.E., Eren, B.S. ve Karaca, S.S. (2020). The impact of the COVID-19 on the borsa İstanbul sector ındex returns: An event study. Gaziantep University Journal Of Social Sciences, Special Issue, 14-41.
  • Keskin, A. (2014). Geleneksel Abdal Müziğini Temsili Ve Neşet Ertaş. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(34), 99-112.
  • Kılıç, Y. (2020). Borsa İstanbul’da COVID-19 (Koronavirüs) etkisi. Journal Of Emerging Economies And Policy, 5 (1), 66-77.
  • Mak, M., & Oğul Kurtişoğlu. (2018). Mardinli Koçerler. Msgsü Sosyal Bilimler Dergisi, 2(18), 327-328.
  • Martin, G. (2006). Almanya’da “Hayali Türkiye” nin Müziği. (S. Dingiloğlu, Çev.) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Peksan, S., & Tosun, F. (2014). Sanatçıların Sosyal Haklara Ulaşımındaki Güçlükler. Çalışma Ve Toplum(3), 207-230.
  • Punch, K. F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar (Çevirenler: D. Bayrak, B. Aslan ve Z. Akyüz). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Sağer, T. (2004). Çukurova Bölgesi’ndeki Çingene Müzisyenler Ve Ülkemizin Müziksel Yaşantısına Katkıları. Folklor Halk Bilim Dergisi, 6(56).
  • Sağer, T., Özkişi, Z. G., & Yüceer, E. M. (2020). Covıd-19 Pandemi Sürecinin Müzik Dinleme ve İcra Pratiklerine Etkileri: Yıldız Teknik Üniversitesi Lisans Öğrencileri Örneği. Uluslarası Müzik ve Sahne Sanatları Dergisi, (4), 1-17.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı, (2022). Erişim Adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/TR- 66494/pandemi.html#:~:text=Bir%20hastal%C4%B1%C4%9F%C4%B1n%20veya%20enfeksiyon%20etkeninin,DS%C3%96)%20taraf%C4%B1ndan%20pandemi%20ilan%20edilmi%C5%9Ftir., Erişim Tarihi: 05.01.2022.
  • Tağ, M. (2018). Temettuat Kayıtlarına Göre Osmanlı Devleti’nde Romanların Mesleki Yapıları Ve Geçim Kaynakları. Msgsü Sosyal Bilimler Dergisi, 2(18), 303-319.
  • Tekin Arıcı, E. (2017). Orta Anadolu Ve Ege Abdal Kültürleri Arasındaki İlişkinin Müzikal Analiz Üzerinden Değerlendirilmesi. Tc Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Türk Müziği Devlet Konservatuarı Türk Din Musikisi Anasanat Dalı. Ankara: Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tekindal, M. & Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20 (1), 153- 182.
  • Unesco Dünya Miras Kenti Safranbolu, (2022). http://www.karabuk.gov.tr/unesco-dunya-miras-kentisafranbolu [08.05.2021]
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. (2008). Kırşehir Örneklemesiyle Anadolu Abdalları. Kırşehir: Kırşehir Belediyesi Kültür- Tarih Yayınları.
  • Yirci, R. & Ozdemir, T.Y. (2021). Covid-19 Pandemisinin Sosyoekonomik ve Psikolojik Göstergeleri ile Türk Eğitim Sistemi Üzerindeki Etkileri. Journal of History School, 53, 2440-2466
  • Yunus Emre Enstitüsü, (2022) Erişim Adresi: https://www.yee.org.tr/tr/haber/muzik-susmasin-covid-19-salgin-surecinde-destek-projesi-cagrisi-i, Erişim Tarihi:09.01.2022.
  • web 1. https://www.notaarsivleri.com/NotaMuzik/duriye-min-gugumleri-kalaylipdf1585903451.pdf

A case study on the socio-economic status of the musicians playing at the wedding, an important element in the sociology of music in Türkiye, and the effect of the pandemic: the case of Safranbolu

