Research Article
BibTex RIS Cite

İletişim Becerilerinin Uyum Analizi ile İncelenmesi: Sağlık Bilimleri Fakültesi Örneği

Year 2022, , 230 - 238, 17.05.2022
https://doi.org/10.33631/sabd.1112854

Abstract

Amaç: Sağlık hizmeti sunan profesyoneller ile hizmeti talep eden hastalar arasındaki etkileşimi belirleyen en önemli unsurlardan biri iletişimdir. İletişim becerileri, özellikle insan merkezli hizmet sunan sağlık çalışanları için yüksek önceliğe sahip bir yetkinliktir.
Gereç ve Yöntemler: Bu tanımlayıcı çalışmanın amacı, sağlık bilimleri alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin iletişim beceri düzeylerinin incelenerek; zihinsel, duygusal ve davranışsal iletişim becerileri üzerinde etkili olan demografik değişkenlerin tanımlanmasıdır. Araştırmanın evreni Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 2053 üniversite öğrencisidir. Çalışmada basit tesadüfi örneklem yöntemi ile 752 öğrenciye ulaşılmıştır. Öğrencilerin iletişim becerilerini ölçmek amacıyla Ersanlı and Balcı (1) tarafından geliştirilen “İletişim Becerileri Envanteri (İBE)” ve demografik bilgileri içeren bir anket formu kullanılmıştır. Bu çalışmada ölçeğin 752 üniversite öğrencisi üzerinde uygulanması sonucu Cronbach Alfa katsayısı 0,86 olarak bulunmuştur.
Bulgular: Çalışma sonucunda genellikle cinsiyeti kadın, aile geliri orta düzeyde, iletişim sertifikasına sahip, beslenme ve diyetetik bölümünde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin daha yüksek iletişim becerisine sahip oldukları belirlenmiştir. İBE ölçeğinin zihinsel, duygusal ve davranışsal alt boyutlarında öğrencilerin genellikle orta düzeyde iletişim becerisinin olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: Sağlık bilimleri öğrencilerinin iletişim becerilerinin artırılmasına yönelik eğitimler verilmesi ve bu eğitimlerin öğrencilerin iletişim beceri üzerindeki yansımalarının ortaya konulmasına ihtiyaç vardır.

