Research Article
BibTex RIS Cite

Erken Yaşta Almanca Öğretimine Yönelik İşitsel ve Görsel Oyuncak Tasarımı: Tavşan Bobo

Year 2024, Issue: 39, 772 - 782, 21.04.2024
https://doi.org/10.29000/rumelide.1469415

Abstract

Dünyadaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel gelişmeler artık birden fazla yabancı dil bilmenin ne kadar önemli olduğunun bir göstergesidir. Bu durum Türkiye’de ikinci yabancı dil olarak Almanca öğretimine gereken değerin verilerek Almancanın erken yaşta öğrenilmeye başlanmasını gerekli kılmaktadır. Bu gereklilik erken yaşta Almanca öğretimine ilişkin eğitici materyallerin oluşturulmasını zorunlu hale getirmektedir. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı erken yaşta Almanca öğretimine yönelik işitsel ve görsel oyuncak tasarlamaktır. Çalışma kapsamında tasarlanan oyuncak ile küçük yaşlardaki bireylere temel seviyede kelime kazanımı sağlamak amaçlanmaktadır. 3-5 yaş arası çocuklara günlük hayatta karşılaştıkları bazı nesnelerin veya temel kelimelerin daha kolay hafızalarında kalmasına yönelik sesli bir oyuncak tasarlanmıştır. Bunun yanı sıra tasarlanan oyuncağın çocukların görsel ve işitsel zekâlarını geliştirmeye yardımcı olması amaçlanmaktadır. Tasarımın taslağı bazı yazılımlar kullanılarak çizilmiş ve yöntem kısmında detaylı olarak açıklanmıştır. Çalışma kapsamında hedeflenen; sayı, kıyafet, renk, meyve ve hayvanlar olmak üzere beş kategoride oyuncağı bölümlemek ve tasarlamak, oyuncak üzerinde seçilen bazı kıyafetlerin, renklerin, sayıların, meyvelerin ve hayvanların Almanca karşılıklarını sesli olarak düzenlemek ve dijital ortamda oyuncağın prototip tasarımını yapmaktır. Bu amaç ve hedefler doğrultusunda öncelikle oyuncağın tasarımı yapılmış ve geri dönüştürülebilir malzemeler kullanılarak oyuncağın son hali geliştirilmiştir. Yapılan literatür taramasında İngilizce öğretimine yönelik olarak Türkçe İngilizce eğitici laptop, oyuncak peluş ayı, fisher price; akıllı saat, eğitici köpek, eğlenceli robot gibi oyuncakların üretildiği görülmüştür. Fakat erken yaşta Almanca öğretimini destekleyecek herhangi bir oyuncak tasarımına rastlanmamıştır. Erken yaşta Almanca öğretimi alanındaki bu eksiklik ise oyuncak tasarım fikrinin ortaya çıkmasına neden olmuştur. Çalışma Almanca öğretimini destekleyecek görsel ve işitsel bir oyuncak tasarlamayı hedefleyerek alana bir yenilik getirmesi noktasında özgün değere sahiptir.