Year 2022, Volume: 10 Issue: 1, 59 - 77, 31.03.2022
https://doi.org/10.12975/rastmd.20221014

Abstract

The aim of this research is to investigate the opinions of the musicians who performed the "Wedding Play" task in the Safranbolu district of Karabük province during the pandemic period, regarding their socio-economic status. In the research, the interview method was used within the framework of the qualitative research approach. The research was carried out on a study group consisting of 5 musician candidates. The study group was formed with the determined sampling method on a voluntary basis. Content analysis technique, one of the qualitative research data analysis forms, was used in the analysis of the outcomes.
The obstacles created by the pandemic for wedding and wedding musical instrument performer, the economic difficulties they experienced professionally during this period, the factors affecting their earnings were tried to be determined, and the findings were grouped, analyzed and interpreted. Suggestions were made on what the state should do for this professional group that performs weddings over the identified problems.

References

  • Akman, E. (2014). Safranbolu Folklorundan Örnekler. (A. Yağmur, Dü.) Ankara: Fersa Matbaacılık.
  • Ataman , S. Y. (1994). Eski Safranbolu Hayatı. (S. Şenel, Dü.) İstanbul.
  • Baş, T. ve Akturan, U. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Boyacıoğlu, Ö. A. (2020) Covid-19 Pandemisinin Müzik Festivallerine Mekansal Etkisi:“Virtual Festival”. Etnomüzikoloji Dergisi, 3(2), 295-311.
  • Depeli, G. (2009). Migrant Memories: German-Turkish Marriage Ceremonies İn Berlin (Cilt 13). Ethnologia Balkanica.
  • Durmaz, N. (2015). Eğlence Sektöründe Çalışma Koşulları Ve Ayrımcılık: Çingeneler Örneği. Çalışma Ve Toplum(1), 259-292.
  • Duygulu, M. (2006). Türkiye’de Çingene Müziği. İstanbul.
  • Ekiz, D. (2004). Eğitim Dünyasının Nitel Araştırma Paradigmasıyla İncelenmesi:Doğal ya da Yapay. GÜ Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 415-443.
  • Emecen, F. M. (2003). Taraklıborlu’dan Safranbolu’ya Bir Müze Şehrin Doğuşu Ve Yükselişi. I. Ulusal Tarih İçinde Safranbolu Sempozyumu (S. 15-22). Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Erol Çalışkan, Ş. S. (2019). Bartın’da Düğün Geleneklerinin Dünü Ve Bugünü. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi , 8 (1) , 413-445 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/teke/issue/44335/547960
  • Güneş, H. (2020). Safranbolu Türkülerinin Söz Varlığı Ve Muhtevası Üzerine Bir İnceleme Trt Türk Halk Müziği Repertuarı Ve Adnan Ataman’ın Safranbolu Türküleri Ve Halk Oyunları Eserinde Yer Alan Türküler. Kraabük: Karabük Üniversitesi.
  • Gürkan, B. (2019). Çoklukimlik, Meslek, Akrabalık Ve Müzik:Orta Anadolu Abdalları’nın Müziksel Dinamikleri. TC Dokuz Eylül Üniversitesi, Müzik Bilimleri Anabilim Dalı. İzmir: Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Sim Matbaası.
  • Kandil Göker, İ.E., Eren, B.S. ve Karaca, S.S. (2020). The impact of the COVID-19 on the borsa İstanbul sector ındex returns: An event study. Gaziantep University Journal Of Social Sciences, Special Issue, 14-41.
  • Keskin, A. (2014). Geleneksel Abdal Müziğini Temsili Ve Neşet Ertaş. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(34), 99-112.