References

  • Ersanlı K, Balcı S. İletişim becerileri envanterinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolog Danışma ve Rehberlik Dergisi. 1998; 2(10): 7-12.
  • Ichsan A, Adawiyah R, Wilujeng I, Analysis of the ability of students’ communication skills and self-efficacy on science instruction. Journal of Physics: Conference Series; 2020: IOP Publishing.
  • Zangeneh A, Lebni JY, Azar FEF, Sharma M, Kianipour N, Azizi SA, et al. A study of the communication skills in health care and the role of demographic variables (a case study of the nurses at the Educational, Therapeutic and Research Center of Imam Reza Hospital, Kermanshah, Iran in 2018). Journal of Public Health. 2021; 29(2): 361-7.
  • Celikkalp U, Bilgic S, Temel M, Varol G. The smartphone addiction levels and the association with communication skills in nursing and medical school students. Journal of Nursing Research. 2020; 28(3): 1-9.
  • Sa B, Ojeh N, Majumder MAA, Nunes P, Williams S, Rao SR, et al. The relationship between self-esteem, emotional intelligence, and empathy among students from six health professional programs. Teaching and learning in medicine. 2019; 31(5): 536-43.
  • Nayak RK, Kadeangadi DM, Medicine F. Effect of teaching communication skills to medical undergraduate students: An exploratory study. Indian Journal of Community and Family Medicine. 2019; 5(2): 108-13.
  • Kumar NS, Munta K, Kumar JR, Rao SM, Dnyaneshwar M, Harde Y. A survey on workplace violence experienced by critical care physicians. Indian J Crit Care Med. 2019; 23(7): 295-301.
  • Niu S-F, Kuo S-F, Tsai H-T, Kao C-C, Traynor V, Chou KR. Prevalence of workplace violent episodes experienced by nurses in acute psychiatric settings. PLoS One. 2019; 14(1): e0211183.
  • Burgener MA. Enhancing communication to improve patient safety and to increase patient satisfaction. The Health Care Manager. 2020; 39(3): 128-32.
  • Lee SWH, Thomas D, Zachariah S, Cooper JC. Communication skills and patient history interview. Clinical Pharmacy Education, Practice and Research. 2019; 79-89.
  • Back AL, Fromme EK, Meier DE. Training clinicians with communication skills needed to match medical treatments to patient values. Journal of the American Geriatrics Society. 2019; 67(S2): 435-41.
  • Street Jr RL, Makoul G, Arora NK, Epstein RM. How does communication heal? Pathways linking clinician–patient communication to health outcomes. Patient Education and Counseling. 2009; 74(3): 295-301.
  • Hemadeh R, Hammoud R, Kdouh O, Jaber T, Ammar L, Patient satisfaction with primary healthcare services in Lebanon. The International Journal of Health Planning and Management. 2019; 34(1): 423-35.
  • Buduneli N. Communication Skills of the Clinician and Patient Motivation in Dental Practice. Current Oral Health Reports. 2020; 7: 202-7.
  • Salgado H, Castro-Vale I. Clinical communication skills training in dental medical education: The covid-19 pandemic challenge. Healthcare; 2020; 8(429): 1-6.
  • Ranjan P, Kumari A, Chakrawarty A. How can doctors improve their communication skills?. Journal of Clinical and Diagnostic Research: JCDR. 2015; 9(3): JE01–JE04.
  • Zazula R, Appenzeller S. Evaluation of a psychoeducational intervention in the development of social and communication skills for incoming medical students at a bilingual university. Trends in Psychology. 2019; 27: 749-62.
  • Bakogiannis A, Darling JC, Dimitrova V, Roberts TE. Simulation for communication skills training in medical students: Protocol for a systematic scoping review. International Journal of Educational Research. 2019; 93: 243-9.
  • Kaplonyi J, Bowles KA, Nestel D, Kiegaldie D, Maloney S, Haines T, et al. Understanding the impact of simulated patients on health care learners’ communication skills: a systematic review. Medical Education. 2017; 51(12): 1209-19.
  • Bennett K, Lyons Z. Communication skills in medical education: an integrated approach. Education Research Perspectives. 2011; 38(2): 45-56.
  • Brown T, Yu M, Etherington J. Are listening and interpersonal communication skills predictive of professionalism in undergraduate occupational therapy students?. Health Professions Education. 2020; 6(2): 187-200.
  • Aalboe JA, Schumacher M. An instrument to measure dental students’ communication skills with patients in six specific circumstances: an exploratory factor analysis. Journal of Dental Education. 2016; 80(1): 58-64.
  • Nagpal N. Incidents of violence against doctors in India: Can these be prevented? The National medical journal of India. 2017; 30(2): 97.
  • Baş T. Anket (6. baskı). Seçkin Yayıncılık: Ankara. 2010.
  • Doğan N, Özdamar K. CHAID analizi ve aile planlaması ile ilgili bir uygulama. Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri Dergisi. 2003; 23(5): 392-7.
  • Amir S, Osman MM, Bachok S, Ibrahim M. Understanding domestic and international tourists’ expenditure pattern in Melaka, Malaysia: Result of CHAID analysis. J Procedia-Social Behavioral Sciences. 2015; 172: 390-7.
  • Özdamar K. Paket programlar ile istatiksel veri analizi: MINITAB 16-IBM SPSS 21: Nisan Kitabevi; 2013.
  • Tüzüntürk S. Uyum analizi kullanarak y kuşağı akıllı telefon kullanıcılarının tüketici davranışlarının anlaşılması: Bursa örneği. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2017; 39(1): 257-80.
  • Yılmaz V, Saraçlı S. Çocuklarda suç türü ve nedenlerinin uyum analiziyle incelenmesi. Afyon Kocatepe University Journal of Science. 2007; 7(1).
  • Çeken N, Kuyucak E. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulunda eğitim alan öğrencilerin iletişim beceri düzeyleri. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020; 3(1): 6-10.
  • Aşcı Ö, Güleser H, Yılmaz M. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri ve ilişkili değişkenler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015; 6(3): 160-5.
  • Akçam A, Kanbay Y, Işık E. Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 5(2): 74-92.
  • Arslan A. Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri ve öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 38(1): 146-73.
  • Hendekci A. Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileri ve ilişkili bazı değişkenler. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020; 5(1): 36-41.
  • Bingöl G, Demir A. Amasya sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. Göztepe Tıp Dergisi. 2011; 26(4): 152-9.
  • Turgut M, Kutlu G, Mut S. Sağlık yönetimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerileri ile sosyal medya kullanımları arasındaki ilişkinin belirlenmesi. İşletme Bilimi Dergisi. 2018; 6(1): 185-205.
  • Akyurt N. Sağlıkta iletişim ve Marmara üniversitesi sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2009; 4(11): 15-33.
  • Eskiyörük D. Turizm işletmeciliği ve otelcilik yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerilerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2014; 11(1): 50-83.
  • Erigüç G, Eriş H. Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri: Harran üniversitesi örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2013; 12(46): 232-54.
  • Elkin N, Karadağlı F, Barut Y. Sağlık bilimleri yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri düzeyleri ve ilişkili değişkenlerin belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016; 9(2): 70-80.
  • Svensberg K, Brandlistuen RE, Björnsdottir I, Sporrong SK. Factors associated with pharmacy students' attitudes towards learning communication skills–A study among Nordic pharmacy students. Research in Social and Administrative Pharmacy. 2018; 14(3): 279-89.
  • Tepeköylü Ö, Soytürk M, Çamlıyer H. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu (Besyo) öğrencilerinin iletişim becerisi algilarinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2009; 7(3): 115-24.
  • Knight A, Baldwin C, Reidlinger DP, Whelan K. Communication skills teaching for student dietitians using experiential learning and simulated patients. Journal of Human Nutrition and Dietetics. 2020; 33(5): 601-13.
  • Cant RP, Aroni RJ. Exploring dietitians’ verbal and nonverbal communication skills for effective dietitian–patient communication. Journal of Human Nutrition and Dietetic. 2008; 21(5): 502-11.
  • Notaras S, Mak M, Wilson N. Advancing practice in dietitians’ communication and nutrition counselling skills: a workplace education program. Journal of Human Nutrition and Dietetics. 2018; 31(6): 725-33.
  • İrak H, Taşcıoğlu R, Dal M, Tunç Y. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin iletişim becerileri: Iğdir Üniversitesi örneği. Atatürk İletişim Dergisi. 2017; 14: 187-202.
  • Bachmann C, Barzel A, Roschlaub S, Ehrhardt M, Scherer M. Can a brief two-hour interdisciplinary communication skills training be successful in undergraduate medical education?. Patient Education Counseling. 2013; 93(2): 298-305.

