Research Article
BibTex RIS Cite

COVID-19 Pandemisi: Uzaktan Eğitimin Sağlık Alanında Eğitim Gören Öğrenciler Üzerindeki Etkileri

Year 2023, Volume: 13 Issue: 1, 35 - 45, 20.01.2023
https://doi.org/10.33631/sabd.1070696

Abstract

Amaç: Tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs salgını sebebiyle aniden geçilen uzaktan eğitim sisteminin sağlık alanında eğitim alan öğrenciler tarafından değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Uygulamalı eğitimin önemli bir yer tuttuğu Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Tıp Fakültesi ve Sağlık Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim gören 505 öğrenci tarafından cevaplandırılan 43 soruluk anket çalışması faktör analizi ile incelendi. Sosyo-demografik veriler sayı ve yüzde olarak ifade edildi. Faktörlerin sosyodemografik değişkenlere göre değerlendirilmesinde cinsiyet için Mann-Whitney U; eğitim, okul ve uzaktan eğitime erişim şekli için ise Kruskal-Wallis testleri kullanıldı.
Bulgular: Anket çalışmasına 357 (%70,69) kadın, 148 (%29,31) erkek öğrenci katıldı. Bu kapsamda; öğrencilerin cinsiyetleri ile mesleki kaygı (p=0,030) ve online ders takibi (p=0,001) bakımından anlamlı farklılıklar bulundu. Ek olarak eğitim düzeyine göre sistemik altyapı (p=0,007) ve çevrimiçi ders takibi (p=0,029) açısından anlamlı farklılıklar görülmüştür. Öğrencilerin okudukları okul ile mesleki kaygı arasında ise anlamlılık gözlenmedi (p=0,101).
Sonuç: Öğrencilerin uzaktan eğitime bakışları olumlu olmakla birlikte, memnuniyetlerini etkileyen faktörler değişmektedir. Her ne kadar pandemi koşullarında uzaktan eğitim iyi bir bir altenatif olarak düşünülse de uygulamalı dersler açısından öğrenciler yüz yüze eğitimi tercih etmektedirler.

Supporting Institution

Çalışmada herhangi bir destek alınmamıştır

Thanks

Araştırmacılar ankete katılarak destek veren BAİBÜ Diş Hekimliği Fakültesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Tıp Fakültesi ve Sağlık Meslek Yüksek Okulu öğrencilerine teşekkür eder

