Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DKAB ve İHL Meslek Dersleri Öğretmenlerinin Deizme Bakışı

Yıl 2022, Sayı: 22, 346 - 375, 30.12.2022
https://doi.org/10.32950/rteuifd.1189533

Öz

Bu araştırma, son zamanlarda öğrenciler arasında yaygınlaştığı iddia edilen deizm inancı hakkında, DKAB ve İHL Meslek Dersleri öğretmenlerinin görüşlerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Çalışma nitel araştırma desenlerinden biri olan durum analiziyle gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda Türkiye’nin 7 farklı bölgesinden ve 4 ayrı ortaöğretim türünden 35 kişiyle yarı yapılandırılmış formlarla görüşme usulüyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin görüşlerine göre, ortaöğretimde deizm düşüncesinin yaygınlık kazandığı ancak bunun bilinçli bir yönelim olmadığı sonucu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin önemli bir kısmı, popüler bir konu olduğu için deizme ilgi duymaktadırlar. Deizme yönelen gençlerin bilgi kaynakları çoğunlukla kulaktan dolma ya da sosyal medya ortamlarından edinilmiş bilgiler olup doğru ve sağlam kaynaklar değildir. Öğretmenlere göre okullardaki din bilgisi dersleri deizme yönelen gençlerin sorularına yeterli cevap verecek nitelikte değildir.

Kaynakça

  • Baloğlu, A. Bülent. Son Hurafe Deizm. Ankara: DİB Yayınevi, 2021.
  • Başçı, Vahdettin. “Deizm Kavramı ve Ortaya Çıkardığı Problemler”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 22/1 (2018), 33-40.
  • Büyüköztürk, Şener. Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık, 2020.
  • Çalışkan, Sacide. Z Kuşağında Deizm Algısı ve Deistliğe Yönelten Sosyolojik Faktörler. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2021.
  • Çetin Erol. Deizm, Eleştirisi ve Yapılması Gerekenler. İstanbul: Hiper Yayınları., 2019.
  • DİB. “Türkiye’de Dini Hayat Araştırması”. DİB Yayınevi, 2014. http://www.ceidizleme.org/ekutuphaneresim/dosya/914_1.pdf
  • Erdem, Hüsamettin. “Deizm”. TDV İslâm Ansiklopedisi. 9/109-110. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınevi, 1994.
  • Gündüz, Şinasi. “Deizm”. Din ve İnanç Sözlüğü. İstanbul: Vadi Yayınları, 1998.
  • Harmankaya, Merve. Geçmişten Günümüze Deizm Ve Deizm Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma – Dolapoğlu Anadolu Lisesi Ve Mahmut Sami Ramazanoğlu Anadolu İHL Örneği-. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2020.
  • Koç, Gülten. Lise Öğrencilerin Deizm Algısına İlişkin Sosyolojik Bir Araştırma, Başakşehir Örneği. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2021. KONDA. “Türkiye 100 Kişi Olsaydı”. KONDA Araştırma, 2021. https://interaktif.konda.com.tr/turkiye-100-kisi-olsaydi
  • MAK DANIŞMANLIK. “Turkiyede Toplumun Dine ve Dini Degerlere Bakışı”. MAK DANIŞMANLIK, 2017. http://www.makdanismanlik.org/turkiyede-toplumun-dine-ve-dini-degerlere-bakisi
  • Menküç, Dilek. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Görüşleri Işığında Liselerde Deizm Düşüncesi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Yavuzyılmaz, Yusuf. Türkiye’de Deizmin Kökenleri. İstanbul: Çıra Yayınları, 2018.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 12. Basım, 2021.

نظرة معلمي الدورات المهنية في برنامج الثقافة الدينية والمعرفة الأخلاقية ومدرسة إمام خطيب الثانوية إلى الربوبية

Yıl 2022, Sayı: 22, 346 - 375, 30.12.2022
https://doi.org/10.32950/rteuifd.1189533