Examining Communication Skills Via the Correspondence Analysis: Case of Faculty of Health Sciences

Year 2022, , 230 - 238, 17.05.2022
https://doi.org/10.33631/sabd.1112854

Abstract

Aim: One of the most important elements determining the interaction between professionals providing healthcare service and patients demanding the service is communication. Communication skills are a competence which is of top priority especially for healthcare professionals providing homocentric service.
Material and Methods: The purpose of this descriptive study was to examine the communication skill levels of university students studying in the area of health sciences and define demographic variables that are effective on mental, emotional and behavioral communication skills. The target population of the study comprised 2053 university students studying in the Afyonkarahisar Health Sciences University, Faculty of Health Sciences. The study reached 752 students via the simple random sampling method. In order to measure the communication skills of the students the study used the “Communication Skills Inventory (CSI)”, developed by Ersanlı and Balcı (1) and a survey form containing demographic information. As a result of performing the scale on 752 university students the study found the Cronbach’s Alpha coefficient to be 0.86.
Results: The study determined that university students who were female, had middle family income, had a communication certificate and studied in the department of nutrition and dietetic usually had higher communication skills. In the mental, emotional and behavioral subscales of the CSI the students usually had moderate communication skills.
Conclusion: There is a need for providing trainings to increase communication skills of these students and revealing the impacts of these trainings on communication skills of the students.

