Bu çalışmada, yönetmenliğini Todd Field’ın üstlendiği Tutku Oyunları (2006) filminin Girardcı bir analizi yapılacaktır. Tom Perrotta’nın Little Children isimli kitabından uyarlanan film, Amerikan taşrasında yaşayan bir grup insanın arzu ve nefret dinamiklerini konu alır. Tutku Oyunları, arzunun ve nefretin taklitçi doğasını göstermesi bakımından edebiyat kuramcısı René Girard’ın romansal yapıt kavramı bağlamında incelenmeye elverişli bir anlatıdır. Girard, Romantik Yalan ve Romansal Hakikat: Edebi Yapıda Ben ve Öteki adlı eserinde arzuyu ve özneyi yücelten romantik yapıt ile arzunun mimetik yapısını görünür kılan romansal yapıt arasında bir karşıtlık kurar. Girard’ın teorisine göre romansal yapıtlar, teorisyenin üçgen arzu olarak isimlendirdiği model üzerinden arzunun dolayımlılığını görünür kılmaktadır. Tutku Oyunları filmi de merkezine aldığı karakterlerin arzularındaki mimetik yapıyı deşifre etmesi bakımından romansal bir yapıttır. Çalışmanın amacı Girard’ın teorisini sinema çalışmaları açısından bir imkân olarak değerlendirdikten sonra Tutku Oyunları filmindeki arzunun mimetik yapısını metin analizi yöntemi ile incelemektir. Bu çalışma sadece bir film analizi uygulaması olmanın ötesinde filmi günümüz kültürüne dair bir yorum olarak anlayan teorik bir mahiyet de taşır. Girard’ın romanlar üzerinden yaptığı hem kültürü analiz etme hem de kültüre dair teorik bir bakış geliştirme çabasına benzer şekilde bu çalışma da sinemayı hem analiz etmeyi hem de sinema üzerinden günümüzün kültürüne dair bir yorum getirmeyi amaçlamaktadır.
In this study, a Girardian analysis of the Little Children (2006), directed by Todd Field, will be made. Adapted from Tom Perrotta's Little Children, the film is about the dynamics of desire and hatred of a group of people living in the American suburbs. In terms of showing the mimetic nature of desire and hate, Little Children is a suitable narrative to be examined in the context of the literary theorist René Girard's concept of novelistic work. In Deceit, Desire, and the Novel: Self and Other in Literary Structure, Girard distinguishes the romantic work that glorifies the desire and the subject and the novel that makes the mimetic structure of desire visible. According to Girard's theory, novelistic works make the mediation of desire visible through the model that the theorist calls "triangular desire". Little Children is a novelistic work that deciphers the mimetic structure in the desires of the characters it centers on. The aim of the study is to examine the mimetic structure of desire in the film Little Children with textual analysis method, after evaluating Girard's theory as an opportunity for cinema studies. This study is not only an implementation of film analysis, but also carries a theoretical nature that understands film as an interpretation of today's culture. Similar to Girard's efforts to analyze culture and develop a theoretical perspective on culture through novels, this study also aims to analyze film through mimetic theory and to bring an interpretation of today's culture through cinema.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | August 21, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 29 |