Amaç: Bu çalışma geleceğin sağlık profesyonelleri olan Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin küresel ısınma hakkındaki bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Kesitsel tanımlayıcı tipteki araştırmaya, Şubat 2020 tarihinde bir vakıf üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik, Beslenme ve Diyetetik, Sağlık Yönetimi ve Sosyal Hizmet bölümlerinde okuyan, araştırmaya katılmayı kabul eden 407 öğrenci dahil edilmiştir. Veriler, Kişisel Bilgi Formu ve Küresel Isınma Bilgi Anketiyle (KIBA) toplanmıştır.
Bulgular: Yaş ortalaması 20,21±1,89 olan öğrencilerin %34,9’u hemşirelik bölümünde okumakta ve %30,7’si 1.sınıfta bulunmaktadır. Öğrencilerin %98’i küresel ısınma kavramını, %89,9’u sera etkisi kavramını ve %52,3’ü karbon ayak izi kavramını duyduğunu; %24,3’ü küresel ısınmayla ilgili eğitim aldığını; %88,2’si küresel ısınma konusunda endişe duyduğunu; %94,6’sı küresel ısınmanın bitki ve hayvan türlerini olumsuz etkilediğini; küresel ısınmanın hava kirliliğine (%87) ve gıda yetersizliğine (%88,7) neden olduğunu belirtmiştir. Öğrenciler küresel ısınmanın solunum sistemi hastalıklarına (%89,4), kalp hastalıklarına (%79,1), bulaşıcı hastalıklara (%74,9) ve bilinmeyen yeni hastalıkların ortaya çıkmasına (%88,0) neden olabileceğini bildirmiştir. Öğrencilerin KIBA toplam puan ortalaması 105,42±12,16 olarak bulunmuştur. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin KIBA puan ortalamasının diğer bölümlere göre yüksek olması anlamlı bulunmuştur (p<0,01).
Sonuç: Küresel ısınmayla ilgili eğitim alan öğrenci oranının düşük olmasına rağmen öğrencilerin küresel ısınma hakkında bilgi düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir.
Aim: This study was done to determine the knowledge levels of Faculty of Health Sciences students, who are the health professionals of future, on global warming.
Methods: This cross-sectional descriptive study involved 407 students who accepted to participate and continue their educating in Nursing, Nutrition and Dietetics, Healthcare Management and Social Service departments of Faculty of Health Sciences of a foundation university. Data were collected by Personal Information Form and Global Warming Knowledge Questionnaire (GWKQ).
Findings: Participants’ mean age was 20.21±1.89, 34.9% study nursing, and 30.7% were junior students. Among the students, 98% stated that they heard the global warming concept, 89.9% heard greenhouse effect concept, and 52.5% heard carbon footprint concept. Furthermore, 24.3% of the students stated that they had a education on global warming; 88.2% stated to be concerned about global warming; 94.6% stated global warming negatively affected plant and animal species; 87% thought global warming cause air pollution and 88.7% though it cause food deficiency. Students stated that global warming can cause emergence of respiratory system diseases (89.4%), cardiac diseases (79.1%), infectious diseases (74.9%) and new unknown diseases (88.0%). Students’ mean GWKQ total score was found to be 105.42±12.16. Nursing department students’ mean GWKQ score was found to be significantly higher than other departments (p<0.01).
Conclusion: It was determined that, although the ratio of the students who had an education on global warming was low, the students had adequate level of knowledge on global warming.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2021 |
Acceptance Date | April 2, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 3 |
Creative Commons License
Journal of Health Academics is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.