References

  • Ersanlı K, Balcı S. İletişim becerileri envanterinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolog Danışma ve Rehberlik Dergisi. 1998; 2(10): 7-12.
  • Ichsan A, Adawiyah R, Wilujeng I, Analysis of the ability of students’ communication skills and self-efficacy on science instruction. Journal of Physics: Conference Series; 2020: IOP Publishing.
  • Zangeneh A, Lebni JY, Azar FEF, Sharma M, Kianipour N, Azizi SA, et al. A study of the communication skills in health care and the role of demographic variables (a case study of the nurses at the Educational, Therapeutic and Research Center of Imam Reza Hospital, Kermanshah, Iran in 2018). Journal of Public Health. 2021; 29(2): 361-7.
  • Celikkalp U, Bilgic S, Temel M, Varol G. The smartphone addiction levels and the association with communication skills in nursing and medical school students. Journal of Nursing Research. 2020; 28(3): 1-9.
  • Sa B, Ojeh N, Majumder MAA, Nunes P, Williams S, Rao SR, et al. The relationship between self-esteem, emotional intelligence, and empathy among students from six health professional programs. Teaching and learning in medicine. 2019; 31(5): 536-43.
  • Nayak RK, Kadeangadi DM, Medicine F. Effect of teaching communication skills to medical undergraduate students: An exploratory study. Indian Journal of Community and Family Medicine. 2019; 5(2): 108-13.
  • Kumar NS, Munta K, Kumar JR, Rao SM, Dnyaneshwar M, Harde Y. A survey on workplace violence experienced by critical care physicians. Indian J Crit Care Med. 2019; 23(7): 295-301.
  • Niu S-F, Kuo S-F, Tsai H-T, Kao C-C, Traynor V, Chou KR. Prevalence of workplace violent episodes experienced by nurses in acute psychiatric settings. PLoS One. 2019; 14(1): e0211183.
  • Burgener MA. Enhancing communication to improve patient safety and to increase patient satisfaction. The Health Care Manager. 2020; 39(3): 128-32.
  • Lee SWH, Thomas D, Zachariah S, Cooper JC. Communication skills and patient history interview. Clinical Pharmacy Education, Practice and Research. 2019; 79-89.
  • Back AL, Fromme EK, Meier DE. Training clinicians with communication skills needed to match medical treatments to patient values. Journal of the American Geriatrics Society. 2019; 67(S2): 435-41.
  • Street Jr RL, Makoul G, Arora NK, Epstein RM. How does communication heal? Pathways linking clinician–patient communication to health outcomes. Patient Education and Counseling. 2009; 74(3): 295-301.
  • Hemadeh R, Hammoud R, Kdouh O, Jaber T, Ammar L, Patient satisfaction with primary healthcare services in Lebanon. The International Journal of Health Planning and Management. 2019; 34(1): 423-35.
  • Buduneli N. Communication Skills of the Clinician and Patient Motivation in Dental Practice. Current Oral Health Reports. 2020; 7: 202-7.
  • Salgado H, Castro-Vale I. Clinical communication skills training in dental medical education: The covid-19 pandemic challenge. Healthcare; 2020; 8(429): 1-6.
  • Ranjan P, Kumari A, Chakrawarty A. How can doctors improve their communication skills?. Journal of Clinical and Diagnostic Research: JCDR. 2015; 9(3): JE01–JE04.
  • Zazula R, Appenzeller S. Evaluation of a psychoeducational intervention in the development of social and communication skills for incoming medical students at a bilingual university. Trends in Psychology. 2019; 27: 749-62.
  • Bakogiannis A, Darling JC, Dimitrova V, Roberts TE. Simulation for communication skills training in medical students: Protocol for a systematic scoping review. International Journal of Educational Research. 2019; 93: 243-9.
  • Kaplonyi J, Bowles KA, Nestel D, Kiegaldie D, Maloney S, Haines T, et al. Understanding the impact of simulated patients on health care learners’ communication skills: a systematic review. Medical Education. 2017; 51(12): 1209-19.
  • Bennett K, Lyons Z. Communication skills in medical education: an integrated approach. Education Research Perspectives. 2011; 38(2): 45-56.
  • Brown T, Yu M, Etherington J. Are listening and interpersonal communication skills predictive of professionalism in undergraduate occupational therapy students?. Health Professions Education. 2020; 6(2): 187-200.
  • Aalboe JA, Schumacher M. An instrument to measure dental students’ communication skills with patients in six specific circumstances: an exploratory factor analysis. Journal of Dental Education. 2016; 80(1): 58-64.
  • Nagpal N. Incidents of violence against doctors in India: Can these be prevented? The National medical journal of India. 2017; 30(2): 97.
  • Baş T. Anket (6. baskı). Seçkin Yayıncılık: Ankara. 2010.
