Education
which is structured to improve individuals mental, emotional and social skills,
can undergo changes based on today's dynamics or the soul of the time. In the
history of humanity, after the industrial and agricultural revolution,
informatics revolution has become the most effective milestone. It is known
that different types of authorship have occurred concurrently with
technological development in the twenty-first century. In this respect, paper
based writing studies have been progressively replaced with electronic writing.
Taking this change into consideration even education programs that were renewed
include e-mail, blog etc that belong to on-screen writing skills. The aim of
this research is to analyze Turkish language teacher candidates' twit skills
via a social media platform Twitter and to analyze the use of keywords based on
different reading subjects. Thirty six teacher candidates who study at the
department of Turkish Education in a state university in Istanbul compose the
research group. Turkish teacher candidates in working groups were asked to read
news text, reduced story, opinion column, memoir and essay genres and to
express what they understood from the text, in 140 character which is a
restriction of the Twitter application. According to the results of the
research, it is understood that Turkish language teacher candidates are more
successful in literary genres like essay and opinion column while the level of
success in short story and memoir is lower. On the whole it has been observed
that Turkish teacher candidates can not use three or more than three keywords;
therefore, it has been concluded that they have difficulty in stating their
inferences in a written way in the direction of a text which they read.
Bireyin
zihinsel, duygusal ve sosyal becerilerini geliştirmeyi esas alan eğitim, çağın
enerjisine veya zamanın ruhuna göre değişimler gösterebilmektedir. İnsanlık
tarihinde tarım ve sanayi devriminden sonra en etkili dönüm noktası bilişim
devrimi olmuştur. Yirmi birinci yüzyıldaki teknolojik gelişmelere koşut olarak
farklı yazarlık türlerinin oluştuğu bilinmektedir. Bu bağlamda kâğıt temelli
yazma çalışmaları yerini yavaş yavaş elektronik yazmaya bırakmaktadır.
Yenilenen öğretim programları da bu değişimi göz önünde bulundurarak e-posta,
blog vs. gibi ekran yazma becerilerine ait türlere yer vermektedir. Bu
araştırmanın amacı, Türkçe öğretmeni adaylarının bir sosyal medya uygulaması
olan Twitter kanalıyla tweet atma becerilerini, okudukları farklı metin
türlerinden hareketle anahtar kelimeleri kullanma becerileri açısından
incelemektir. Çalışma grubunu İstanbul’daki bir devlet üniversitesinin Türkçe
eğitimi bölümünde öğrenim gören 36 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışma
grubundaki öğretmen adaylarına “haber
metni, küçürek öykü, köşe yazısı, anı ve deneme” türlerinde birer metin
okutulmuş, metinden anladıklarını Twitter uygulamasının bir sınırlılığı olan
140 karakterle ifade etmeleri istenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre,
Türkçe öğretmeni adaylarının deneme ve köşe yazısı türlerinde daha başarılı
olduğu; haber, küçürek öykü ve anı metninde ise başarılarının daha düşük
seviyede olduğu tespit edilmiştir. Genel anlamda Türkçe öğretmeni adaylarının 3
ve üzerinde anahtar kelimeyi kullanamadıkları görülmüş, bu sebeple okudukları
bir metinden hareketle çıkarımlarını yazılı olarak ifade etmede zorlandıkları
sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 11 |