Research Article
BibTex RIS Cite

Sağlık sektöründe işyeri iletişimi açısından whatsapp uygulaması kullanımının AHP yöntemi ile değerlendirilmesi

Year 2018, Volume: 5 Issue: 2, 119 - 129, 30.06.2018

Abstract

Giriş: Günümüzde baş döndüren bir hızla gelişen teknoloji, pek çok kolaylığı da beraberinde getirmektedir. Akıllı cihazlar arasında en yoğun kullandığımız akıllı mobil telefonlar, sadece günlük yaşantımızda değil aynı zamanda iş hayatımızın da vazgeçilmez unsurlarından biri olarak yerini almıştır. Akıllı telefonlar ile yapılan anlık mesajlaşma işyeri iletişimde bizlere sunduğu avantajlar açısından giderek artan yoğunlukta kullanılmaktadır. Amaç: Bu çalışmada ülkemizde sağlık alanında çalışan personelin işyeri iletişiminde WhatsApp uygulamasını kullanma nedenlerinin neler olduğu ve aynı zamanda uygulamanın kullanımına dair olumlu ve sakıncalı yönlerinin önem sıralamasının oluşturulması amaçlanmıştır. Yöntem: Sağlık alanında görev yapmakta olan personel üç ayrı grupta (hemşire, müdür yardımcısı/müdür ve birim sorumlusu/uzman) incelenmiştir, kişilere Saaty’nin 1-9 ölçeği kullanılarak hazırlanan anket uygulanmıştır. Anket sonuçları grup bazında ayrı ayrı Analitik Hiyerarşi Proses (AHP) yöntemi ile analiz edilmiştir. Verilerin güvenilirliği bakımından tutarlılık sonuçları 0,1'den düşük tespit edilmiştir. Bulgular: Uygulamanın en önemli kullanım nedenin "duyuru/bilgilendirme yapmak" olduğu tespit edilmiştir. Her üç grup açısından da; olumlu yönleri arasında ilk sırada "iletişimin çok hızlı ve anında yapılmasına imkan sağlaması" (hemşire: 0,181; uzman: 0,247; müdür: 0,204), sakıncalı yönleri arasında ilk sırada "kişilerin 24 saat boyunca ulaşılabilir olmaları nedeniyle mesai kavramının kaybolması, çalışanların sürekli olarak iş yeri ortamı ve stresine maruz kalmaları" (hemşire: 0,164; uzman: 0,200; müdür: 0,148) yer aldığı gözlenmiştir. Sonuç: Sağlık çalışanları işyeri iletişimi için WhatsApp uygulamasını yaygın olarak kullanmaktadır. Her ne kadar uygulama iş hayatına olumlu katkılar yapsa da, kullanımda olumsuz yönleri göz ardı edilmemelidir.

