Research Article
BibTex RIS Cite

THE EVALUATION OF THE TOTAL QUALITY MANAGEMENT IN PRIMARY EDUCATION SCHOOLS ACCORDING TO THE OPINIONS OF THE TEACHERS AND ADMINISTRATORS

Year 2016, , 207 - 218, 30.09.2016
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016321993

Abstract

The purpose of this research is to investigate the opinions of teachers and administrators related to the total quality management applications carried out in primary education schools. In accordance with this purpose, the opinions of the teachers (n=202) and administrators (n=74) have been gathered by the scale consisted of four dimensions and developed by Oter (2006) and the data was analyzed and assessed by statistical techniques (Mean, Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis). As a result it was found that teachers and administrators have agreed on the sub-dimensions (Acceptance of TQM philosophy, Appropriateness of school structure, High level support for TQM applications, Establishment of TQM system) of Total Quality Management. There was no significant meaningful difference among teachers and administrators related to sub-dimensions with duty. There was no meaningful difference among the teachers with gender. There was meaningful difference with work duration among the opinions of teachers. 

References

  • Aksu, M. 2002, “Eğitimde Stratejik Planlama ve Toplam Kalite Yönetimi”. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aksu, A. 2009, “İlköğretim Okullarında Toplam Kalite Yönetimi ve Vizyoner Liderlik”. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim ve Bilim Dergisi, Cilt: 34, Sayı: 153, İzmir.
  • Balcı, A. 2010, “Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeleri”. Pegem Akademi, 8. Baskı.
  • Bayrak, C. & Ağaoğlu, E. 1998, “İlköğretim Okullarındaki Yönetici ve Öğretmenlerin Toplam Kalite Yönetimine İlişkin Görüşleri”. Eğitim Yönetimi. (13), 23-37.
  • Bilgen, H. N. 1993, “Çağdaş ve Demokratik Eğitim”. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Bolat, T. 2000, “Toplam Kalite Yönetimi”. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Bulut, Ö. 1998, “Eğitim Yönetiminin Çağdaşlaştırılması: Eğitimde TKY uygulaması ve Yararları”. 2. Toplam Kalite Yönetimi Makale Yarışması– Ödül Kazanan Makaleler. İstanbul: TÜSİAD-KALDER Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. 2010, “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. 2010, “Sosyal Bilimler İçin Veri Analiz El Kitabı”. 12. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cafoğlu, Z. 1996, “Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi”. İstanbul: Avni Akyol Ümit Kültür ve Eğitim Vakfı.
  • Celep, C. 2001, “Eğitimde Örgütsel Adanma ve Öğretmenler”. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Düren, A. Z. 1993, “2000’li Yıllarda Yönetim”. Alfa Yayınları No: 692, Yönetim Dizisi, İstanbul.
  • Elif, İ. 1999, “Toplam Kalite Yönetimi ve Toplam Kaliteye Ulaşmada Önemli Bir Araç ISO 9000 Kalite Güvence Sistemi”. Bursa: Uludağ Üniversitesi Yayınları.
  • Ersen, H. 1997, “Toplam Kalite ve İnsan Kaynakları Yönetimi İlişkisi”. İstanbul: Sim Matbaacılık.
  • Gürsoy, H. & Büyükbaş, N. 2002, “Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi Kuram ve Uygulama”. Elazığ. MEM.
