Günümüzde doğal kaynaklar hızla tüketilmektedir. Bilinçsiz bir şekilde tüketilen kaynaklar iklim değişiklilerinin yaşanmasına sebep olmakta ve dünyanın sürdürülebilirliğini azaltmaktadır. Bu bağlamda iklim değişikliğini anlamak, çözüm üretmek amacıyla birçok çalışma yapılmaktadır. Son dönemde yapılan çalışmalar iklim değişikliğinin toplumlar için önemini açıklamakta ve bunu görsel teknikler yardımı ile desteklemektedir. Yapılan çalışmada, iklim değişikliğini konu alan kurgu filmlerinden biri olan, birçok alanda ödül almış ‘The Day Of After Tomorrow’ isimli 2004'te çekilmiş Hollywood yapımı sinema filminin izleyicileri üzerinde oluşturduğu iklim değişikliği algısı ve bilincinin çevreci söylemler aracılığıyla tespit edilmesini amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında belirlenen yöntem iki aşamada tamamlanmıştır. Birinci aşamada Türkiye’de en çok ziyaret edilen sinema web sitelerinde çevrimiçi veri tabanlarında yer alan yorumlar belirli başlıklar altında kategorize edilmiş, ikinci aşama ise çevre söylemleri doğrultusunda kategorize edilen yorumlar MAXQDA 2022 Analytics Pro yazılımı ile analiz edilmiştir. Çalışma bulguları incelendiğinde film izleyicilerin büyük çoğunluğunda (%39,6) iklim değişikliği bilincinin oluşturulamadığı görülmüştür. Film izleyicilerinin çevre bilinci ve iklim değişikliği konusunda verilmek istenen mesajı göz ardı ederek filmi genel ifadelerle yorumladıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Today, natural resources are consumed rapidly. Unconsciously consumed resources cause climate change and reduce the sustainability of the world. In this context, many studies are carried out in order to understand climate change and produce solutions. Recent studies explain the importance of climate change for societies and support this with the help of visual techniques. This study is aimed to determine the perception and awareness of climate change created by the audience of the 2004 Hollywood feature film called 'The Day of After Tomorrow', which is one of the fictional films about climate change, which has received awards in many fields, through environmentalist discourses. The method determined within the scope of the study was completed in two stages. In the first stage, the comments in the online databases of the most visited cinema websites in Turkey were categorized under certain headings, and in the second stage, the comments categorized in line with environmental discourses were analyzed with the MAXQDA 2022 Analytics Pro software. When the study findings were examined, it was seen that the majority of the movie audience (39.6%) could not create awareness of climate change. It was concluded that the movie audiences interpreted the movie in general terms, ignoring the message about environmental awareness and climate change.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Architecture |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Acceptance Date | June 6, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 1 |