Purpose: Our aim is to standardize the position of the baby in ultrasonographic Graf method used in diagnosis of developmental hip dysplasia by keeping the baby in an appropriate position. Thus, we target to increase the quality of the hip ultrasonography examination.
Methods: Medical secretaries working in the ultrasound clinic were given standardization training on how to keep the baby in an immobile position in hip ultrasonography performed by Graf method. 114 babies (65 (57%) girls and 49 (43%) boys) underwent hip ultrasonography before the training. After training, a total of 169 babies (95 (56%) girls and 74 (54%) boys) hip ultrasonography examinations were performed. Before and after training; duration of examination, type of the hip determined, the anxiety level of baby’s mother during examination and satisfaction rate of both mother and radiologist were evaluated mutually.
Results: After the training, examination period became shorter (131s(±15.5) vs 38s(±11.8); t=54.255, p=0.000). The number of crying babies decreased (χ 2= 21.696, p=0.000). Mother’s level of anxiety decreased (2.03(±0,8) vs. 2.64(±0,9); t=5.778, p=0.000). Both mother’s and the radiologist’s satisfaction rate with examination increased (5.92(±1.46) vs 9.17(±0.87); t=-21.287, p=0.000, 6.14(±1.01) vs 8.97(±0.84); t=-24.531, p=0.000, respectively). It was observed that the number and rate of type 2a hips decreased (12.1% [41/338]vs 22.3% [51/228]).
Conclusion: When standardized hip ultrasound examination is performed the using help of an educated medical secretary and mother, ultrasound examination became easier to perform. Thus, quality of examination is increased. This method could establish a standardization at a national level in DDH scanning.
Amaç: Amacımız yenidoğanlarda gelişimsel kalça displazisi tanısında kullanılan ultrasonografik Graf yönteminde bebeği sabit tutma pozisyonu konusunda uygulalanabilecek basit ve kolay uygulanabilir bir yöntem tanımlamak ve bu yöntem ile kalça ultrasonografi tetkikinin kalitesini arttırmaktır.
Yöntemler: Hastanemiz ultrason polikliniğinde görevli tıbbi sekreterlere Graf yöntemi ile yapılan kalça ultrasonografisinde bebeğin sabit ve hareketsiz uygun pozisyonda nasıl tutulacağı konusunda tıbbi eğitim verildi. Eğitim öncesi 65'i(%57) kız ve 49'u(%43) erkek olmak üzere 114 bebeğe, eğitimi sonrasında ise 95’i (%56) kız ve 74’ü (%54) erkek olmak üzere toplam 169 bebeğe yenidoğan kalça ultrasonografisi(YKU) tetkiki yapılmıştır. Tıbbi eğitim öncesi ve sonrası dönemde yapılan YKU tetkikleri; belirlenen kalça tipi, tetkik süresi, bebek annesinin tetkik esnasındaki kaygı düzeyi, bebeğin ağlaması, anne ve radyologun tetkikten memnuniyet oranı kullanılarak değerlendirilip karşılaştırıldı.
Bulgular: Eğitim sonrası dönemde tetkik süresi eğitim öncesine göre kısalmıştır (131(±15.5)sn vs. 38(±11.8)sn; t=54.255, p=0.000). Tetkik esnasında ağlayan bebek sayısı azalmıştır (χ 2= 21.696, p=0.000). Bebek annesinin tetkik esnasındaki kaygı düzeyinin düştüğü saptanmıştır (2.03(±0,8) vs. 2.64(±0,9); t=5.778, p=0.000). Hem bebek annesinin memnuniyet oranının (5.92(±1.46) vs 9.17(±0.87); t=-21.287, p=0.000) hem de tetkiki yapan radyologun memnuniyet oranın belirgin olarak arttığı saptanmıştır (6.14(±1.01) vs. 8.97(±0.84); t=-24.531, p=0.000). Ayrıca eğitim öncesine göre kalça ultrasonu sonucunda saptanan tip 2a kalça sayısı ve oranının eğitim sonrasında azaldığı gözlenmiştir (12.1% [41/338]vs 22.3% [51/228]).
Sonuç: Gelişimsel kalça displazisinin araştırılmasında eğitimli tıbbi sekreter ve anne yardımı kullanılarak yapılan bir kalça ultrasonografisinde tetkik kolaylaşmaktadır. Bu yöntem, kalça ultrasonu tetkikinin kalitesi arttırmakta ve GKD taramasında ulusal düzeyde bir standardizasyonun önünü açmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Acceptance Date | October 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 4 |
Creative Commons License
Journal of Health Academics is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.