References

  • Gohel KH, Patel PB, Shah PM, Patel JR, Pandit N, Raut A. Knowledge and perceptions about COVID-19 among the medical and allied health science students in India: An online cross-sectional survey. Clin Epidemiol Glob Heal. 2021; 9(7): 104-9.
  • Saltürk A, Güngör C. Üniversite öğrencilerinin gözünden COVID-19 pandemisinde uzaktan eğitime geçiş deneyimi. Adıyaman Üniversitesi Sos Bilim Enstitüsü Derg. 2020; (36): 137-74.
  • Erişen MA, Yılmaz FÖ. Investigation of ındividuals’ expenditures in the period of COVID-19 pandemic. Gaziantep Univ J Soc Sci. 2020; 19(COVID-19 Special Issue): 340-53.
  • Buluk B, Esi̇tti̇ B. Learning by tourism undergraduate students in the process of coronavirus (Covid-19). J Aware Cilt. 2020; 5(3): 285-98.
  • WHO. Coronavirus Disease (Covid-19) Outbreak [Internet]. 2020. Available from: https://www.euro.who.int/en/health-topics/health-e
  • Taşar HH. The effects of the Covid-19 pandemic process on school principals. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Derg. 2021; 22: 171-96.
  • YÖK. Pandemi Döneminde Uzaktan Eğitim [Internet]. 2020. Available from: https://portal.yokak.gov.tr/makale/pandemi-doneminde-uzaktan- egitim/
  • Rajab MH, Gazal AM, Alkattan K. Challenges to online medical education during the COVID-19 pandemic. Cureus. 2020; 12(7): 1-11.
  • Kurtuncu M, Kurt A. Problems of nursing students in distance education in the Covid-19 pandemia period. Eurasian J Res Soc Econ. 2020; 7(5): 66-77.
  • Muthuprasad T, Aiswarya S, Aditya K, Girish K. Students’ perception and preference for online education in ındia during COVID -19 pandemic. SSRN Electron J. 2020; 3(4): 1-11.
  • Karagöz N, Ağadayı E. Behaviors and problems of a medical school students’ related to distance education in pandemic medical education in the pandemic process. J Turkish Fam Physician. 2020; 11(4): 149-58.
  • Yadav RK, Baral S, Khatri E, Pandey S, Pandeya P, Neupane R, et al. Anxiety and depression among health sciences students in home quarantine during the COVID-19 pandemic in selected provinces of Nepal. Front Public Heal. 2021; 9(3): 1-9.
  • Gaur U, Majumder MAA, Sa B, Sarkar S, Williams A, Singh K. Challenges and opportunities of preclinical medical education: COVID-19 crisis and beyond. SN Compr Clin Med. 2020; 2(11): 1992-7.
  • Ulenaers D, Grosemans J, Schrooten W, Bergs J. Clinical placement experience of nursing students during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. Nurse Educ Today. 2021; 99(1): 1-6.
  • S Güngör, Avan H, Argın V. COVID-19 salgını sonrası paramedik öğrencilerinin mesleğe bakış açılarının belirlenmesi. J Heal Serv Educ. 2021; 1(1): 26-32.
  • Öz Ceviz N, Tektaş N, Basmacı G, Tektaş M. COVID-19 pandemi sürecinde öğrencilerin uzaktan eğitime bakışı. ulakbilge Sos Bilim Derg. 2020; 574(52): 1322-35. doi: 10.7816/ulakbilge-08-54-06.
  • Sayan H. COVID-19 Pandemisi sürecinde öğretim elemanlarının uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. AJIT-e Online Acad J Inf Technol. 2020; 11(42): 100-22.
  • Wang C, Cheng Z, Yue X-G, McAleer M. Risk management of COVID-19 by universities in China. J Risk Financ Manag. 2020; 13(2): 1-6.
  • Ozses M, Dinçer Dalessandro H, Ozbal Batuk M, Sennaroglu G. Audiology students opinions on distance learning during the COVID-19 pandemic: Experience from Hacettepe University. Turkish J Audiol Hear Res. 2021; 4(1): 11-7.
  • Dhahri AA, Arain SY, Memon AM, Rao A, Mian MA. The psychological impact of COVID-19 on medical education of final year students in Pakistan: A cross-sectional study. Ann Med Surg. 2020; 60(9): 445-50.
  • Keskin M, Özer Kaya D. Evaluation of students’ feedback on web-based distance education in the COVID-19 process. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilim Fakültesi Derg. 2020; 5(2): 59-67.
  • Sahu P. Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): Impact on education and mental health of students and academic staff. cureus. 2020; 2019(4): 4-9.
  • Altuntaş Yılmaz N. Yükseköğretim kurumlarında COVID-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumunun tartışılması: fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilim Fakültesi Derg. 2020; 3(1): 15-20.
  • Cheng G, Chau J. Exploring the relationships between learning styles, online participation, learning achievement and course satisfaction: An empirical study of a blended learning course. Br J Educ Technol. 2016; 47(2): 257-78.
  • Terzi D, Akalın RB, Erdal B. Covıd-19 salgınının sağlık alanındaki öğrencilerin eğitimine etkisi: Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği. Namık Kemal Tıp Derg. 2020; 8(3): 279-87.

COVID-19 Pandemic: Effects on Students Receiving Education in the Field of Health of Distance Education

Year 2023, Volume: 13 Issue: 1, 35 - 45, 20.01.2023
https://doi.org/10.33631/sabd.1070696

Abstract

Aim: The aim of this study is the evaluation of distance education system, the transition to which occurred suddenly due to coronavirus pandemic that affected the whole world, by students receiving education in the field of health.
Material and Methods: A questionnaire of 43 questions which was answered by 505 students studying at Bolu Abant İzzet Baysal University Faculty of Dentistry (FD), Faculty of Health Sciences (FHS), Faculty of Medicine (FM) and Vocational Health School (VS), where distance education has an important place, was analyzed with factor analysis. Socio-demographic data were expressed as numbers and percentage. In the evaluation of factors in terms of sociodemographic variables, Mann-Whitney U was used for gender, while Kruskal-Wallis test was used for the variables of education, school and way of access to distance education.
Results: 357 (70.69%) female and 148 (29.31%) male students participated in the study. In this context, significant differences were found in terms of students’ gender and professional anxiety (p=0.030) and following courses online (p=0.001). In addition, significant differences were observed in terms of systemic infrastructure (p=0.007) and online course follow-up (p=0.029) by education level. No significance was found between the school students were attending and professional anxiety (p=0.101).
Conclusion: While students have positive views about distance education, the factors that affect their satisfaction vary. Although distance education is considered to be a good alternative in pandemic conditions, students prefer face-to-face education in terms of applied courses.

