The aim of this study is to study the validity
and reliability of the violence language awareness scale in children’s
literature. This study was carried out
on the data obtained from 413 students and three seperate groups of candidate
teachers who were studying in the departments of preschool education, classroom
education and Turkish education of a state university education faculty.
Attention was paid to the fact that the “children literature” lesson has been
taken in determining the study group.
Expert opinion was taken for the content and face validity. As a result
of exploratory factor analysis made to ensure the structure validity of the
scale, 2 factor structure consisting of 17 items was obtained. When the examine
the items of the 1st factor consisting of 13 items, these items were called as
“content” dimension and the 2nd factor consisting of 4 items were called as
“effect” dimension. The results of the confirmatory factor analysis to
determine whether the obtained structure is well adapted to the sample data
showed that the sampling fit of the scale is acceptable (χ²/df=1,548; df=118,
p=0.00; RMSEA=0,055; SRMR=0,054; AGFI=.90; TLI=.91; CFI=.93; GFI=.90). The
internal consistency coefficient for the entire scale was found to be .88.
These results show that the developed scale is a valid and reliable tool. When
the help of the scale researchers working in the field of childrens literature
will be able to determine the candidate teachers’ awaraness of violence in
children literature. It is also beleived that the survey will help the
researchers in arragement of learning-teaching activities for childrens’
literature.
Bu araştırmanın amacı, çocuk edebiyatında şiddet
dili farkındalık ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmasının yapılmasıdır.
Çocuk edebiyatında şiddet dili farkındalık ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik
çalışması bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinin, okul öncesi eğitimi,
sınıf eğitimi ve Türkçe eğitimi ana bilim dallarında öğrenim görmekte olan
toplam 413 öğretmen adayından oluşan üç ayrı çalışma grubundan elde edilen
veriler üzerinden yapılmıştır. Çalışma gruplarının belirlenmesinde “Çocuk
Edebiyatı” dersinin alınmış olmasına dikkat edilmiştir. Araştırmada ölçeğin
kapsam ve görünüş geçerliği için uzman görüşüne başvurulmuştur. Ölçeğin yapı
geçerliğini sağlamak amacıyla yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda 17
maddeden oluşan 2 faktörlü bir yapı elde edilmiştir. 13 maddeden oluşan 1. faktöre
ilişkin maddeler incelendiğinde, bu maddeler “içerik” boyutu olarak 4 maddeden
oluşan 2. faktöre ilişkin maddeler incelendiğinde de “etki” boyutu olarak
adlandırılmıştır. Elde edilen bu yapının örneklem verisine iyi uyum gösterip
göstermediğini anlamak amacıyla yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonuçları
ise ölçeğin uygulandığı örnekleme uyumunun kabul edilebilir düzeyde olduğunu
göstermiştir (χ²/df=1,548; df=118, p=0.00; RMSEA=0,055; SRMR=0,054; AGFI=.90; TLI=.91;
CFI=.93; GFI=.90). Ölçeğin iç tutarlılık güvenirlik katsayısı ölçeğin tamamı
için .88 olarak bulunmuştur. Bu sonuçlar geliştirilen ölçeğin geçerli ve
güvenilir bir araç olduğunu göstermektedir. Ölçek yardımıyla çocuk edebiyatı
alanında çalışan araştırmacılar, öğretmen adaylarının çocuk edebiyatında şiddet
dili farkındalıklarını belirleyebilecektir. Ayrıca ölçeğin çocuk edebiyatına
yönelik öğrenme-öğretme etkinliklerinin düzenlenebilmesinde araştırmacılara
yardımcı olacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | October 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 12 |