  • Halis, M. 2000, “Paradigmadan Uygulamaya Toplam Kalite Yönetimi ve ISO 9000 Kalite Güvence Sistemleri, ISO 9002 Kalite Belgesi Çalışmaları”. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Hamedoğlu, M. A. 2002, “İlköğretimde Toplam Kalite Yönetiminin Uygulanmasında Görülen Engeller”, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Karasar, N. 2002, “Bilimsel Araştırma Yöntemi”. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kovancı, A. 2001, “Toplam Kalite Yönetimi Fakat Nasıl?” İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Kökçü, İ. 2000, “İlköğretim Kurumlarında Toplam Kalite Yönetiminin Uygulanabilirliği”, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Muluk, F. Z., Burcu, E. & Danacıoğlu, N. 2000, “Türkiye’de Kalite Olgusunun Gelişimi”. Ankara: KalDer Yayınları.
  • Öter, H. 2006, “İlköğretim Okullarında Toplam Kalite Yönetimi Çalışmalarının Değerlendirilmesi”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Diyarbakır.
  • Özdemir, S. 1996, “Eğitimde Örgütsel Yenileşme”. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Özdemir, S. 1996, “Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi”. Verimlilik Dergisi (Özel Sayı).
  • Özdemir, S. 1998, “Eğitimde Örgütsel Yenileşme”. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Özden, Y. 2000, “Eğitimde Yeni Değerler”. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Sarı, B. 2002, “İlköğretim Okullarında Toplam Kalite Yönetimi Uygulama Sonuçları”, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Soylu, K., Suer, A. & Soylu, F. 1998, “Toplam Kalite Yönetimi Sözlüğü”. Celal SEÇKİN (Der.), İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Şimşek, M. 2000, “Sorularla Toplam Kalite Yönetimi ve Kalite Güvence Sistemleri”. İstanbul: ALFA Basım Yayım.
  • Şişman, M. & Turan, S. 2001, “Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi”. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Takan, M. 2000, “Bankalarda Toplam Kalite Yönetimi”. Türkiye Bankalar Birliği Yayın No: 217.
  • Taptık, Y. & Keleş, Ö. 1998, “Kalite Savaşı”. İstanbul: KalDer Yayınları No: 22.
  • TDK. 1998, “Türkçe Sözlük”. Gözden Geçirilmiş Altıncı Baskı, Sayı: 403, Ankara: 1979. Türkçe Sözlük. Dokuzuncu Baskı, Türk Dil Kurumu Yayınları: 549, Ankara.
  • Temel, A. 1999, “Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi”. Milli Eğitim, 149, 48-50.
  • Turan, G. 1998, “Toplam Kaliteye Geçişte Kalite Kültürünü Geliştirme Projesi”. Kamu-İş, 4(3), 161-172.
  • Türkmen, İ. 1995, “Toplam Kalite Yönetimine Geçiş ve Uygulamada Başarıyı Engelleyen Faktörler”. Verimlilik Dergisi, Özel Sayı.
  • Yahyagil, M. Y. 1998, “Eğitim Sistemimizde TKY uygulamalarının Sağlayacağı Yararlar”. 2. Toplam Kalite Yönetimi Yarışması. 1997 Yılı Ödül Kazanan Makaleler. İstanbul: TÜSİAD-KALDER Yayınları.
  • Yenersoy, G. 1997, “Toplam Kalite Yönetimi, Mükemmeli Arayış Yolculuğuna İlk Adım”. İstanbul: Rota Yayınları.
  • Yıldırım, H. A. 2002, “Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi”. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yiğit, B. & Bayraktar, M. 2003, “Toplam Kalite Yönetim İlkelerinin İlköğretim Okullarında Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Algıları”, Milli Eğitim Dergisi, 158, 33-36.
Year 2016, , 207 - 218, 30.09.2016
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016321993

