Listening education is very important in
education processes with its multi-dimensional structure. The critical
listening which is one of the strategies used by students in listening
education processes positively shape the academic development of the students. For
this reason, students' critical listening strategies should be determined. In
this study, the critical listening strategies used by secondary school students
in Turkish lessons were evaluated. In the research process, the screening model
was used. The critical listening strategies used by the students in Turkish
lessons were examined in terms of gender, class level and socio-economic level.
In addition, the use of critical listening strategies of students was tried to
be determined. The study population of the study was composed of middle school
students in Kayseri, Melikgazi, Talas and Kocasinan districts. The sample of
the study consisted of randomly selected students. F test (one way variance
analysis), rating analysis (percentage, frequency) and t - test were used in
the study. As a result of the research, it is seen that the use of critical
listening strategies of the students differed in terms of gender, class level,
socio-economic level. It is concluded that students generally use critical
listening strategies. In addition to this situation, it is determined that the
students use less than the other critical listening strategies in order to rank
the importance to what they listening in Turkish lessons.
Dinleme eğitimi çok boyutlu yapısı ile
eğitim-öğretim süreçlerinde önemli konumda bulunur. Dinleme eğitimi
süreçlerinde öğrencilerin kullandıkları stratejilerinden olan eleştirel dinleme
öğrencinin akademik gelişimini olumlu yönde şekillendirmektedir. Bu sebeple
öğrencilerin derslerde kullandıkları eleştirel dinleme stratejilerinin
belirlenmesi gerekmektedir. Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin Türkçe derslerinde kullandıkları eleştirel dinleme
stratejilerinin değerlendirilmesi yapılmıştır. Araştırma
sürecinde nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Öğrencilerin Türkçe derslerinde kullandıkları eleştirel dinleme
stratejileri cinsiyet, sınıf düzeyi ve sosyo-ekonomik düzey yönünden
karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Ayrıca öğrencilerin
eleştirel dinleme stratejilerini kullanım oranları belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma evreni Kayseri ili Melikgazi, Talas
ve Kocasinan ilçelerindeki ortaokul öğrencilerinden oluşmuştur. Araştırmanın örneklemi bu öğrenciler arasından random örnekleme yöntemi ile seçilen öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmada
F testi (tek yönlü varyans analizi), derecelendirme analizi (yüzde, frekans) ve
t - testi kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda maddelerin genel ortalamasına bakıldığında, öğrencilerin eleştirel dinleme stratejilerini kullanımlarının
cinsiyet, sınıf düzeyi, sosyo-ekonomik düzey yönünden bazı maddelerde
farklılaştığı görülmüştür. Öğrencilerin genel olarak
eleştirel dinleme stratejilerini kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu duruma
ek olarak, öğrencilerin Türkçe derslerinde dinlediklerini önem sırasına koyma
stratejisini diğer eleştirel dinleme stratejilere göre daha az kullandıkları
tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | June 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 15 |