The COVID-19 pandemic has disproportionately affected specific groups since it first emerged. After the precautions were taken, individuals had to rearrange their daily lives and routines. Due to the higher incidence of COVID-19 disease among elderly individuals, children with disability, who are a vulnerable population, have not been the focus of discussions related to the pandemic. The rapid global spread of the COVID-19 pandemic has required education and health systems to develop new strategies and experience changes. In the health system, many institutions have switched to rapidly expanding telehealth infrastructure and applications. Telerehabilitation services for children with disability are an alternative to face-to-face clinical health services. Telerehabilitation has many advantages such as overcoming geographical barriers and reducing treatment costs, but it also has disadvantages such as low usage rate, low acceptance level by clinicians, and service payments.
Our study aims to review the problems and developed solutions for rehabilitation applications in children with a disability during the COVID-19 pandemic, to examine the telerehabilitation applications, which are widely used in the pandemic process, from the perspective of families and clinicians, and to summarize innovative approaches and strategies for clinicians and researchers working in the field.
COVID-19 salgını, ortaya çıkışından bu yana belirli grupları orantısız bir şekilde etkilemiş, önlemler alındıktan sonra bireyler günlük hayatını ve rutinlerini yeniden düzenlemek zorunda kalmıştır. Yaşlı bireyler arasında COVID-19’un görülme sıklığının daha yüksek olması nedeniyle, savunmasız bir nüfus olan özel gereksinimli çocuklar, pandemi ile ilgili tartışmaların odak noktası olmamıştır. COVID-19 salgınının hızla küresel yayılması, eğitim ve sağlık sistemlerinin yeni stratejiler geliştirmesini ve değişiklikleri deneyimlemesini gerektirmiştir. Sağlık sisteminde birçok kurum hızla yaygınlaşan telesağlık altyapı ve uygulamalarına geçiş yapmıştır. Özel gereksinimli çocuklara yönelik telerehabilitasyon hizmetleri, yüz yüze klinik sağlık hizmetlerine alternatif bir yöntemdir. Telerehabilitasyonun coğrafi engellerin aşılması ve tedavi maliyetlerinin düşürülmesi gibi birçok avantajı vardır ancak düşük kullanım oranı, klinisyenlerin düşük kabul düzeyi, hizmet ödemeleri vb. gibi dezavantajları da mevcuttur. Çalışmamızın amacı, COVID-19 pandemisi sürecinde engelli özel gereksinimli çocuklarda rehabilitasyon uygulamalarına yönelik sorunları ve geliştirilen çözümleri derlemek, pandemi sürecinde yaygın olarak kullanılan telerehabilitasyon uygulamalarını aileler ve klinisyenler açısından incelemek ve alanda çalışan klinisyenler ve araştırmacılara yenilikçi yaklaşım ve stratejilerileri özetlemektir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | January 16, 2024 |
Submission Date | December 23, 2022 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 1 |