Amaç: Bu çalışma Üniversitedeki Hemşirelik Bölümü öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ile lezbiyen ve gey bireylere yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini, ilgili Üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü 1’inci- 4’üncü sınıflarına 2018-2019 eğitim öğretim yılı bahar yarıyılında devam eden 1079 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada örneklem seçimine gidilmeyerek 606 gönüllü öğrenciyle yapılmıştır (Güç=%99,0). Veriler Sosyo-Demografik Veri Formu, Lezbiyene Geylere Yönelik Tutum Ölçeği- Kısa Versiyon (LGBT) ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği (TCRT) kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Katılımcıların %90.3’ünün toplumsal cinsiyet rolleri kavramını bildiği bulunmuştur. Cinsel yönelimi/kimliği nedeniyle LGBT bireyine ayrımcılık uygulayıp uygulamayacakları sorgulanan öğrencilerin %69.6’sı ayrımcılık uygulamayacağını, %15’i kararsız olduğunu ve %14.8’i ayrımcılık uygulayacağını belirtmiştir. Katılımcı öğrencilerin TCRT ölçeği puan ortalamalarının 65,044±14,22 olduğu; LGYT ölçeğinin puanları ise 30,533±8,454 olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin LGYT ölçeği puanıyla TCRT ölçeği puanları arasında negatif yönde önemli bir ilişki olduğu bulunmuştur (p<0,01).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri puanlarının düşük olduğu, geleneksel tutum gösterdikleri ve öğrencilerin toplumsal cinsiyet rolleri ile lezbiyen-geylere yönelik tutumları arasında negatif yönde bir ilişki olduğu bulunmuştur.
-
-
Çalışmaya katılan hemşirelik öğrencilerine teşekkür ederiz.
Objective: This study’s aim was conducted to reveal the relationship between the attitudes of the Nursing Department students towards gender roles and their attitudes towards lesbian and gay individuals.
Materials and Methods: 1079 students studying in the 1st, 2nd, 3rd and 4th grade at related University Faculty of Health Sciences Nursing Department in the spring semester of the 2018-2019 academic year constituted the population of the study. In the study, no sample selection was made and it was studied with 606 nursing students (Power=99.0%). The data were collected using the Socio-Demographic Data Form, the Attitudes toward Lesbians and Gay Men Scale-Short Version(ATLG-R), and the Gender Role Attitude Scale(GRAS).
Results: It was determined that 90.3% of the participants knew the concept of gender roles. When the students were asked whether they would discriminate against LGBTs individual due to their sexual orientation/identity, 69.6% of them stated that they would not discriminate, 15% of them stated that they were undecided, and 14.8% of them stated that they would discriminate. It was concluded that the mean score of the GRAS of the participating students was 65.044±14.622, and the ATLG-R scale score were 30.533±8.454. It was found that there was a significant negative relationship between the ATLG-R scale scores and the GRAS scores (p<0.01).
Conclusion: It was found that nursing students' gender role scores were low, that they exhibited traditional attitudes and that there was a negative relationship between students' gender roles and their attitudes towards lesbians and gays.
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Original research articles |
Authors | |
Project Number | - |
Early Pub Date | April 2, 2021 |
Publication Date | December 1, 2021 |
Submission Date | July 9, 2020 |
Acceptance Date | November 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 3 |
Health Academy Kastamonu is included in the class of 1-b journals (journals scanned in international indexes other than SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI) according to UAK associate professorship criteria. HEALTH ACADEMY KASTAMONU Journal cover is registered by the Turkish Patent Institute.