References

  • Gohel KH, Patel PB, Shah PM, Patel JR, Pandit N, Raut A. Knowledge and perceptions about COVID-19 among the medical and allied health science students in India: An online cross-sectional survey. Clin Epidemiol Glob Heal. 2021; 9(7): 104-9.
  • Saltürk A, Güngör C. Üniversite öğrencilerinin gözünden COVID-19 pandemisinde uzaktan eğitime geçiş deneyimi. Adıyaman Üniversitesi Sos Bilim Enstitüsü Derg. 2020; (36): 137-74.
  • Erişen MA, Yılmaz FÖ. Investigation of ındividuals’ expenditures in the period of COVID-19 pandemic. Gaziantep Univ J Soc Sci. 2020; 19(COVID-19 Special Issue): 340-53.
  • Buluk B, Esi̇tti̇ B. Learning by tourism undergraduate students in the process of coronavirus (Covid-19). J Aware Cilt. 2020; 5(3): 285-98.
  • WHO. Coronavirus Disease (Covid-19) Outbreak [Internet]. 2020. Available from: https://www.euro.who.int/en/health-topics/health-e
  • Taşar HH. The effects of the Covid-19 pandemic process on school principals. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Derg. 2021; 22: 171-96.
  • YÖK. Pandemi Döneminde Uzaktan Eğitim [Internet]. 2020. Available from: https://portal.yokak.gov.tr/makale/pandemi-doneminde-uzaktan- egitim/
  • Rajab MH, Gazal AM, Alkattan K. Challenges to online medical education during the COVID-19 pandemic. Cureus. 2020; 12(7): 1-11.
  • Kurtuncu M, Kurt A. Problems of nursing students in distance education in the Covid-19 pandemia period. Eurasian J Res Soc Econ. 2020; 7(5): 66-77.
  • Muthuprasad T, Aiswarya S, Aditya K, Girish K. Students’ perception and preference for online education in ındia during COVID -19 pandemic. SSRN Electron J. 2020; 3(4): 1-11.
  • Karagöz N, Ağadayı E. Behaviors and problems of a medical school students’ related to distance education in pandemic medical education in the pandemic process. J Turkish Fam Physician. 2020; 11(4): 149-58.
  • Yadav RK, Baral S, Khatri E, Pandey S, Pandeya P, Neupane R, et al. Anxiety and depression among health sciences students in home quarantine during the COVID-19 pandemic in selected provinces of Nepal. Front Public Heal. 2021; 9(3): 1-9.
  • Gaur U, Majumder MAA, Sa B, Sarkar S, Williams A, Singh K. Challenges and opportunities of preclinical medical education: COVID-19 crisis and beyond. SN Compr Clin Med. 2020; 2(11): 1992-7.
  • Ulenaers D, Grosemans J, Schrooten W, Bergs J. Clinical placement experience of nursing students during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. Nurse Educ Today. 2021; 99(1): 1-6.
  • S Güngör, Avan H, Argın V. COVID-19 salgını sonrası paramedik öğrencilerinin mesleğe bakış açılarının belirlenmesi. J Heal Serv Educ. 2021; 1(1): 26-32.
  • Öz Ceviz N, Tektaş N, Basmacı G, Tektaş M. COVID-19 pandemi sürecinde öğrencilerin uzaktan eğitime bakışı. ulakbilge Sos Bilim Derg. 2020; 574(52): 1322-35. doi: 10.7816/ulakbilge-08-54-06.
  • Sayan H. COVID-19 Pandemisi sürecinde öğretim elemanlarının uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. AJIT-e Online Acad J Inf Technol. 2020; 11(42): 100-22.
  • Wang C, Cheng Z, Yue X-G, McAleer M. Risk management of COVID-19 by universities in China. J Risk Financ Manag. 2020; 13(2): 1-6.
  • Ozses M, Dinçer Dalessandro H, Ozbal Batuk M, Sennaroglu G. Audiology students opinions on distance learning during the COVID-19 pandemic: Experience from Hacettepe University. Turkish J Audiol Hear Res. 2021; 4(1): 11-7.
  • Dhahri AA, Arain SY, Memon AM, Rao A, Mian MA. The psychological impact of COVID-19 on medical education of final year students in Pakistan: A cross-sectional study. Ann Med Surg. 2020; 60(9): 445-50.
  • Keskin M, Özer Kaya D. Evaluation of students’ feedback on web-based distance education in the COVID-19 process. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilim Fakültesi Derg. 2020; 5(2): 59-67.
  • Sahu P. Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): Impact on education and mental health of students and academic staff. cureus. 2020; 2019(4): 4-9.
  • Altuntaş Yılmaz N. Yükseköğretim kurumlarında COVID-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumunun tartışılması: fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilim Fakültesi Derg. 2020; 3(1): 15-20.
  • Cheng G, Chau J. Exploring the relationships between learning styles, online participation, learning achievement and course satisfaction: An empirical study of a blended learning course. Br J Educ Technol. 2016; 47(2): 257-78.
  • Terzi D, Akalın RB, Erdal B. Covıd-19 salgınının sağlık alanındaki öğrencilerin eğitimine etkisi: Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği. Namık Kemal Tıp Derg. 2020; 8(3): 279-87.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Research Articles
Authors

Aslıhan Şaylan 0000-0002-1065-3254

Omur Deniz 0000-0001-9254-175X

Murat Dıramalı 0000-0001-5824-6159

Publication Date January 20, 2023
Submission Date February 9, 2022
Published in Issue Year 2023 Volume: 13 Issue: 1

Cite

Vancouver Şaylan A, Deniz O, Dıramalı M. COVID-19 Pandemisi: Uzaktan Eğitimin Sağlık Alanında Eğitim Gören Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. VHS. 2023;13(1):35-4.