  • Kılıç, Y. (2020). Borsa İstanbul’da COVID-19 (Koronavirüs) etkisi. Journal Of Emerging Economies And Policy, 5 (1), 66-77.
  • Mak, M., & Oğul Kurtişoğlu. (2018). Mardinli Koçerler. Msgsü Sosyal Bilimler Dergisi, 2(18), 327-328.
  • Martin, G. (2006). Almanya’da “Hayali Türkiye” nin Müziği. (S. Dingiloğlu, Çev.) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Peksan, S., & Tosun, F. (2014). Sanatçıların Sosyal Haklara Ulaşımındaki Güçlükler. Çalışma Ve Toplum(3), 207-230.
  • Punch, K. F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar (Çevirenler: D. Bayrak, B. Aslan ve Z. Akyüz). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Sağer, T. (2004). Çukurova Bölgesi’ndeki Çingene Müzisyenler Ve Ülkemizin Müziksel Yaşantısına Katkıları. Folklor Halk Bilim Dergisi, 6(56).
  • Sağer, T., Özkişi, Z. G., & Yüceer, E. M. (2020). Covıd-19 Pandemi Sürecinin Müzik Dinleme ve İcra Pratiklerine Etkileri: Yıldız Teknik Üniversitesi Lisans Öğrencileri Örneği. Uluslarası Müzik ve Sahne Sanatları Dergisi, (4), 1-17.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı, (2022). Erişim Adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/TR- 66494/pandemi.html#:~:text=Bir%20hastal%C4%B1%C4%9F%C4%B1n%20veya%20enfeksiyon%20etkeninin,DS%C3%96)%20taraf%C4%B1ndan%20pandemi%20ilan%20edilmi%C5%9Ftir., Erişim Tarihi: 05.01.2022.
  • Tağ, M. (2018). Temettuat Kayıtlarına Göre Osmanlı Devleti’nde Romanların Mesleki Yapıları Ve Geçim Kaynakları. Msgsü Sosyal Bilimler Dergisi, 2(18), 303-319.
  • Tekin Arıcı, E. (2017). Orta Anadolu Ve Ege Abdal Kültürleri Arasındaki İlişkinin Müzikal Analiz Üzerinden Değerlendirilmesi. Tc Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Türk Müziği Devlet Konservatuarı Türk Din Musikisi Anasanat Dalı. Ankara: Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tekindal, M. & Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20 (1), 153- 182.
  • Unesco Dünya Miras Kenti Safranbolu, (2022). http://www.karabuk.gov.tr/unesco-dunya-miras-kentisafranbolu [08.05.2021]
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. (2008). Kırşehir Örneklemesiyle Anadolu Abdalları. Kırşehir: Kırşehir Belediyesi Kültür- Tarih Yayınları.
  • Yirci, R. & Ozdemir, T.Y. (2021). Covid-19 Pandemisinin Sosyoekonomik ve Psikolojik Göstergeleri ile Türk Eğitim Sistemi Üzerindeki Etkileri. Journal of History School, 53, 2440-2466
  • Yunus Emre Enstitüsü, (2022) Erişim Adresi: https://www.yee.org.tr/tr/haber/muzik-susmasin-covid-19-salgin-surecinde-destek-projesi-cagrisi-i, Erişim Tarihi:09.01.2022.
  • web 1. https://www.notaarsivleri.com/NotaMuzik/duriye-min-gugumleri-kalaylipdf1585903451.pdf
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music
Journal Section Sociology of Music
Authors

Gülcan Ertan Hacısüleymanoğlu 0000-0003-0220-5846

Turan Sağer 0000-0002-1059-678X

Early Pub Date March 15, 2022
Publication Date March 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Ertan Hacısüleymanoğlu, G., & Sağer, T. (2022). Türkiye’de müzik sosyolojisinde önemli bir unsur olan düğünde çalan müzisyenlerin sosyo-ekonomik durumları ve pandeminin etkisi hakkında bir durum çalışması: Safranbolu örneği. Rast Müzikoloji Dergisi, 10(1), 59-77. https://doi.org/10.12975/rastmd.20221014

Yazarlarımızın editöryal süreçlerin aksamaması için editöryal emaillere 3 gün içinde yanıt vermeleri gerekmektedir.