Öz

تم إجراء هذا البحث للتعرف على آراء معلمي الدورات المهنية في برنامج الثقافة الدينية والمعرفة الأخلاقية ومدرسة إمام خطيب الثانوية حول الإيمان بالربوبية التي يُزعم أنها انتشرت بين الطلاب مؤخرًا. أجريت الدراسة من خلا تحليل الوضع، هو أحد أنماط البحث النوعي .وفي هذا السياق، تم إجراؤه من خلال أسلوب المقابلة مع أشكال شبه منظمة مع 35 شخصًا من 7 مناطق مختلفة من تركيا و 4 أنواع مختلفة من التعليم الثانوي .وبحسب آراء المعلمين الذين شاركوا في البحث، استنتج أن فكرة الربوبية قد انتشرت في التعليم الثانوي، لكن هذا ليس توجهاً واعياً. يهتم عدد كبير من الطلاب بالربوبية لأنها مادة شائعة. مصادر معلومات الشباب الذين يميلون إلى الربوبية هي في الغالب إشاعات أو معلومات تم الحصول عليها من بيئات الاستماع أو من وسائل التواصل الاجتماعي وليست مصادر دقيقة وموثوقة. بحسب المعلمين، فإن الدورات الدينية في المدارس ليست مؤهلة بما يكفي للإجابة على أسئلة الشباب الذين يتجهون إلى الربوبية.

Kaynakça

  • Baloğlu, A. Bülent. Son Hurafe Deizm. Ankara: DİB Yayınevi, 2021.
  • Başçı, Vahdettin. “Deizm Kavramı ve Ortaya Çıkardığı Problemler”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 22/1 (2018), 33-40.
  • Büyüköztürk, Şener. Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık, 2020.
  • Çalışkan, Sacide. Z Kuşağında Deizm Algısı ve Deistliğe Yönelten Sosyolojik Faktörler. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2021.
  • Çetin Erol. Deizm, Eleştirisi ve Yapılması Gerekenler. İstanbul: Hiper Yayınları., 2019.
  • DİB. “Türkiye’de Dini Hayat Araştırması”. DİB Yayınevi, 2014. http://www.ceidizleme.org/ekutuphaneresim/dosya/914_1.pdf
  • Erdem, Hüsamettin. “Deizm”. TDV İslâm Ansiklopedisi. 9/109-110. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınevi, 1994.
  • Gündüz, Şinasi. “Deizm”. Din ve İnanç Sözlüğü. İstanbul: Vadi Yayınları, 1998.
  • Harmankaya, Merve. Geçmişten Günümüze Deizm Ve Deizm Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma – Dolapoğlu Anadolu Lisesi Ve Mahmut Sami Ramazanoğlu Anadolu İHL Örneği-. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2020.
  • Koç, Gülten. Lise Öğrencilerin Deizm Algısına İlişkin Sosyolojik Bir Araştırma, Başakşehir Örneği. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2021. KONDA. “Türkiye 100 Kişi Olsaydı”. KONDA Araştırma, 2021. https://interaktif.konda.com.tr/turkiye-100-kisi-olsaydi
  • MAK DANIŞMANLIK. “Turkiyede Toplumun Dine ve Dini Degerlere Bakışı”. MAK DANIŞMANLIK, 2017. http://www.makdanismanlik.org/turkiyede-toplumun-dine-ve-dini-degerlere-bakisi
  • Menküç, Dilek. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Görüşleri Işığında Liselerde Deizm Düşüncesi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Yavuzyılmaz, Yusuf. Türkiye’de Deizmin Kökenleri. İstanbul: Çıra Yayınları, 2018.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 12. Basım, 2021.

RCMK and IHL Vocational Lessons Teachers' Perspective on Deism

Yıl 2022, Sayı: 22, 346 - 375, 30.12.2022
https://doi.org/10.32950/rteuifd.1189533

Öz

: This research was carried out to determine the opinions of RCMK and IHL Vocational Lessons teachers about the belief in deism, which is claimed to have become widespread among students recently. The study was carried out with case analysis, which is one of the qualitative research designs. In this context, it was conducted by interview method with semi-structured forms with 35 people from 7 different regions of Turkey and 4 different types of secondary education. According to the opinions of the teachers who participated in the research, it was concluded that the idea of deism has become widespread in secondary education, but this is not a conscious orientation. A significant part of the students are interested in deism because it is a popular subject. Information sources of young people who tend to deism are mostly hearsay or information obtained from social media environments, and they are not accurate and reliable sources. According to the teachers, the religious knowledge lessons in schools are not qualified enough to answer the questions of the young people who turn to deism.

