Introduction: University students encounter many stressors related to academic issues, financial concerns, social relations, and career planning during university years, however, among all these, students reported career-related issues at the top.
Aim: The study aims to examine the career-related stress of undergraduate students in health sciences departments.
Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted with 332 senior students in a private university in Istanbul between February-March 2020. Data were collected using the Personal Information Form and the Career Stress Inventory.
Results: 84.0% of them were from the Health Sciences Faculty 81.0% of the students willingly chose their department, and 57.8% wanted to work actively in the same field after graduation. While planning their professions, 51.2% were motivated by successful people/professors in their field, 48.5% selected and their career choices based on their wishes and interests. The students' Career Stress Inventory mean score was 46.5±17.7.
Conclusion: Students pursuing health sciences are stressed about their careers. Furthermore, it was discovered that there was such a significant difference according to socioeconomic status, choosing the profession themselves, and not having career counseling from the career center.
Giriş: Üniversite öğrencileri, üniversite yıllarında akademik konular, finansal kaygılar, sosyal ilişkiler ve kariyer planlama ile ilgili pek çok stresörle karşılaşmaktadır. Ancak tüm bunlar arasında öğrenciler en yüksek düzeyde kariyerle ilgili sorunları bildirmektedir.
Amaç: Bu araştırma sağlık bölümlerinde öğrenim gören son sınıf lisans öğrencilerinin kariyerle ilgili streslerini incelemeyi amaçlamaktadır.
Gereç ve Yöntem: Bu kesitsel araştırma, Şubat-Mart 2020 tarihleri arasında İstanbul'da özel bir üniversitede okuyan 332 son sınıf öğrencisi ile gerçekleştirildi. Veriler, Kişisel Bilgi Formu ve Kariyer Stresi Ölçeği kullanılarak toplandı.
Bulgular: Öğrencilerin %84.0'ı Sağlık Bilimleri Fakültesi'ndendi. Öğrencilerin %81.0'i bölümünü isteyerek seçtiği ve %57.8'i mezun olduktan sonra aynı alanda aktif olarak çalışmak istediği belirlendi. Mesleklerini planlarken %51,2'si alanında başarılı kişiler/profesörleri örnek aldıkları, %48,5'i istek ve ilgi alanlarına göre seçtikleri ve kariyer seçimleri yapıldığı tespit edildi. Öğrencilerin Kariyer Stres Ölçeği puan ortalaması 46,5±17,7'dir.
Sonuç: Sağlık bilimleri ile ilgilenen öğrenciler kariyeri ile ilgili stres yaşamaktadırlar. Ayrıca sosyoekonomik duruma, mesleği kendisinin seçmesine ve kariyer merkezinden kariyer danışmanlığı almamasına durumuna göre anlamlı bir farklılık olduğu belirlendi.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2023 |
Acceptance Date | August 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 4 |
Creative Commons License
Journal of Health Academics is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.