Amaç- Birleşme ve satın almalar örgütsel değişimi de beraberinde getirmektedir. Başarılı olabilmek için, bu değişime uyum sağlanması çok
önemlidir. Değişime uyum sağlanması için örgütlerin yapılarını, süreçlerini ve insan kaynaklarını da bu yönde uyumlu hale getirmeleri
gerekmektedir. Bu araştırmada, Türkiye bağlamında gerçekleşen bir sınır ötesi satın alma işlemi sonrasındaki uyum mekanizmalarının
açıklanması amaçlanmaktadır.
Yöntem- Bu çalışma açıklayıcı araştırma tasarımına dayanmaktadır. Satın alınan kuruluş bünyesinde gerçekleştirilen araştırmada, birincil
veriler (kuruluşun yöneticileri ile gerçekleştirilen mülakatlar ve gözlemler) ve ikincil veriler (satın alınan kuruluşun bildiri ve duyuruları,
sunumları, organizasyon yapısında zaman içerisinde gerçekleşen değişimler ve diğer kuruluş içi kaynaklar) toplanarak değerlendirilmiştir.
Bulgular- Satın almanın ardından her iki şirketin yapısını, süreçlerini ve insan kaynaklarını uyumlu hale getirmek için çeşitli uyum
mekanizmaları uygulanmıştır. Örgüt bünyesinde bazı alanlarda derinlemesine uyum gerçekleşirken, bazı alanlar daha az değişmiş veya
değişmeden kalmıştır. Ayrıca, örgütsel uyumu hedefleyen mekanizmaların uygulanış biçiminin birleşme sonrası bütünleşme yazınında
değinilen şeklinden farklılaşabileceği gözlemlenmiştir.
Sonuç- Araştırma sonuçları, satın alım sonrası değişime uyum sağlanması sürecinde yalnızca “görev bütünleşmesi” mekanizmalarının yeterli
olmadığı, “insan” ve “kültür” faktörlerinin de satın alım sonrası bütünleşmenin başarısı üzerinde en az ilki kadar önemli olduğunu
göstermektedir. İncelenen vakada, satın alınan kuruluş bünyesinde her iki bütünleşme stratejisi altında çeşitli uygulamaların birlikte
gerçekleştirildiği, ayrıca yazında değinilmeyen bazı uygulamaların da her iki ana kavram altında pratikte uygulandığı görülmektedir.
Purpose- Merger and Acquisitions bring together organizational change. Adapting to this change is essential to be successful. Organizations
need to harmonize their structures, processes and human resources in order to successfully adapt to this change. The current study aims to
explore the post-integration mechanisms carried out after a multinational acquisition in Turkish context.
Methodology- This study is based on descriptive research design. Primary data were collected through interviews and observations made
with the managers of the acquired organization. In addition, secondary data were collected by examining the notices and announcements,
corporate presentations, changes in organizational structure over time and other internal resources of the acquired company.
Findings- Following the acquisition, various integration mechanisms are applied to align the structure, processes and human resources of
both companies. In some aspects it was found in-depth integration and alignment, whereas some areas remain less changed or even
unchanged. Also, it was observed that the application of mechanisms aimed for organizational alignment may differ from the already
mentioned methods in the Post-Merger Integration literature.
Conclusion- Research results show that task integration mechanisms by themselves are not sufficient in the process of adaptation to postacquisition integration. Human and culture factors are at least as important as the first one on post-acquisition integration success. In the
case examined, it is seen that various mechanisms were applied under both integration strategies within the acquired organization, and some
additional mechanisms not mentioned directly in the literature.
Merger and acquisition organizational change organizational adaptation structural adaptation cultural adaptation Turkey
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 3 |
Research Journal of Business and Management (RJBM) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. RJBM aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in all related areas of business, management and organizations. The editor in chief of RJBM invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. RJBM publishes academic research studies only. RJBM charges no submission or publication fee.
Ethics Policy - RJBM applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). RJBM is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).
Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.