Konferans özleri, akademik çalışmaların önemli
bir parçasıdır. Katılımcılar, hangi oturuma katılacakları kararını genellikle
konferans özlerine bakarak vermektedir. Ancak, konferanslar için öz yazımı,
makale ve tez özlerine göre literatürde nispeten daha az ilgi görmüştür. Sınırlı
kelime sayısıyla bir bildirinin özünü vermek beceri gerektirmektedir. Bir
araştırmacı, öz yazarken, yazdığı şeyin önemini vurgulamaya, yeniliğini ortaya
koymaya ve inandırıcılığını sağlamaya çalışmaktadır. Akademik konferanslarda
tecrübeli, alanın öncülerinden bir iki akademisyen açılış konuşmasını yapar.
İleriki oturumlarda ise genellikle akademik kariyerinin başında olan
araştırmacılar bildirilerini sunmaktadır. Yeni araştırmacıların gönderdikleri
özler, bilimsel komiteler tarafından incelenirken, açılış konuşmasını yapan
akademisyenlerin özleri bu değerlendirme sürecinden muaftır. Tecrübeli ya da
yeni araştırmacı olsun, akademisyenler, sözcüksel kaçınmalardan ve
güçlendiricilerden yararlanmaktadır. Bu öğeler ortaya konulan savlara
duydukları güvenin derecesini ve okurlara karşı tutumlarını ortaya koymaktadır.
Bu küçük ölçekli çalışmada, 10 açılış konuşması yapan akademisyenin, 10 yeni
araştırmacının konferans özleri incelenmiş ve kaçınma, güçlendirme stratejileri
kullanım sıklıkları açısından herhangi bir farklılık olup olmadığı incelenmeye
çalışılmıştır.
Conference abstracts are essential components of
academic studies as potential participants decide to attend the session based
on what they get from the content of the abstracts. However, conference
abstract writing has received relatively less attention compared to research
article and thesis abstracts. Representing and summarizing the whole
presentation in a limited space requires competence. In writing a conference abstract, one should
take an academic speaking position by claiming significance, credibility and
novelty. In academic conferences, there are two or three invited plenary
speakers who are very experienced, full -fledged academics and in the
concurrent sessions, many novice researchers who are often at the very
beginning of their academic studies. Novice researchers’ abstracts are being
assessed by scientific committees while plenary speakers’ abstracts are exempt
from this review process. Academics, whether they are experienced or novice,
make use of lexical hedging and boosting
strategies that show their degree of confidence in the truth of their
statements but also reveal their opinions and attitudes to the reader. In this
small scale study, 10 plenary speakers’ conference abstracts and 10 novice
researchers’ conference abstracts are chosen randomly from different
conferences and the aim is to analyze if there is any variation between plenary
speakers’ conference abstracts and novice researchers’ conference abstracts in
the use of hedging and boosting strategies with regard to frequency counts on
lexical bases.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 13 |