Kaynakça

  • Baloğlu, A. Bülent. Son Hurafe Deizm. Ankara: DİB Yayınevi, 2021.
  • Başçı, Vahdettin. “Deizm Kavramı ve Ortaya Çıkardığı Problemler”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 22/1 (2018), 33-40.
  • Büyüköztürk, Şener. Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık, 2020.
  • Çalışkan, Sacide. Z Kuşağında Deizm Algısı ve Deistliğe Yönelten Sosyolojik Faktörler. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2021.
  • Çetin Erol. Deizm, Eleştirisi ve Yapılması Gerekenler. İstanbul: Hiper Yayınları., 2019.
  • DİB. “Türkiye’de Dini Hayat Araştırması”. DİB Yayınevi, 2014. http://www.ceidizleme.org/ekutuphaneresim/dosya/914_1.pdf
  • Erdem, Hüsamettin. “Deizm”. TDV İslâm Ansiklopedisi. 9/109-110. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınevi, 1994.
  • Gündüz, Şinasi. “Deizm”. Din ve İnanç Sözlüğü. İstanbul: Vadi Yayınları, 1998.
  • Harmankaya, Merve. Geçmişten Günümüze Deizm Ve Deizm Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma – Dolapoğlu Anadolu Lisesi Ve Mahmut Sami Ramazanoğlu Anadolu İHL Örneği-. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2020.
  • Koç, Gülten. Lise Öğrencilerin Deizm Algısına İlişkin Sosyolojik Bir Araştırma, Başakşehir Örneği. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2021. KONDA. “Türkiye 100 Kişi Olsaydı”. KONDA Araştırma, 2021. https://interaktif.konda.com.tr/turkiye-100-kisi-olsaydi
  • MAK DANIŞMANLIK. “Turkiyede Toplumun Dine ve Dini Degerlere Bakışı”. MAK DANIŞMANLIK, 2017. http://www.makdanismanlik.org/turkiyede-toplumun-dine-ve-dini-degerlere-bakisi
  • Menküç, Dilek. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Görüşleri Işığında Liselerde Deizm Düşüncesi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Yavuzyılmaz, Yusuf. Türkiye’de Deizmin Kökenleri. İstanbul: Çıra Yayınları, 2018.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 12. Basım, 2021.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ali Kale Bu kişi benim 0000-0003-3083-413X

Adem Güneş 0000-0003-2369-6541

Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 15 Ekim 2022
Kabul Tarihi 6 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Kale, A., & Güneş, A. (2022). DKAB ve İHL Meslek Dersleri Öğretmenlerinin Deizme Bakışı. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi(22), 346-375. https://doi.org/10.32950/rteuifd.1189533
AMA Kale A, Güneş A. DKAB ve İHL Meslek Dersleri Öğretmenlerinin Deizme Bakışı. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Aralık 2022;(22):346-375. doi:10.32950/rteuifd.1189533
Chicago Kale, Ali, ve Adem Güneş. “DKAB Ve İHL Meslek Dersleri Öğretmenlerinin Deizme Bakışı”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 22 (Aralık 2022): 346-75. https://doi.org/10.32950/rteuifd.1189533.
EndNote Kale A, Güneş A (01 Aralık 2022) DKAB ve İHL Meslek Dersleri Öğretmenlerinin Deizme Bakışı. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 22 346–375.
IEEE A. Kale ve A. Güneş, “DKAB ve İHL Meslek Dersleri Öğretmenlerinin Deizme Bakışı”, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 22, ss. 346–375, Aralık 2022, doi: 10.32950/rteuifd.1189533.
ISNAD Kale, Ali - Güneş, Adem. “DKAB Ve İHL Meslek Dersleri Öğretmenlerinin Deizme Bakışı”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 22 (Aralık 2022), 346-375. https://doi.org/10.32950/rteuifd.1189533.
JAMA Kale A, Güneş A. DKAB ve İHL Meslek Dersleri Öğretmenlerinin Deizme Bakışı. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2022;:346–375.
MLA Kale, Ali ve Adem Güneş. “DKAB Ve İHL Meslek Dersleri Öğretmenlerinin Deizme Bakışı”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 22, 2022, ss. 346-75, doi:10.32950/rteuifd.1189533.
Vancouver Kale A, Güneş A. DKAB ve İHL Meslek Dersleri Öğretmenlerinin Deizme Bakışı. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2022(22):346-75.