References

  • Aktaş, T. (2005). “Yabancı Dil Öğretiminde İletişimsel Yeti”, Journal of Language and Linguistic Studies,1, 89-100.
  • Balcı, T. (1996). “Deutsch als Unterrichtssprache bei germanistischen Lehrveranstaltungen? ÖDaF-Mitteilungen”, 1, Institut für German¡stik der Universität Wien, 65-70.
  • Balcı, T. (1997). “Das Germanistik-bzw. DaF-Studium in der Türkei, Informationen Deutsch als Fremdsprache”, 5/24, 621-624.
  • Balcı, T. (2013). “Die Germanistik ist heimatlos”, LILI - Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik, Heft 172, 151-152.
  • Balcı, U. (2016). “Turizm Lisans Öğrencilerinin Dil Eğitimi ile İlgili Sorunları ve ÇözümÖnerileri”, Jasss, 50, 93-100.
  • Balcı, U. (2016). “Anadolu Liselerinde İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Eğitimi: Batman İli Örneği”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 346-355.
  • Bayraktaroğlu, S. (2015). Türkiye’de Yabancı Dil Eğitimi. Ankara: Öğretmen Dünyası Yayınevi.
  • Bozavlı, Ebubekir (2013). “Erken Yaşta Yabancı Dil Öğretiminin Tarihsel Süreci ve Amaçları”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 21 (4), 1561-1574.
  • Çakıcı, Z. (2016). Almanya ve Türkiye'deki Anaokullarında Verilen Anadili Eğitiminde Kullanılan Oyunların Çocukların Temel Dil Becerilerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Alman Dili ve Eğitimi Anabilim Dalı.
  • Gömleksiz, M. N. (2005). “Oyun ile İngilizce Öğretiminin Uygulanması ve Öğrenci Başarısına Etkisi Elazığ Özel Bilgem İlköğretim Okulu Örneği”, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler dergisi, 7(14), 179-195.
  • Haznedar, B. (2010). Türkiye’de Yabancı Dil Eğitimi: Reformlar, Yönelimler ve Öğretmenlerimiz. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 Novemver Antalya, ss. 747-755; ISBN: 9786053641049.
  • Kara, Ş. (2004). “Ana Dil Edinimi ve Erken Yaşta Yabancı Dil Öğretimi”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi dergisi, 17(2), 295-314.
  • Karaman, F. (2016). “Yabancı Dil Olarak Almanca Dersinde Dilbilgisinin Dört Beceriye Aktarımı ve Kullanımına Yönelik Örnek Bir Uygulama”, Diyalog, 2, 92-103.
  • Karaman, F. (2017). “Temel Eğitimde İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Öğretimi”, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 7, 2(1), 104-110.
  • MEB, (2006). Yabancı Dil Eğitimi ve Öğretimi Yönetmeliği.
  • Önder, M. (2020). “Oyun, Oyuncak ve Oyuncak Müzelerinin Çocuk Eğitiminde Aktif Olarak Kullanılması ve Başarıya Katkısı”, Amasya İlahiyat Dergisi, sayı 15, 179-204.
  • Serindağ, E., Aksöz, A. S. & Balcı, T. (2006). “1998-1999 Eğitim-Öğretim Yılında Uygulamaya Konulan Öğretmen Yetiştirme Lisans Programlarının Değerlendirilmesi: Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Almanca Öğretmenliği Örneği”, ÇÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 31. sayı, 1-13.
  • Tanrıkulu, L, Gül, H. S.(2020).”Türkçe, İngilizce ve Almanca Eğitiminde Kullanılan Teknolojik
  • Ürünlerin Karşılaştırılması”, 227-242, Schriften zur Sprache und Literatur IV Ed. Balcı, T., Öztürk, A. O., Aksöz, M., Ijopec Yayınevi, İstanbul.
  • Veziroğlu, M. ve Gönen, M. (2012). “Resimli çocuk kitaplarının M.E.B. Okul Öncesi Eğitim Programı’ndaki kazanımlara uygunluğunun incelenmesi”. Eğitim ve Bilim. 37(163), 226-238.
  • Veziroğlu Çelik, M. & Gönen, M. (2021). Çocuk Edebiyatının Genel Hedefleri. İçinde M. Gönen (Ed.), Çocuk Edebiyatı (s.1-17). Vizetek Yayıncılık.
  • Yaman Baydar, I.; Kandır, A. (2021). “Eğitici Oyuncaklarla Verilen Kavram Eğitiminin Çocukların Temel Kavram Kazanımına Etkisinin İncelenmesi”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü dergisi, sayı 54, 239-266
Year 2024, Issue: 39, 772 - 782, 21.04.2024
https://doi.org/10.29000/rumelide.1469415