Abstract

References

  • Aksu, M. 2002, “Eğitimde Stratejik Planlama ve Toplam Kalite Yönetimi”. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aksu, A. 2009, “İlköğretim Okullarında Toplam Kalite Yönetimi ve Vizyoner Liderlik”. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim ve Bilim Dergisi, Cilt: 34, Sayı: 153, İzmir.
  • Balcı, A. 2010, “Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeleri”. Pegem Akademi, 8. Baskı.
  • Bayrak, C. & Ağaoğlu, E. 1998, “İlköğretim Okullarındaki Yönetici ve Öğretmenlerin Toplam Kalite Yönetimine İlişkin Görüşleri”. Eğitim Yönetimi. (13), 23-37.
  • Bilgen, H. N. 1993, “Çağdaş ve Demokratik Eğitim”. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Bolat, T. 2000, “Toplam Kalite Yönetimi”. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Bulut, Ö. 1998, “Eğitim Yönetiminin Çağdaşlaştırılması: Eğitimde TKY uygulaması ve Yararları”. 2. Toplam Kalite Yönetimi Makale Yarışması– Ödül Kazanan Makaleler. İstanbul: TÜSİAD-KALDER Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. 2010, “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. 2010, “Sosyal Bilimler İçin Veri Analiz El Kitabı”. 12. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cafoğlu, Z. 1996, “Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi”. İstanbul: Avni Akyol Ümit Kültür ve Eğitim Vakfı.
  • Celep, C. 2001, “Eğitimde Örgütsel Adanma ve Öğretmenler”. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Düren, A. Z. 1993, “2000’li Yıllarda Yönetim”. Alfa Yayınları No: 692, Yönetim Dizisi, İstanbul.
  • Elif, İ. 1999, “Toplam Kalite Yönetimi ve Toplam Kaliteye Ulaşmada Önemli Bir Araç ISO 9000 Kalite Güvence Sistemi”. Bursa: Uludağ Üniversitesi Yayınları.
  • Ersen, H. 1997, “Toplam Kalite ve İnsan Kaynakları Yönetimi İlişkisi”. İstanbul: Sim Matbaacılık.
  • Gürsoy, H. & Büyükbaş, N. 2002, “Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi Kuram ve Uygulama”. Elazığ. MEM.
  • Halis, M. 2000, “Paradigmadan Uygulamaya Toplam Kalite Yönetimi ve ISO 9000 Kalite Güvence Sistemleri, ISO 9002 Kalite Belgesi Çalışmaları”. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Hamedoğlu, M. A. 2002, “İlköğretimde Toplam Kalite Yönetiminin Uygulanmasında Görülen Engeller”, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Karasar, N. 2002, “Bilimsel Araştırma Yöntemi”. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kovancı, A. 2001, “Toplam Kalite Yönetimi Fakat Nasıl?” İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Kökçü, İ. 2000, “İlköğretim Kurumlarında Toplam Kalite Yönetiminin Uygulanabilirliği”, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Muluk, F. Z., Burcu, E. & Danacıoğlu, N. 2000, “Türkiye’de Kalite Olgusunun Gelişimi”. Ankara: KalDer Yayınları.
  • Öter, H. 2006, “İlköğretim Okullarında Toplam Kalite Yönetimi Çalışmalarının Değerlendirilmesi”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Diyarbakır.
  • Özdemir, S. 1996, “Eğitimde Örgütsel Yenileşme”. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Özdemir, S. 1996, “Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi”. Verimlilik Dergisi (Özel Sayı).
  • Özdemir, S. 1998, “Eğitimde Örgütsel Yenileşme”. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Özden, Y. 2000, “Eğitimde Yeni Değerler”. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Sarı, B. 2002, “İlköğretim Okullarında Toplam Kalite Yönetimi Uygulama Sonuçları”, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Soylu, K., Suer, A. & Soylu, F. 1998, “Toplam Kalite Yönetimi Sözlüğü”. Celal SEÇKİN (Der.), İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Şimşek, M. 2000, “Sorularla Toplam Kalite Yönetimi ve Kalite Güvence Sistemleri”. İstanbul: ALFA Basım Yayım.
  • Şişman, M. & Turan, S. 2001, “Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi”. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Takan, M. 2000, “Bankalarda Toplam Kalite Yönetimi”. Türkiye Bankalar Birliği Yayın No: 217.
  • Taptık, Y. & Keleş, Ö. 1998, “Kalite Savaşı”. İstanbul: KalDer Yayınları No: 22.
  • TDK. 1998, “Türkçe Sözlük”. Gözden Geçirilmiş Altıncı Baskı, Sayı: 403, Ankara: 1979. Türkçe Sözlük. Dokuzuncu Baskı, Türk Dil Kurumu Yayınları: 549, Ankara.
  • Temel, A. 1999, “Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi”. Milli Eğitim, 149, 48-50.
  • Turan, G. 1998, “Toplam Kaliteye Geçişte Kalite Kültürünü Geliştirme Projesi”. Kamu-İş, 4(3), 161-172.
  • Türkmen, İ. 1995, “Toplam Kalite Yönetimine Geçiş ve Uygulamada Başarıyı Engelleyen Faktörler”. Verimlilik Dergisi, Özel Sayı.
  • Yahyagil, M. Y. 1998, “Eğitim Sistemimizde TKY uygulamalarının Sağlayacağı Yararlar”. 2. Toplam Kalite Yönetimi Yarışması. 1997 Yılı Ödül Kazanan Makaleler. İstanbul: TÜSİAD-KALDER Yayınları.
  • Yenersoy, G. 1997, “Toplam Kalite Yönetimi, Mükemmeli Arayış Yolculuğuna İlk Adım”. İstanbul: Rota Yayınları.
  • Yıldırım, H. A. 2002, “Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi”. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yiğit, B. & Bayraktar, M. 2003, “Toplam Kalite Yönetim İlkelerinin İlköğretim Okullarında Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Algıları”, Milli Eğitim Dergisi, 158, 33-36.
There are 40 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Sinan Tartar This is me

