Aim: Choosing a profession in harmony with personality is vital for increasing the success in business life and increasing the quality of life. For this reason, the research was conducted to determine whether nursing department students ‘occupational choices matched with personality types and whether nursing candidates’ professional personality types and attitudes towards the profession. Method:The descriptive and cross-sectional study included all students (250 students) studying in the nursing department of a public university in the 2017-2018 academic year, but the sample was completed with 191 students who agreed to answer the questionnaire.In the study, three different data collection forms were used which “Student İdentification Form”, “Occupational Personality Types Inventory “ and “ Attitude Scale for Nursing Profession”. Results: 60.2% of the students participated in the study were female, 30.4% were third grade and the average age was 20.94±1.85.While there is a negative relationship between social personality type and occupation preference and age, there was a positive correlation between entrepreneurial personality type and age (p<0.05).Social, artist and traditional personality type scores were higher in women and realistic and entrepreneurial personality type scores were higher in male students (p<0.05).The characteristics of nursing profession, preference of nursing profession and attitude towards general condition of nursing profession are higher in women and 2nd grade students (p <0.05).Conclusion: The attitude scale score for the nursing profession was found to be higher in the second year female students and it was concluded that the nursing profession which has traditional and contemporary roles and housed in science and art was preferred by the researchers, social, artists and students with traditional personality type.
Giriş ve Amaç: Çalışma yaşamındaki başarının artması ve yaşam kalitesinin yükselmesinde kişilik ile uyumlu meslek seçimi hayati bir öneme sahiptir. Bu nedenle araştırma, hemşirelik bölümü öğrencilerinin kişilik tipleri ile uyumlu meslek seçimlerinin farklılık arz edip etmediğini, hemşire adaylarının mesleki kişilik tipleri ile mesleğe yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte olan araştırma, 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılında bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümünde öğrenim görmekte olan öğrencilerin tümünü (250 öğrenci) kapsadı, ancak örnekleme ulaşılabilen ve anketi yanıtlamayı kabul eden 191 öğrenci ile tamamlandı. Araştırmada, öğrencilerin demografik verilerini içeren “Öğrenci Tanıtım Formu”,“Mesleki Kişilik Tipleri Envanteri” ve “Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” olmak üzere üç ayrı veri toplama formu kullanıldı.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin %60.2’si kadın, %30.4’ü 3.sınıf, yaş ortalaması 20.94±1.85’tir. Sosyal kişilik tipi ve mesleği tercih etme durumu ile yaş arasında negatif yönde ilişki varken, girişimci kişilik tipi ile yaş arasında pozitif yönde ilişki bulundu (p<0.05).Sosyal, sanatçı, geleneksel kişilik tipi puan ortalamaları kadınlarda, gerçekçive girişimci kişilik tipi puan ortalamaları ise erkek öğrencilerde daha yüksek çıkmıştır (p<0.05). Hemşirelik mesleğinin özellikleri, hemşirelik mesleğini tercih etme durumu ve hemşirelik mesleğinin genel durumuna yönelik tutum puan ortalamaları kadınlarda ve 2. sınıf öğrencilerde daha yüksektir (p<0.05).
Sonuç: Hemşirelik mesleğine yönelik tutum ölçeği puan ortalamaları 2. sınıf kadın öğrencilerinde daha yüksek bulunmuş olup, geleneksel ve çağdaş rollere sahip, bilim ve sanatı içinde barındıran hemşirelik mesleğinin araştırıcı, sosyal, sanatçı ve geleneksel kişilik tipine sahip öğrenciler tarafından tercih edildiği sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2020 |
Acceptance Date | July 4, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 3 |
Creative Commons License
Journal of Health Academics is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.