Abstract

References

  • Aktaş, T. (2005). “Yabancı Dil Öğretiminde İletişimsel Yeti”, Journal of Language and Linguistic Studies,1, 89-100.
  • Balcı, T. (1996). “Deutsch als Unterrichtssprache bei germanistischen Lehrveranstaltungen? ÖDaF-Mitteilungen”, 1, Institut für German¡stik der Universität Wien, 65-70.
  • Balcı, T. (1997). “Das Germanistik-bzw. DaF-Studium in der Türkei, Informationen Deutsch als Fremdsprache”, 5/24, 621-624.
  • Balcı, T. (2013). “Die Germanistik ist heimatlos”, LILI - Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik, Heft 172, 151-152.
  • Balcı, U. (2016). “Turizm Lisans Öğrencilerinin Dil Eğitimi ile İlgili Sorunları ve ÇözümÖnerileri”, Jasss, 50, 93-100.
  • Balcı, U. (2016). “Anadolu Liselerinde İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Eğitimi: Batman İli Örneği”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 346-355.
  • Bayraktaroğlu, S. (2015). Türkiye’de Yabancı Dil Eğitimi. Ankara: Öğretmen Dünyası Yayınevi.
  • Bozavlı, Ebubekir (2013). “Erken Yaşta Yabancı Dil Öğretiminin Tarihsel Süreci ve Amaçları”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 21 (4), 1561-1574.
  • Çakıcı, Z. (2016). Almanya ve Türkiye'deki Anaokullarında Verilen Anadili Eğitiminde Kullanılan Oyunların Çocukların Temel Dil Becerilerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Alman Dili ve Eğitimi Anabilim Dalı.
  • Gömleksiz, M. N. (2005). “Oyun ile İngilizce Öğretiminin Uygulanması ve Öğrenci Başarısına Etkisi Elazığ Özel Bilgem İlköğretim Okulu Örneği”, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler dergisi, 7(14), 179-195.
  • Haznedar, B. (2010). Türkiye’de Yabancı Dil Eğitimi: Reformlar, Yönelimler ve Öğretmenlerimiz. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 Novemver Antalya, ss. 747-755; ISBN: 9786053641049.
  • Kara, Ş. (2004). “Ana Dil Edinimi ve Erken Yaşta Yabancı Dil Öğretimi”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi dergisi, 17(2), 295-314.
  • Karaman, F. (2016). “Yabancı Dil Olarak Almanca Dersinde Dilbilgisinin Dört Beceriye Aktarımı ve Kullanımına Yönelik Örnek Bir Uygulama”, Diyalog, 2, 92-103.
  • Karaman, F. (2017). “Temel Eğitimde İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Öğretimi”, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 7, 2(1), 104-110.
  • MEB, (2006). Yabancı Dil Eğitimi ve Öğretimi Yönetmeliği.
  • Önder, M. (2020). “Oyun, Oyuncak ve Oyuncak Müzelerinin Çocuk Eğitiminde Aktif Olarak Kullanılması ve Başarıya Katkısı”, Amasya İlahiyat Dergisi, sayı 15, 179-204.
  • Serindağ, E., Aksöz, A. S. & Balcı, T. (2006). “1998-1999 Eğitim-Öğretim Yılında Uygulamaya Konulan Öğretmen Yetiştirme Lisans Programlarının Değerlendirilmesi: Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Almanca Öğretmenliği Örneği”, ÇÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 31. sayı, 1-13.
  • Tanrıkulu, L, Gül, H. S.(2020).”Türkçe, İngilizce ve Almanca Eğitiminde Kullanılan Teknolojik
  • Ürünlerin Karşılaştırılması”, 227-242, Schriften zur Sprache und Literatur IV Ed. Balcı, T., Öztürk, A. O., Aksöz, M., Ijopec Yayınevi, İstanbul.
  • Veziroğlu, M. ve Gönen, M. (2012). “Resimli çocuk kitaplarının M.E.B. Okul Öncesi Eğitim Programı’ndaki kazanımlara uygunluğunun incelenmesi”. Eğitim ve Bilim. 37(163), 226-238.
  • Veziroğlu Çelik, M. & Gönen, M. (2021). Çocuk Edebiyatının Genel Hedefleri. İçinde M. Gönen (Ed.), Çocuk Edebiyatı (s.1-17). Vizetek Yayıncılık.
  • Yaman Baydar, I.; Kandır, A. (2021). “Eğitici Oyuncaklarla Verilen Kavram Eğitiminin Çocukların Temel Kavram Kazanımına Etkisinin İncelenmesi”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü dergisi, sayı 54, 239-266
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects German Language, Literature and Culture
Journal Section World languages, cultures and litertures
Authors

Fatma Karaman 0000-0002-0461-5593

Publication Date April 21, 2024
Submission Date March 19, 2024
Acceptance Date April 20, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 39

Cite

APA Karaman, F. (2024). Erken Yaşta Almanca Öğretimine Yönelik İşitsel ve Görsel Oyuncak Tasarımı: Tavşan Bobo. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(39), 772-782. https://doi.org/10.29000/rumelide.1469415