Saduman Kapusuzoglu This is me

Publication Date September 30, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Tartar, S., & Kapusuzoglu, S. (2016). THE EVALUATION OF THE TOTAL QUALITY MANAGEMENT IN PRIMARY EDUCATION SCHOOLS ACCORDING TO THE OPINIONS OF THE TEACHERS AND ADMINISTRATORS. Research Journal of Business and Management, 3(3), 207-218. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016321993
AMA Tartar S, Kapusuzoglu S. THE EVALUATION OF THE TOTAL QUALITY MANAGEMENT IN PRIMARY EDUCATION SCHOOLS ACCORDING TO THE OPINIONS OF THE TEACHERS AND ADMINISTRATORS. RJBM. September 2016;3(3):207-218. doi:10.17261/Pressacademia.2016321993
Chicago Tartar, Sinan, and Saduman Kapusuzoglu. “THE EVALUATION OF THE TOTAL QUALITY MANAGEMENT IN PRIMARY EDUCATION SCHOOLS ACCORDING TO THE OPINIONS OF THE TEACHERS AND ADMINISTRATORS”. Research Journal of Business and Management 3, no. 3 (September 2016): 207-18. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016321993.
EndNote Tartar S, Kapusuzoglu S (September 1, 2016) THE EVALUATION OF THE TOTAL QUALITY MANAGEMENT IN PRIMARY EDUCATION SCHOOLS ACCORDING TO THE OPINIONS OF THE TEACHERS AND ADMINISTRATORS. Research Journal of Business and Management 3 3 207–218.
IEEE S. Tartar and S. Kapusuzoglu, “THE EVALUATION OF THE TOTAL QUALITY MANAGEMENT IN PRIMARY EDUCATION SCHOOLS ACCORDING TO THE OPINIONS OF THE TEACHERS AND ADMINISTRATORS”, RJBM, vol. 3, no. 3, pp. 207–218, 2016, doi: 10.17261/Pressacademia.2016321993.
ISNAD Tartar, Sinan - Kapusuzoglu, Saduman. “THE EVALUATION OF THE TOTAL QUALITY MANAGEMENT IN PRIMARY EDUCATION SCHOOLS ACCORDING TO THE OPINIONS OF THE TEACHERS AND ADMINISTRATORS”. Research Journal of Business and Management 3/3 (September 2016), 207-218. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016321993.
JAMA Tartar S, Kapusuzoglu S. THE EVALUATION OF THE TOTAL QUALITY MANAGEMENT IN PRIMARY EDUCATION SCHOOLS ACCORDING TO THE OPINIONS OF THE TEACHERS AND ADMINISTRATORS. RJBM. 2016;3:207–218.
MLA Tartar, Sinan and Saduman Kapusuzoglu. “THE EVALUATION OF THE TOTAL QUALITY MANAGEMENT IN PRIMARY EDUCATION SCHOOLS ACCORDING TO THE OPINIONS OF THE TEACHERS AND ADMINISTRATORS”. Research Journal of Business and Management, vol. 3, no. 3, 2016, pp. 207-18, doi:10.17261/Pressacademia.2016321993.
Vancouver Tartar S, Kapusuzoglu S. THE EVALUATION OF THE TOTAL QUALITY MANAGEMENT IN PRIMARY EDUCATION SCHOOLS ACCORDING TO THE OPINIONS OF THE TEACHERS AND ADMINISTRATORS. RJBM. 2016;3(3):207-18.

Research Journal of Business and Management (RJBM) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. RJBM aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in all related areas of business, management and organizations. The editor in chief of RJBM invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. RJBM publishes academic research studies only. RJBM charges no submission or publication fee.

Ethics Policy - RJBM applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). RJBM is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).

Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.