Aim: It was aimed to investigate the effects of internet addiction, coping strategies and, aggression on the severity of internet gaming disorder symptoms in young adults with internet gaming behavior.
Material and Methods: Material and Methods: After the mental state examination and SCID-5/CV evaluation, 54 male and 56 female young adults between the ages of 18-25 were included in the study. Sociodemographic data form, Young's Internet Addiction Test Short Form, Internet Gaming Disorder Scale Short Form, Buss-Perry Aggression Questionnaire, and Stress Coping Inventory were applied to the participants.
Results: The mean age of the participants was 20.0±2.36. The mean age of the female participants was 20.14±2.36, and the mean age of the male participants was 19.85±2.37, and no statistically significant difference was observed. It was found that the scores of males on The Young’s Internet Addiction Test and The Internet Gaming Disorder Scale were significantly higher than females. According to the results of the stepwise regression analysis, Internet addiction and physical aggression scores were determined as positive predictors on game addiction, while seeking outside help was found to be a negative predictor.
Conclusion: The factors associated with internet gaming disorder appear to be complex processes that affect each other both in cause and effect. Coping strategies and aggression characteristics should be evaluated in understanding individuals with internet gaming disorders and developing appropriate intervention strategies. For a better understanding of Internet gaming disorder, prospective studies with large participants and a control group are needed.
Amaç: İnternette oyun oynama davranışı olan genç erişkinlerde internet bağımlılığı, başa çıkma stratejileri ile agresyon ve saldırganlığın internette oyun oynama bozukluğu belirtilerinin şiddeti üzerine etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Ruhsal durum muayenesi ve SCID-5/CV değerlendirmesi sonrasında 18-25 yaş aralığında 54 erkek ve 56 kadın genç erişkin çalışmaya dahil edilmiştir. Katılımcılara, Sosyodemografik veri formu, Young İnternet Bağımlılığı Testi Kısa Formu, İnternet Oyun Oynama Bozukluğu Ölçeği Kısa Formu, Buss-Perry Saldırganlık Ölçeği, Stresle Başa Çıkma Tutumları Envanteri uygulanmıştır.
Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 20,0±2,36’dır. Kadın katılımcıların yaş ortalaması 20,14±2,36, erkek katılımcıların yaş ortalaması ise 19,85±2,37 olarak saptanmış olup aralarında istatistiksel olarak anlamı farklılık gözlenmemiştir. Erkeklerin kadınlara göre İnternette Oyun Oynama Bozukluğu Ölçeği ve Young İnternet Bağımlılığı testinden aldıkları puanların anlamlı derecede daha yüksek olduğu saptanmıştır. Stepwise Regresyon analizi sonucuna göre internet bağımlılığı ve fiziksel agresyon skorları oyun bağımlılığı üzerine pozitif yordayıcı faktörler olarak saptanmış iken dış yardım arama negatif yordayıcı faktör olarak bulunmuştur.
Sonuç: İnternette oyun oynama bozukluğu ile ilişkilendirilen faktörler hem neden, hem de sonuç olarak birbirlerini etkileyen, karmaşık süreçler gibi gözükmektedir. İnternette oyun oynama bozukluğu olan bireylerin anlaşılmasında ve buna uygun müdahale stratejilerinin geliştirilmesinde başa çıkma stratejileri ve agresyon özellikleri değerlendirilmelidir. İnternette oyun oynama bozukluğunun daha iyi anlaşılabilmesi için prospektif nitelikte, geniş katılımcılarla gerçekleştirilecek ve kontrol grubu içeren çalışmalara ihtiyaç vardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 17, 2022 |
Submission Date | January 24, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 |