Beklenmedik olarak ortaya çıkan ve toplulukları
olumsuz etkileyen doğal veya insan kökenli tehlikelerin topluluklar üzerindeki
sonuçları afet olarak nitelendirilmektedir. Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde
de gerek doğal kaynaklı gerekse teknolojinin veya insan faktörünün bilerek veya
bilmeyerek sebep olduğu tehlikelerin sonucu olarak yaşam alanlarımız afetlere
maruz kalmakta ve insanlar mağdur olmaktadır. Bu afetler sonucunda can ve mal
kayıpları olmakta ve insanların yaşamlarındaki bu değişimler travmalara neden
olmaktadır. Kaynağı doğadan gelen tehlikelerin meydana gelmesi çoğu zaman
engellenememekle birlikte birey/toplumlara vereceği hasarlar/kayıplar en aza
indirgenebilir. Bunu sağlayabilmenin en önemli yollarından biri toplumu meydana
getiren her birey için güvenli bir çevrenin oluşturulmasıdır. Bu çalışmada,
Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerinin Topluma Hizmet
Uygulamaları dersi kapsamında Kocaeli İli, İzmit ilçesindeki engelli birey,
engelli adayı birey ve öğretmenler üzerinde “Engellilerin Kentsel Alanda
Karşılaştıkları Sorunlar” konulu çalışmanın afet boyutunda değerlendirilmesine
ait sonuçlar yer almaktadır. Çalışma, 30 engelli birey, 50 engelli adayı birey
ve 25 öğretmen ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılarak gerçekleştirilmiştir ve
bir afet durumunda nasıl davranılacağı konusunda farkındalık düzeyinin
belirlenmesini içermektedir. Çalışmanın çarpıcı sonuçlarından bazıları;
engellilerin afet anında doğrudan kaçmayı düşündüklerini, öğretmenlerin engelli
öğrencilere afetlerle ilgili davranış şekillerini öğretmeye gönüllü olduklarını
gösterirken engelli adayı bireylerin ise afet anında önceliği engelli yakınına
vermeye eğilimli olduklarını göstermektedir.
Unexpected natural and technological dangers and the
result of dangers on communities are defined as disasters. Inourcountry as well
as allover the world, the result of the factors both natural and technology origin
as our habitats are exposed to disasters and people are victims.These disasters
result in loss of life and property, and these changes in people's lives cause trauma.
Although the dangers that comes from nature mostly cannot be prevented, the damage
/ losses to the individual / society can be minimized. One of the most important
ways to achieve is to create a safe environment for every individual who makes society.
This study includes the results of disaster assessment that is part of the
study of students of Kocaeli University Education Faculty in the scope of
Community Service Practices in İzmit district of Kocaeli disabled individual,
disabled candidate and teachers on the "Disabilities in the Urban Area
Problems encountered". The study was realised 30 people with disabilities,
50 people with candidate disabilities and 25 teachers. Some of the interesting
results of the study; the people with disabilities are considering to escape
directly in disasters, teachers are willing to teach disabled students
behaviors related to disasters and also disabled candidates are abilities are
prone to give priority to disabled relatives at the time of disaster.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Acceptance Date | December 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 2 |