References

  • 1. Aljaad, M. Hamad, N. (2017). Whatsapp For Educational Purposes For Female Students At College Of Education King Saud University. Education, Volume 137, Number 3, Spring 2017, pp. 344-366(23)
  • 2. Berjon, R. Encarnacion, B M. Montserrat M. Fermoso, A M. (2015). Communication Tool to Improve the Collaborative Work Using Emerging Mobile Technologies. Advances in Information Science and Computer Engineering.
  • 3. Boulos, M N K. Giustini, D M. Wheeler, S. (2016). Instagram and WhatsApp in Health and Healthcare: An Overview. Future Internet 2016, 8, 37; doi:10.3390/fi8030037
  • 4. Cebeci, U. (2009). Subcon Turkey Yan Sanayi ve Tedarikçi Gazetesi. Sayı.67. Erişim: 02.11.2017 http://www.subconturkey.com/2009/Kasim/koseyazisi-Bir-cok-olcutlu-karar-verme-teknigi-Analitik-Hiyerarsi-Yontemi.html.
  • 5. Dijital/Ajanslar web sayfası. http://www.dijitalajanslar.com/internet-ve-sosyal-medya-kullanici-istatistikleri-2017/. Erişim: 11.09.2017.
  • 6. Dorwal, P. Sachdev, R. Gautam, D. Jain, D. Sharma, P. Tiwari, A. K. Raina, V. (2016). Role of WhatsApp Messenger in the Laboratory Management System: A Boon to Communication. J Med Syst (2016) 40: 14. DOI 10.1007/s10916-015-0384-2
  • 7. Guerin, L. (2017). Smart Policies for Workplace Technologies Email, Social Media, Cell Phones & More. 5. Baskı. the USA.
  • 8. Henry, J V. Winters, N. Lakati, A. Oliver, M. Geniets, A. Mbae, S M. Wanjiru, H. (2016). Enhancing the Supervision of Community Health Workers With WhatsApp Mobile Messaging: Qualitative Findings From 2 Low-Resource Settings in Kenya. Global Health: Science and Practice 2016 | Volume 4 | Number 2.
  • 9. Linares, C. V. Breeze, J. (2015). Is instant messaging the future of workplace communication for oral and maxillofacial surgery?. Faculty Dental Journal. October 2015 • Volume 6 • Issue 4. S:180-185. DOI: 10.1308/rcsfdj.2015.180
  • 10. Newman, A. (2015). Business Communication: In Person, In Print, Online. 10. Baskı. Cengage Learning. The USA
  • 11. Raiman, L. Antbring, R. Mahmood, A. (2017). Whatsapp Messenger as a Tool to Supplement Medical Education For Medical Students On Clinical Attachment. Raiman et al. BMC Medical Education (2017) 17:7. DOI 10.1186/s12909-017-0855-x
  • 12. Rittinghouse, J W. Ransome, J F. (2005). Instant Messaging Security. Elsevier Digital Press. the USA.
  • 13. Rogers, C. (2016). Gotta Get A Message To You. Marketing Week. 3 Kasım 2016. S16-19.
  • 14. Saaty, T. L. (1987). The Analytic Hierarchy Process-What It Is And How It Is Used, Mat/d Modelling, 9 (3-5), 161-176.
  • 15. Saaty, T. L. (2008). Decision Making with the Analytic Hierarchy Process. Int. J. Services Sciences. 1 (1), 83-98.
  • 16. Saaty, T. L. Vargas, L. G. (2012). Models, Methods, Concepts & Applications of the Analytic Hierarchy Process. 2. Basım. The USA. Springer.
  • 17. SimilarWeb. https://www.similarweb.com/blog/popular-messaging-apps-by-country. Erişim: 09.08.2017.
  • 18. Statista. https://www.statista.com/statistics/291540/mobile-internet-user-whatsapp/. Erişim: 09.08.2017.
  • 19. Taneja, s. Rawat, S. (2015). Social Networking Security Loopholes. IITM Journal of Management and IT. 147-151. Volume 6. Issue 1. January-June, 2015.
  • 20. Wet, W. Koekemoer, E. (2016). The Increased Use of Information And Communication Technology (Ict) Among Employees: Implications For Work-Life Interaction. Sajems NS 19 (2016) No 2:264-281.
  • 21. WhatsApp Türkiye Web Sayfası. https://www.whatsapp.com/about/. Erişim: 24.07.2017.
  • 22. Willemse, J J. (2015). Undergraduate Nurses Reflections on Whatsapp Use in Improving Primary Health Care Education. Curationis. 13:38(2). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26304053.
  • 23. Yıldırım, B. Önder, E. (2015). İşletmeciler, Mühendisler ve Yöneticiler İçin Operasyonel, Yönetsel ve Stratejik Problemlerim Çözümünde Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri. İstanbul. Dora.
  • 24. Younger, P. Morgan, P. (2011). Using Web 2.0 for Health Information. Facet Publishing. the UK.
  • 25. Yu, C. W. Kamarulzama, (2016). Y. Viral Marketing via the New Media: The Case of Communication Behaviour in WhatsApp. In This volume contains the papers presented at IBAICM-2016: Third International Conference on Marketing 2016 held on 19-20 December in Kuala Lumpur Malaysia. (p. 82).

Evaluation of the use of whatsapp application for the workplace communication in the health sector by the AHP method

Year 2018, Volume: 5 Issue: 2, 119 - 129, 30.06.2018

Abstract

Introduction: The technology that develops at a fast pace nowadays brings with it many conveniences. Among the smart devices, the smart mobile phones we use the most intensely are not only in our daily lives but also as an indispensable part of our business life. Instant messaging with smartphones is being used increasingly in terms of advantages offered by us in business communications. Objective: In this study, it is aimed to determine the reasons for using the WhatsApp application in the workplace communication of the personnel working in the health sector in our country and at the same time the importance order of the positive and objectionable aspects of the use of the application. Method: The personnel working in the health field were investigated in three different groups (nurse, assistant manager/manager and unit manager/expert) and a questionnaire prepared by using Saaty's 1-9 scale was applied. The results of the questionnaires were analyzed on a group basis by the Analytical Hierarchy Process (AHP) method. Consistency results for the reliability of the data were found to be lower than 0.1. Findings: It has been determined that the most important use of the application is to "announce/inform". For all three groups; (nurse: 0,181; experts: 0,247; managers: 0,204), the first among the objectionable aspects is “the loss of the concept of overtime due to the fact that people are available 24 hours a day” (nurse: 0,164, experts: 0,200, managers: 0,148) were observed in the study population. Conclusion: Healthcare workers use the WhatsApp application widely for workplace communication. Although the application makes positive contributions to the business life, the negative aspects of use should not be overlooked.

