BibTex RIS Cite

Dede Korkut Kitabı’nda Dil Becerilerine İlişkin Örnekler

Year 2017, Volume: 5 Issue: 2, 142 - 157, 01.01.2017

Abstract

Bu makalede, Dede Korkut metinlerinde yer alan dil becerileri tespit edilmeye çalışılmıştır. Metinlerde sırasıyla dinleme, konuşma, okuma ve yazma dil becerilerinin geçtiği cümleler taranarak incelenmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma, betimsel nitelikte bir çalışma olup doküman incelemesi yöntemi esas alınarak yapılmıştır. Metinlerde dinleme becerisine ilişkin 43 bulgu, konuşma becerisine ilişkin 1587 bulgu, okuma becerisine ilişkin 10 bulgu ve yazma dil becerisine ilişkin 5 bulgu tespit edilmiştir. Bu bağlamda Dede Korkut metinleri, dil becerilerine ilişkin yaşandığı dönem içinde bazı ipuçları vermiş ve bu ipuçlarını okuyucuya sezdirmeye çalışmıştır

References

  • Aksan, D. (2000). Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Aksan, D. (1975). “Ana Dili”, Türk Dili, C. 31, S. 285, s. 423-434.
  • Banarlı, N. S. (2004). Resimli Türk Edebiyatı. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Batur, Z. (2012). Divânü Lûgati’t-Türk’te Anlama ve Anlatma Becerilerine İlişkin Örnekler. Turkish Studies Dergisi, 226, 219-231.
  • Çifçi, M. (2001). Dinleme Eğitimi ve Dinlemeyi Etkileyen Faktörler. AKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, II, 166, 165-177.
  • Demirel, Ö. (1999). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. İstanbul: M.E.B. Basımevi.
  • Ergin, M. (1999). Türk dil bilgisi. İstanbul: Bayrak Yayınları.
  • Ergin, M. (2011). Dede Korkut Kitabı. Ankara: T.D.K. Yayınları.
  • Ergin, M. (2010). Dede Korkut Kitabı. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Hengirmen, M. (1998). Türkçe Dilbilgisi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Özbay, M. (2009). Okuma Eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özbay, M. (2010). Dinleme Eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özbay, M. (2011). Özel Öğretim Yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özdemir, E. (1990). Okuma Sanatı. İstanbul: İnkılâp Kitapevi.
  • Özsoy, B. S. (2006). Dede Korkut Kitabı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Sakaoğlu, S. (1998). Dede Korkut kitabı incelemeler derlemeler – aktarmalar. Konya: Selçuk
  • Üniversitesi Yaşatma ve Geliştirme Vakfı Yayınları. Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • TDK, (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Examples of Language Skills in Dede Korkut Book

Year 2017, Volume: 5 Issue: 2, 142 - 157, 01.01.2017

Abstract

In this article, it was aimed to indicate the language skills which were in Dede Korkut texts. In these texts, the sentences that include listening, speaking, reading and writing skills were examined and interpreted respectively. This research is descriptive work so it was made based document analysis method. There were 43 findings on listening skills in texts, 1587 findings on speaking skills, 10 findings on reading skills, and 5 findings on writing language skills. In this context, the texts of Dede Korkut gave some clues during the period of their experience with language skills and tried to perceive these clues to the reader

References

  • Aksan, D. (2000). Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Aksan, D. (1975). “Ana Dili”, Türk Dili, C. 31, S. 285, s. 423-434.
  • Banarlı, N. S. (2004). Resimli Türk Edebiyatı. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Batur, Z. (2012). Divânü Lûgati’t-Türk’te Anlama ve Anlatma Becerilerine İlişkin Örnekler. Turkish Studies Dergisi, 226, 219-231.
  • Çifçi, M. (2001). Dinleme Eğitimi ve Dinlemeyi Etkileyen Faktörler. AKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, II, 166, 165-177.
  • Demirel, Ö. (1999). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. İstanbul: M.E.B. Basımevi.
  • Ergin, M. (1999). Türk dil bilgisi. İstanbul: Bayrak Yayınları.
  • Ergin, M. (2011). Dede Korkut Kitabı. Ankara: T.D.K. Yayınları.
  • Ergin, M. (2010). Dede Korkut Kitabı. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Hengirmen, M. (1998). Türkçe Dilbilgisi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Özbay, M. (2009). Okuma Eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özbay, M. (2010). Dinleme Eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özbay, M. (2011). Özel Öğretim Yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özdemir, E. (1990). Okuma Sanatı. İstanbul: İnkılâp Kitapevi.
  • Özsoy, B. S. (2006). Dede Korkut Kitabı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Sakaoğlu, S. (1998). Dede Korkut kitabı incelemeler derlemeler – aktarmalar. Konya: Selçuk
  • Üniversitesi Yaşatma ve Geliştirme Vakfı Yayınları. Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • TDK, (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Halil Kuru

Publication Date January 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 5 Issue: 2

Cite

IEEE H. Kuru, “Dede Korkut Kitabı’nda Dil Becerilerine İlişkin Örnekler”, Researcher, vol. 5, no. 2, pp. 142–157, 2017.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.