As in all the world,
learning English is a struggle that has been attributed great importance for
many years in
The gradual reduction of the age of the onset of English education over the
years is one of the clearest indicators of this. The present study aims to
discuss the challenges experienced in
process of English that is today used as a lingua franca almost all over the
world and then the available opportunities that render this process easier. In
this respect, the introduction of this study focuses on the historical
development of foreign language teaching in general and teaching English in
particular in
Also, the current situation is presented realistically with data demonstrating the
products of English language teaching in Turkey. Then, challenging factors like Turkey’s being an English as a foreign
language (EFL) country, deficiencies in teacher qualifications, that language
learning is a demanding process that requires time and patience especially in
EFL settings, the existing prejudices about the English language and the
language learning process, that domestic English course books have not been
able to attain a desired level in spite of some important steps taken, and that
the assessment tools cannot be used effectively to support learning have been
discussed in detail. Following challenges, facilitating factors like the
current well-prepared English curricula that enhance learning English in
Turkey, technological developments, unlimited accessible resources, English
components that are readily available all around us in our daily lives, and
increasing international projects that offer exchange programs have been extensively discussed. Some constructive
suggestions have also been offered in the
context of English language learning and teaching in
İngilizce öğrenmek tüm dünyada olduğu gibi
Türkiye’de de yıllardır büyük önem atfedilen bir uğraştır. İngilizce eğitiminin
başlama yaşının yıllar içinde giderek düşürülmesi bunun en net göstergelerinden
biridir. Mevcut çalışma bugün neredeyse tüm dünyada ortak iletişim dili olarak
kullanılan İngilizcenin Türkiye’de yabancı dil olarak öğretimi ve öğrenimi
noktasında yaşanan zorlukları ve sonrasında bu çerçevede var olan kolaylıkları
ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, çalışmanın giriş kısmında
Türkiye’de genel olarak yabancı dil öğretiminin ve özelde İngilizce öğretiminin
tarihsel gelişimi ana hatlarıyla ele alınmıştır. Ayrıca, Türkiye’de İngilizce
öğretiminin ürünlerini ortaya koyan verilerle mevcut durum gerçekçi bir şekilde
ortaya konmuştur. Sonrasında ise Türkiye’de İngilizce öğrenme sürecini
güçleştiren Türkiye’de İngilizcenin ikinci dil değil yabancı bir dil olması,
öğretmen nitelikleri bağlamında bulunan eksiklikler, dil öğrenmenin özellikle
yabancı dil ortamlarında zaman ve sabır gerektiren bir süreç olması,
İngilizceye ve dil öğrenme sürecine dair mevcut önyargılar, atılan önemli
adımlara rağmen yerli kitapların istenilen
seviyeye gelememesi ve ölçme-değerlendirme araçlarının öğrenmeyi destekleyecek
ölçüde etkin kullanılamaması gibi temel etkenler ayrıntılı bir şekilde
tartışılmıştır. Zorluklar ele alındıktan sonra, bugün Türkiye’de İngilizce
öğrenmeyi kolaylaştıran iyi hazırlanmış güncel İngilizce dersi öğretim
programları, dil eğitimini destekleyici teknolojik gelişmeler, erişilebilecek
sınırsız kaynak çeşitliliği, etrafta ve günlük yaşantımızda yararlanılabilecek
İngilizce unsurlar ve artan uluslararası projeler kapsamında değişim
programları gibi etkenler de ayrıntılı olarak ele alınmıştır. Çizilen çerçevede
Türkiye bağlamında İngilizce öğretimine yapıcı katkı sağlayacak bazı öneriler
de sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 11 |