References

  • 1. Aljaad, M. Hamad, N. (2017). Whatsapp For Educational Purposes For Female Students At College Of Education King Saud University. Education, Volume 137, Number 3, Spring 2017, pp. 344-366(23)
  • 2. Berjon, R. Encarnacion, B M. Montserrat M. Fermoso, A M. (2015). Communication Tool to Improve the Collaborative Work Using Emerging Mobile Technologies. Advances in Information Science and Computer Engineering.
  • 3. Boulos, M N K. Giustini, D M. Wheeler, S. (2016). Instagram and WhatsApp in Health and Healthcare: An Overview. Future Internet 2016, 8, 37; doi:10.3390/fi8030037
  • 4. Cebeci, U. (2009). Subcon Turkey Yan Sanayi ve Tedarikçi Gazetesi. Sayı.67. Erişim: 02.11.2017 http://www.subconturkey.com/2009/Kasim/koseyazisi-Bir-cok-olcutlu-karar-verme-teknigi-Analitik-Hiyerarsi-Yontemi.html.
  • 5. Dijital/Ajanslar web sayfası. http://www.dijitalajanslar.com/internet-ve-sosyal-medya-kullanici-istatistikleri-2017/. Erişim: 11.09.2017.
  • 6. Dorwal, P. Sachdev, R. Gautam, D. Jain, D. Sharma, P. Tiwari, A. K. Raina, V. (2016). Role of WhatsApp Messenger in the Laboratory Management System: A Boon to Communication. J Med Syst (2016) 40: 14. DOI 10.1007/s10916-015-0384-2
  • 7. Guerin, L. (2017). Smart Policies for Workplace Technologies Email, Social Media, Cell Phones & More. 5. Baskı. the USA.
  • 8. Henry, J V. Winters, N. Lakati, A. Oliver, M. Geniets, A. Mbae, S M. Wanjiru, H. (2016). Enhancing the Supervision of Community Health Workers With WhatsApp Mobile Messaging: Qualitative Findings From 2 Low-Resource Settings in Kenya. Global Health: Science and Practice 2016 | Volume 4 | Number 2.
  • 9. Linares, C. V. Breeze, J. (2015). Is instant messaging the future of workplace communication for oral and maxillofacial surgery?. Faculty Dental Journal. October 2015 • Volume 6 • Issue 4. S:180-185. DOI: 10.1308/rcsfdj.2015.180
  • 10. Newman, A. (2015). Business Communication: In Person, In Print, Online. 10. Baskı. Cengage Learning. The USA
  • 11. Raiman, L. Antbring, R. Mahmood, A. (2017). Whatsapp Messenger as a Tool to Supplement Medical Education For Medical Students On Clinical Attachment. Raiman et al. BMC Medical Education (2017) 17:7. DOI 10.1186/s12909-017-0855-x
  • 12. Rittinghouse, J W. Ransome, J F. (2005). Instant Messaging Security. Elsevier Digital Press. the USA.
  • 13. Rogers, C. (2016). Gotta Get A Message To You. Marketing Week. 3 Kasım 2016. S16-19.
  • 14. Saaty, T. L. (1987). The Analytic Hierarchy Process-What It Is And How It Is Used, Mat/d Modelling, 9 (3-5), 161-176.
  • 15. Saaty, T. L. (2008). Decision Making with the Analytic Hierarchy Process. Int. J. Services Sciences. 1 (1), 83-98.
  • 16. Saaty, T. L. Vargas, L. G. (2012). Models, Methods, Concepts & Applications of the Analytic Hierarchy Process. 2. Basım. The USA. Springer.
  • 17. SimilarWeb. https://www.similarweb.com/blog/popular-messaging-apps-by-country. Erişim: 09.08.2017.
  • 18. Statista. https://www.statista.com/statistics/291540/mobile-internet-user-whatsapp/. Erişim: 09.08.2017.
  • 19. Taneja, s. Rawat, S. (2015). Social Networking Security Loopholes. IITM Journal of Management and IT. 147-151. Volume 6. Issue 1. January-June, 2015.
  • 20. Wet, W. Koekemoer, E. (2016). The Increased Use of Information And Communication Technology (Ict) Among Employees: Implications For Work-Life Interaction. Sajems NS 19 (2016) No 2:264-281.
  • 21. WhatsApp Türkiye Web Sayfası. https://www.whatsapp.com/about/. Erişim: 24.07.2017.
  • 22. Willemse, J J. (2015). Undergraduate Nurses Reflections on Whatsapp Use in Improving Primary Health Care Education. Curationis. 13:38(2). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26304053.
  • 23. Yıldırım, B. Önder, E. (2015). İşletmeciler, Mühendisler ve Yöneticiler İçin Operasyonel, Yönetsel ve Stratejik Problemlerim Çözümünde Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri. İstanbul. Dora.
  • 24. Younger, P. Morgan, P. (2011). Using Web 2.0 for Health Information. Facet Publishing. the UK.
  • 25. Yu, C. W. Kamarulzama, (2016). Y. Viral Marketing via the New Media: The Case of Communication Behaviour in WhatsApp. In This volume contains the papers presented at IBAICM-2016: Third International Conference on Marketing 2016 held on 19-20 December in Kuala Lumpur Malaysia. (p. 82).
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Özlem Güdük This is me

Emrah Önder

Publication Date June 30, 2018
Acceptance Date February 5, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Güdük, Ö., & Önder, E. (2018). Sağlık sektöründe işyeri iletişimi açısından whatsapp uygulaması kullanımının AHP yöntemi ile değerlendirilmesi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 5(2), 119-129.

Creative Commons License

Journal of Health Academics is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.