Bu çalışmanın amacı, altı şapkalı düşünme tekniğinin ilköğretim 7. Sınıf fen bilimleri dersi İnsan ve çevre ünitesinin öğretiminde öğrencilerin akademik başarısına etkisini araştırmaktır. Araştırma 2013-2014 eğitim öğretim yıllında bir ilköğretim okulunun 7. Sınıflarında öğrenim gören 25 şer kişilik deney ve kontrol grubundan kız-erkek oluşan iki farklı sınıfta gerçekleşmiştir. Deney grubuna iki hafta süreyle altı şapkalı düşünme tekniğine uygun olarak ders anlatılırken kontrol grubuna ise geleneksel öğretim yöntemi ile ders anlatılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre istatistiksel olarak Altı Şapkalı Düşünme tekniğinin öğrencilerin akademik başarılarında geleneksel yönteme göre daha etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Bu anlamda öğrencilerin akademik başarılarını yükseltebilmek için değişik teknikler kullanılabilir
The purpose of this study is to investigate the impact of the six-hat thinking technique on the academic achievement of students in teaching elementary 7th grade science class Human and environmental unit. The study was conducted in two different classes consisting of 25 experimental and control groups girls and boys who were educated in the 7th Grade of a primary school in 2013-2014 education year. While the lesson was given to the experimental group according to the six hat thinking technique for two weeks, the lesson was given to the control group with the traditional teaching method for two weeks. According to the results of the research, it was concluded statistically that the Six Hat Concept of Thinking was more effective in the academic achievement of the students than the traditional method. In this sense, various techniques can be used to improve the academic achievement of the students.1Yrd. Doç. Dr., Atatürk Üniversitesi/mehmetyilmaz@atauni.edu.tr2Öğretmen, Milli Eğitim Bakanlığı/farukarici25@gmail.com 3Prof. Dr., Atatürk Üniversitesi/rdilber@atauni.edu.tr *Bu çalışma altı şapkalı düşünme tekniğinin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi isimli yüksek lisans tezinin bir parçası olarak sunulmuştur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 1 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.