Introduction and aim: Students have been significantly affected by the pandemic. As it has been around the world, face-to-face education has been suspended and online education has begun as a result of restrictions in our country. Medical students continued their practical training by taking personal precautions, and the possibility of contacting with the potential COVID-19 patients increased. The purpose of this study was to determine the COVID-19 vaccination status of medical students and to evaluate the associated variables.
Method: It’s a cross-sectional study. Data was collected from 662 people by online questionnaire in February and March 2022. The Chi-Square test was used to evaluate categorical variables related to COVID-19 infection and vaccination status. A logistic regression model with the variables gender, class, body mass index, living circumstances, living in a own’s room, having chronic disease, smoking, being in the hospital during the internship, receiving seasonal flu shots and having COVID-19 was used to assess the vaccination status. The accepted statistical significance level was p<0.05.
Results and conclusion: 53.6% (n=355) of the participants were women. The average age was 21.7. Of the participants, 31.9% (n=211) had COVID-19, 98.8% (n=651) had at least 2 doses of vaccination. Rates of receiving 3 or more doses is higher in women and higher grades. In terms of receiving 3 or more doses, advantages of being in the sixth grade are 5.8 times more than those of being in the first grade, and the advantages of having one's own room are 2.1 times greater than those of not having one. The likelihood of receiving three or more doses is 1.5 times higher in those who have COVID-19. The high COVID-19 vaccination rate among medical school students participating in this study is remarkable. It is recommended that more educational content about the importance of vaccination should be added to the curriculum of medical school students who will provide health services in the future, starting from the first grade. Thus, vaccine awareness of other individuals will be increased in order to provide herd immunity.
Giriş ve amaç: Pandemic sürecinden öğrenciler de önemli ölçüde etkilenmiştir. Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de kısıtlamaların etkisi ile yüz yüze eğitime ara verilerek online eğitime geçilmiştir. Tıp fakültesinde okuyan öğrenciler ise pratik eğitimlerine kişisel koruyucu önlemleri alarak devam etmiş ve olası COVID-19 hastalarıyla yakın temas ihtimalleri artmıştır. Bu araştırmada bir tıp fakültesindeki öğrencilerin COVID-19 aşılanma durumlarının belirlenmesi ve ilişkili değişkenlerin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve yöntem: Kesitsel tipte bir araştırmadır. Şubat-Mart 2022 tarihlerinde 662 kişiden çevrimiçi anket toplanmıştır. COVID-19 geçirme ve aşısı yaptırma durumu ile ilgili kategorik değişkenler Ki-Kare testi ile analiz edilmiştir. Aşı yaptırma durumu cinsiyet, sınıf, vücut kitle indeksi, kronik hastalık, sigara içme, staj sırasında hastanede olma, yaşadığı yer, kendine ait oda, mevsimsel grip aşısı yaptırma ve COVID-19 geçirme durumu ile logistik regresyon modeli oluşturularak değerlendirilmiştir. İstatistiksel anlamlılık düzeyi olarak p<0,05 kabul edilmiştir.
Bulgular ve sonuç: Katılımcıların %53,6’sı (n=355) kadındır. Yaş ortalaması 21,7’dir. Katılımcıların %31,9’u (n=211) COVID-19 geçirmiştir, %98,8’i (n=651) en az 2 doz aşı yaptırmıştır. 3 ve üzeri doz COVID-19 aşı yaptırma kadınlarda ve üst düzey sınıflarda yüksek çıkmıştır. 6. sınıf olmak 1. sınıfa göre 6. sınıf olmak 19,8 kat 3 ve üzeri doz aşı yaptırma durumunu artırırken, kendine ait odasının olması 3 ve üzeri doz aşı yaptırma durumunu 2,1 kat artırmaktadır. COVID-19 geçirmek 1,5 kat 3 ve üzeri doz aşı yaptırma durumunu artırmaktadır. Öğrencilerde yüksek COVID-19 aşılama oranı dikkat çekmektedir. İleride sağlık hizmeti verecek tıp fakültesi öğrencilerinin eğitim müfredatlarına 1. sınıftan itibaren aşılamanın önemi ile ilgili daha fazla eğitim içeriğinin eklenmesi önerilmektedir. Böylece toplum bağışıklığının sağlanabilmesi için diğer bireylerin de aşı farkındalıkları artırılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2024 |
Acceptance Date | January 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |
Creative Commons License
Journal of Health Academics is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.