Aim: The aim of study conducted was to define the level of professionalism of nurses through descriptive study design.
Materials and Methods: It was carried out between July 2015 and January 2016 at nine hospitals in the center of a province. The study population was 1358 nurses, of which 718 nurses volunteered to join the study. The Behavioral Inventory Form for Professionalism in Nursing was utilized as a data collection tool. It has nine subscales.
Results: Nearly all participants were female staff nurses, and fifty percent of them worked at state hospitals. Nearly half of them had a baccalaureate degree. Their clinical experience was mostly in medical-surgical nursing. Overall, the nurses’ professionalism scores were low in this study. Theory development use and evaluation, competence, and continuing education subscales were highest, and publication, research development, use and evaluation had the lowest scores. There was a statistically significant difference between education levels, hospitals where the nurse works, age, working experience, and current position with the total score of professionalism.
Conclusions: Having a master’s degree in nursing, being between age 26-30, and having more working experience positively affected professionalism.
Amaç: Bu çalışma, tanımlayıcı araştırma tasarımı olarak, hemşirelerin profesyonellik düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma; Haziran 2015-Ocak 2016 tarihleri arasında, bir il merkezindeki dokuz hastanede yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 1358 hemşire oluşturmaktadır. 718 hemşire çalışmaya katılmaya gönüllü olmuştur. Verilerin toplama aracı olarak “Hemşirelikte Profesyonelliğe İlişkin Davranışsal Envanter” kullanılmıştır. Envanterin dokuz alt boyutu vardır.
Bulgular: Araştırmaya katılan hemşirelerin tamamına yakını kadın olup, yarısı devlet hastanesinde çalışmaktadır. Hemşirelerin yarısı lisans eğitimine sahiptir. Hemşireler çoğunlukla dâhili-cerrahi kliniklerde çalışmaktadırlar. Hemşirelerin genel olarak profesyonellik puanları düşüktür. Teori geliştirme, kullanma ve değerlendirme, yeterlilik ve sürekli eğitim alt boyutları en yüksek, yayın, araştırma geliştirme, kullanım ve değerlendirme alt boyutları en düşük puanı almışlardır. Hemşirelerin Profesyonellik puanı ile yaş, eğitim düzeyi, çalıştıkları hastane, çalışma deneyimi ve mevcut pozisyonları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur.
Sonuç: Hemşirelikte yüksek lisans derecesine sahip olma, 26-30 yaşları arasında olma, daha fazla iş tecrübesine sahip olmanın profesyonelliği olumlu etkilediği belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 21, 2021 |
Submission Date | March 3, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 2 |