Amaç- Eğitim sistemimizde okul yöneticilerinin toplantı yönetimi tutum ve becerilerinden olan toplantı yönetim becerileri, zaman yönetimi, salon tesislerini yönetme, toplantı gündemi, katılımcıları yönetme ve toplantı tutanaklarını yönetme becerilerine ne kadar sahip olduğunu ve öğretmenlerin bu konudaki algılarını 2009 ve 2021 yılı bulgularını karşılaştırarak incelemektir.
Yöntem- Araştırma, nicel bir saha çalışması niteliğinde temel bir araştırmadır. Veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Kolayda örneklem metoduyla anket katılımcılarına ulaşılmıştır. Araştırmanın değişkenlerini ölçmek için 5’li Likert Tipi ölçek kullanılmıştır.
Bulgular- MEB’e bağlı okullarda görevli yöneticilerin “Toplantı Yönetimi Tutum ve Becerileri” öğretmenlerin görüşlerine göre değerlendirildiğinde cinsiyet, öğrenim durumu ve meslekteki hizmet süresi değişkenleri açısından bu görüşlerin anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği görülmüştür. Okul yöneticilerinin toplantı yönetimi becerileri, zaman yönetimi, salon tesislerini yönetme, toplantı gündemi, katılımcıları yönetme ve toplantı tutanakları gibi alt boyutlar açısından yıllar içinde önemli ölçüde farklılık göstermiştir
Sonuç- Öğretmenlerin algılarına göre, okul yöneticilerinin toplantı yönetme becerileri, yıllara göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığa sahiptir. Araştırmaya 2021 yılında katılan öğretmenler, okul yöneticilerinin toplantı yönetme becerilerinin 2009 yılına göre zamanı yönetme, salon olanaklarını yönetme, toplantı gündemini yönetme, katılımcıları yönetme, toplantı tutanaklarını yönetme gibi alt boyutlar açısından daha olumlu yönde geliştiği algısındadırlar. Eğitimin dijital dönüşüm süreçlerinde dijital ortamda toplantı yönetme becerilerinin daha çok önem kazanacağı düşünüldğünde bu alanda yapılması gereken çok daha kapsamlı araştırmalar litaratüre fayda sağlayacaktır.
Purpose- is to examine the meeting management skills and attitudes of the school managers in our education system and to examine the perceptions of teachers on this issue by making a comparison between 2009 findings and 2021 findings.
Methodology- The research is a basic quantitative field study. Questionnaire was used as a data collection tool. Survey participants were reached using the convenience sampling method. 5-point Likert scales was used for measuring research variables.
Findings- When the meeting management attitudes and skills of the administrators working in schools affiliated to the Ministry of National Education are evaluated according to the opinions of the teachers, it is observed that these opinions differ significantly in terms of gender, educational status and duration of service in the profession. School managers’ meeting management skills have differentiated significantly over the years in terms of sub-dimensions such as time management, managing hall facilities, meeting agenda, managing participants and meeting minutes.
Conclusion- According to teachers’ perceptions, school managers meeting management skills have a statistically significant difference over the years. Teachers participating in the study in 2021 perceive that school managers' meeting management skills have improved more positively than in 2009. Considering that meeting management skills in the digital environment will gain more importance in the digital transformation processes of education, much more extensive research to be done in this field will benefit literature.
School managers meeting management teacher perceptions education managerial attitudes and skills
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Behaviour-Personality Assessment in Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
Research Journal of Business and Management (RJBM) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. RJBM aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in all related areas of business, management and organizations. The editor in chief of RJBM invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. RJBM publishes academic research studies only. RJBM charges no submission or publication fee.
Ethics Policy - RJBM applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). RJBM is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).
Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.