Linklater metodu, insan sesinin engelleyici gerilimden kurtulması için geliştirilmiş bir dizi egzersizden oluşan bir ses eğitim yöntemidir. Başlangıçta oyunculuk eğitimi için geliştirilen bu metot doğal sesin ortaya çıkarılmasını amaçlamaktadır. Doğal ses kavramı, metodun geliştiricisi tarafından, duygusal dürtüyle doğrudan temas halinde olan, akıl tarafından şekillendirilen, ancak onun tarafından engellenmeyen bir ses olarak tanımlanır. Uygulanan egzersizlerle sesin kullanımından kaynaklı sorunları engelleyerek doğal sesin ortaya çıkması sağlanmaktadır. Bu çalışma, ses eğitimi alanında Linklater metodu özelinde yapılan çalışmaları analiz ederek metodun ses eğitiminin hangi alanlarında kullanıldığını, nasıl sonuçlar elde edildiğini ve ses eğitimi açısından yararlı bir metot olup olmadığını incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada sistematik analiz yöntemi kullanılarak ses eğitimi konusuyla alakalı olan tüm çalışmalar taranmıştır. Belirlenen anahtar kelimelerle yapılan araştırma sonucunda İngilizce ve Türkçe dillerinde Linklater Metodu ile doğrudan ilgili toplam 54 çalışmaya ulaşılmıştır. Bu çalışmaların 35’i makale, 3’ü kitap bölümü, 3’ü röportaj, 3’ü kitap incelemesi, 10’u ise tezlerden oluşmaktadır. Bu çalışmaların özetleri/girişleri değerlendirildikten sonra sadece 4’ünün deneysel çalışma olduğu tespit edilmiştir. Seçilen çalışmaların her biri ses eğitimi ile Linklater Metodu arasında doğrudan bağlantılı olmasına özen gösterilmiştir. Araştırma sonucunda Linklater metodunun ses eğitiminde sanat, tedavi ve dil eğitimi alanlarında kullanıldığı görünmektedir. Ayrıca ses eğitiminde Linklater Metodu kullanılarak yapılan araştırmalarda sonuçların olumlu yönde olduğunu ve yapılan araştırmalar ışığında ses eğitiminde bu metodu kullanmanın yararlı olduğunu söylemek mümkündür.
The Linklater method is a voice training method consisting of a series of exercises developed for the human voice to get rid of the inhibiting tension. This method, which was originally developed for acting education, aims to reveal the natural voice. The concept of natural voice is defined by the developer of the method as a voice that is in direct contact with the emotional impulse, shaped by the mind, but not inhibited by it. With the exercises applied, natural voice is provided by preventing the problems caused by the use of voice. This study aims to analyze the studies on the Linklater method in the field of voice education, in which areas of voice education the method is used, what results are obtained and whether it is a useful method in terms of voice education. In the research, all studies related to the subject of voice training were scanned by using the systematic analysis method. As a result of the research conducted with the determined keywords, a total of 54 studies in English and Turkish languages directly related to the Linklater Method were reached. 35 of these studies consist of articles, 3 of them are book chapters, 3 of them are interviews, 3 of them are book reviews and 10 of them are theses. After evaluating the abstracts/inputs of these studies, it was determined that only 4 of them were experimental studies. Care has been taken to ensure that each of the selected studies is directly related to voice training and the Linklater Method. As a result of the research, it seems that the Linklater method is used in the fields of art, therapy and language education in voice education. In addition, it is possible to say that the results of the researches using the Linklater Method in voice education are positive and it is useful to use this method in voice education in the light of the researches.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 31 |