Aim: This study was carried out to evaluate the effect of the education given in prenatal classes on the birth satisfaction of pregnant women.
Material-Method: This study, which was planned as a comparative descriptive type, was conducted in a training and research hospital between the dates of September 2019 - September 2020. It was carried out with a total of 80 pregnant women who participated (n=40) and did not participate (n=40) in prenatal education given for four weeks in the third trimester of pregnancy (between 28-36 weeks) and then gave birth in the same hospital. In order to determine the individual characteristics of pregnant woman in collecting data, "Questionnaire Form" and "Mackey Birth Satisfaction Evaluation Scale" were used.
Findings: It was determined by the study, the average age of the pregnant women who participated in prenatal education was 28,30±4,76 years, and those who did not particitape in prenatal eductation was 27,65±4,06.It was determined that the pregnant women who attended and did not attend prenatal education were similar in terms of education level, income and employment status, total number of pregnancies, and their desire to conceive (p>0,05). 128,02±5,30 was determined as the average birth satisfaction score of the pregnant women who received birth preparation training ; while it was 87,77±14,13 of those who did not receive birth preparation training. It was determined that there was a significant difference between the pregnant women who received birth preparation training and those who did not receive birth preparation training in terms of birth satisfaction score averages (p<0.05).
Conclusion: In this study, it was concluded that the birth satisfaction levels of the pregnant women who received childbirth preparation training were high. In the light of these results, it is thought that birth preparation training and counseling will contribute to women's positive birth experience and thus to increase their birth satisfaction.
None
None
Amaç: Bu çalışma, doğuma hazırlık sınıflarında verilen eğitimin gebelerin doğum memnuniyeti
üzerine etkisini değerlendirmek amacıyla yapıldı.
Gereç-Yöntem: Karşılaştırmalı tanımlayıcı tipte planlanan bu çalışma, bir eğitim ve araştırma
Hastanesinde, Eylül 2019- Eylül 2020 tarihleri arasında, gebeliğinin üçüncü trimesterinde (28-36 hafta arası) dört hafta boyunca verilen doğum öncesi eğitimine katılan (n=40) ve katılmayan (n=40) sonrasında aynı hastanede doğum yapan toplam 80 gebeyle yürütüldü. Verilerin toplanmasında gebenin bireysel özelliklerini tanımlamaya yönelik “Anket Formu” ve “Mackey Doğum Memnuniyeti Değerlendirme Ölçeği” kullanıldı.
Bulgular: Araştırmada doğum öncesi eğitime katılan gebelerin yaş ortalaması 28,30±4,76, katılmayanların ise; 27,65±4,06 olduğu belirlendi. Doğum öncesi eğitime katılan ve katılmayan gebelerin eğitim düzeyi, gelir ve çalışma durumu, toplam gebelik sayısı, gebeliği isteme durumları açısından benzer özellikte oldukları saptandı (p>0,05). Doğuma hazırlık eğitimi alan gebelerin doğum memnuniyeti puan ortalaması; 128,02±5,30 iken, doğuma hazırlık eğitimi almayanların doğum memnuniyeti puan ortalamasının 87,77±14,13 olduğu saptandı. Doğuma hazırlık eğitimi alan gebeler ile doğuma hazırlık eğitimi almayan gebeler arasında doğum memnuniyet puan ortalamaları açısından anlamlı bir fark olduğu saptandı (p<0,05).
Sonuç: Çalışmada, doğuma hazırlık eğitimi alan gebelerin, doğum memnuniyet düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşıldı. Bu sonuçlar ışığında, doğuma hazırlık eğitimi ve danışmanlığının, kadınların olumlu doğum deneyimi yaşamalarına dolayısıyla doğum memnuniyetlerinin artmasına katkı sağlayacağı söylenebilir.
None
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | None |
Publication Date | March 1, 2023 |
Acceptance Date | December 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 1 |
Creative Commons License
Journal of Health Academics is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.