  • Doğan N, Özdamar K. CHAID analizi ve aile planlaması ile ilgili bir uygulama. Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri Dergisi. 2003; 23(5): 392-7.
  • Amir S, Osman MM, Bachok S, Ibrahim M. Understanding domestic and international tourists’ expenditure pattern in Melaka, Malaysia: Result of CHAID analysis. J Procedia-Social Behavioral Sciences. 2015; 172: 390-7.
  • Özdamar K. Paket programlar ile istatiksel veri analizi: MINITAB 16-IBM SPSS 21: Nisan Kitabevi; 2013.
  • Tüzüntürk S. Uyum analizi kullanarak y kuşağı akıllı telefon kullanıcılarının tüketici davranışlarının anlaşılması: Bursa örneği. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2017; 39(1): 257-80.
  • Yılmaz V, Saraçlı S. Çocuklarda suç türü ve nedenlerinin uyum analiziyle incelenmesi. Afyon Kocatepe University Journal of Science. 2007; 7(1).
  • Çeken N, Kuyucak E. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulunda eğitim alan öğrencilerin iletişim beceri düzeyleri. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020; 3(1): 6-10.
  • Aşcı Ö, Güleser H, Yılmaz M. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri ve ilişkili değişkenler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015; 6(3): 160-5.
  • Akçam A, Kanbay Y, Işık E. Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 5(2): 74-92.
  • Arslan A. Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri ve öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 38(1): 146-73.
  • Hendekci A. Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileri ve ilişkili bazı değişkenler. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020; 5(1): 36-41.
  • Bingöl G, Demir A. Amasya sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. Göztepe Tıp Dergisi. 2011; 26(4): 152-9.
  • Turgut M, Kutlu G, Mut S. Sağlık yönetimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerileri ile sosyal medya kullanımları arasındaki ilişkinin belirlenmesi. İşletme Bilimi Dergisi. 2018; 6(1): 185-205.
  • Akyurt N. Sağlıkta iletişim ve Marmara üniversitesi sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2009; 4(11): 15-33.
  • Eskiyörük D. Turizm işletmeciliği ve otelcilik yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerilerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2014; 11(1): 50-83.
  • Erigüç G, Eriş H. Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri: Harran üniversitesi örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2013; 12(46): 232-54.
  • Elkin N, Karadağlı F, Barut Y. Sağlık bilimleri yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri düzeyleri ve ilişkili değişkenlerin belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016; 9(2): 70-80.
  • Svensberg K, Brandlistuen RE, Björnsdottir I, Sporrong SK. Factors associated with pharmacy students' attitudes towards learning communication skills–A study among Nordic pharmacy students. Research in Social and Administrative Pharmacy. 2018; 14(3): 279-89.
  • Tepeköylü Ö, Soytürk M, Çamlıyer H. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu (Besyo) öğrencilerinin iletişim becerisi algilarinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2009; 7(3): 115-24.
  • Knight A, Baldwin C, Reidlinger DP, Whelan K. Communication skills teaching for student dietitians using experiential learning and simulated patients. Journal of Human Nutrition and Dietetics. 2020; 33(5): 601-13.
  • Cant RP, Aroni RJ. Exploring dietitians’ verbal and nonverbal communication skills for effective dietitian–patient communication. Journal of Human Nutrition and Dietetic. 2008; 21(5): 502-11.
  • Notaras S, Mak M, Wilson N. Advancing practice in dietitians’ communication and nutrition counselling skills: a workplace education program. Journal of Human Nutrition and Dietetics. 2018; 31(6): 725-33.
  • İrak H, Taşcıoğlu R, Dal M, Tunç Y. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin iletişim becerileri: Iğdir Üniversitesi örneği. Atatürk İletişim Dergisi. 2017; 14: 187-202.
  • Bachmann C, Barzel A, Roschlaub S, Ehrhardt M, Scherer M. Can a brief two-hour interdisciplinary communication skills training be successful in undergraduate medical education?. Patient Education Counseling. 2013; 93(2): 298-305.
There are 47 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Articles
Authors

İsa Gül This is me 0000-0002-9419-4816

Yunus Emre Kundakcı 0000-0002-2006-9940

Şevkiye Babacan 0000-0001-9780-4213

Sinan Saraçlı This is me 0000-0003-4662-8031

Publication Date May 17, 2022
Submission Date November 4, 2021
Published in Issue Year 2022

Cite

Vancouver Gül İ, Kundakcı YE, Babacan Ş, Saraçlı S. İletişim Becerilerinin Uyum Analizi ile İncelenmesi: Sağlık Bilimleri Fakültesi Örneği. SABD. 2022;12(2):230-8.