Research Article
BibTex RIS Cite

Covid 19 Salgınında Nomofobi ve Psikolojik Sağlamlığın Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Year 2022, Volume: 7 Issue: Covid-19 Ek Sayısı, 1 - 14, 23.06.2022
https://doi.org/10.25279/sak.867602

Abstract

Amaç: Araştırma Sars-Coronavirus-2 salgınında bireylerde nomofobi ve psikolojik sağlamlığın bazı değişkenlere göre incelenebilmesi amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte yapılan araştırma, Ağustos- Eylül 2020 tarihleri arasında, kartopu örnekleme yöntemi ile ulaşılabilen ve araştırmaya katılmayı kabul eden 1047 kişi ile yürütülmüştür. Veriler “Sosyodemografik Bilgi Formu”, “Nomofobi Ölçeği” ve “Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizi SPSS-25 paket programında yapılmıştır. Bulgular: Sars-Coronavirus-2 salgınında katılımcıların %69.5’inin telefon kullanımının önceye oranla artığı tespit edilmiştir (p<0.05). Cinsiyet, aile tipi, ekonomik durum, vücut ağırlığı, telefon kullanım süresi değişkenlerinin psikolojik sağlamlıkla; yaş, telefon kullanım süresi, vücut ağırlığı değişkenlerinin ise nomofobi ile ilişkili olduğu belirlenmiştir. Nomofobi ile psikolojik sağlamlık arasında düşük düzeyde negatif yönde bir ilişki olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Sonuç ve Öneriler: Katılımcıların Covid-19 salgınında telefon kullanma sürelerinin değiştiği, nomofobinin düşük düzeyde arttığı, bu durumun psikolojik sağlamlığı etkilediği saptanmıştır. Bireylerin psikolojik sağlamlıklarını korumak için teknoloji kullanımına ilişkin farkındalık eğitimlerinin verilmesi önerilmektedir.

Supporting Institution

yoktur

Thanks

Çalışmaya katılan tüm katılımcılara teşekkür ederiz

References

  • Aljomaa, S. S., Mohammad, M. F., Albursan, I. S., Bakhiet, S. F., & Abduljabbar, A. S. (2016). Smartphone addiction among university students in the light of some variables. Computers in Human Behavior, 61, 155–164. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.03.041
  • Akıllı, G.K., & Gezgin, D.M. (2016). Üniversite öğrencilerinin nomofobi düzeyleri ile farklı davranış örüntülerinin arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(40).
  • Arslan, H., Tozkoparan, S. B., & Kurt, A.A., (2019). Examination of nomophobia and fear of missing out among teachers. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (3): 237-256.
  • Aslan, T., (2020). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kaygılarının sosyal medya bağımlılıklarını yordayıcı rolünün incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aparna Kanmani, S., Bhavani, U., Maragatham, R.S. (2017). Nomophobıa – An ınsight into ıts psychological aspects in India. Int J Indian Psychol, 4(2):5-15.
  • Bayrak, B., (2017). İstanbul’da bir grup ergen üzerinde cep telefonundan ayrı kalma korkusu, bağlanma özellikleri, ruhsal ve davranışsal sorunlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Bilge, Y., & Bilge, Y. (2020). Koronavirüs salgını ve sosyal izolasyonun psikolojik semptomlar üzerindeki etkilerinin psikolojik sağlamlık ve stresle baş etme tarzları açısından incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 23(1), 38-51.
  • Bozkurt, Y., Zeybek, Z., & Aşkın, R., (2020). Covid-19 pandemisi: psikolojik etkileri ve terapötik müdahaleler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37), 304-318.
  • Büyükçolpan, H. (2019). Üniversite öğrencilerinde nomofobi, bağlanma biçimleri, depresyon ve algılanan sosyal destek. Hacettepe üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programı, Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Canoğulları, Ö., & Güçray, S.S. (2017). Examination of adolescents with different levels of internet addiction in terms of psychological needs according to gender, social anxieties and perception of parental attitudes. Cukurova Med J, 26, 42-57.

Investigation of Community Psychological Resilience and Nomophobia According to Some Variables in the Covid 19 Outbreak

Year 2022, Volume: 7 Issue: Covid-19 Ek Sayısı, 1 - 14, 23.06.2022
https://doi.org/10.25279/sak.867602

Abstract

Aim: The research was conducted to examine nomophobia and psychological resilience of the various changes that occur in people's lives during the Sars-Coronavirus-2 process. Materials and methods: This research was conducted in descriptive type and cross-sectional. The research was conducted between August-September 2020 with 1047 people who agreed to participate in the study, which could be reached from individuals with a smartphone. Sociodemographic Information Form, Nomophobia Scale and The Brief Resilience Scale were used to collect the data. Statistical analysis of the data was made in the SPSS-25 package program. Results: During the Sars-Coronavirus-2 process, it was found that 69.5% of their phone use increased compared to before Sars-Coronavirus-2 (p<0.05). Among the variables studied, age, change in phone use, and body weight variables were found to be associated with nomophobia, and gender, family type, economic status, body weight, change in phone use, and body weight variables were associated with psychological robustness. It was determined that there was a negative relationship between nomophobia and psychological robustness ( p<0.05). Conclusion and Suggestions: The study, it was determined that almost all people changed their frequency of using phones during the Covid-19 process. In addition, it has been found that nomophobia is widespread among individuals and this condition affects psychological resilience. It is recommended to provide awareness trainings on the use of technology to protect individuals psychological resilience.

References

  • Aljomaa, S. S., Mohammad, M. F., Albursan, I. S., Bakhiet, S. F., & Abduljabbar, A. S. (2016). Smartphone addiction among university students in the light of some variables. Computers in Human Behavior, 61, 155–164. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.03.041
  • Akıllı, G.K., & Gezgin, D.M. (2016). Üniversite öğrencilerinin nomofobi düzeyleri ile farklı davranış örüntülerinin arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(40).
  • Arslan, H., Tozkoparan, S. B., & Kurt, A.A., (2019). Examination of nomophobia and fear of missing out among teachers. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (3): 237-256.
  • Aslan, T., (2020). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kaygılarının sosyal medya bağımlılıklarını yordayıcı rolünün incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aparna Kanmani, S., Bhavani, U., Maragatham, R.S. (2017). Nomophobıa – An ınsight into ıts psychological aspects in India. Int J Indian Psychol, 4(2):5-15.
  • Bayrak, B., (2017). İstanbul’da bir grup ergen üzerinde cep telefonundan ayrı kalma korkusu, bağlanma özellikleri, ruhsal ve davranışsal sorunlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Bilge, Y., & Bilge, Y. (2020). Koronavirüs salgını ve sosyal izolasyonun psikolojik semptomlar üzerindeki etkilerinin psikolojik sağlamlık ve stresle baş etme tarzları açısından incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 23(1), 38-51.
  • Bozkurt, Y., Zeybek, Z., & Aşkın, R., (2020). Covid-19 pandemisi: psikolojik etkileri ve terapötik müdahaleler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37), 304-318.
  • Büyükçolpan, H. (2019). Üniversite öğrencilerinde nomofobi, bağlanma biçimleri, depresyon ve algılanan sosyal destek. Hacettepe üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programı, Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Canoğulları, Ö., & Güçray, S.S. (2017). Examination of adolescents with different levels of internet addiction in terms of psychological needs according to gender, social anxieties and perception of parental attitudes. Cukurova Med J, 26, 42-57.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Original research articles
Authors

Burcu Demir Gökmen 0000-0003-2058-8924

Meryem Fırat 0000-0002-4193-2299

Mine Cengiz

Early Pub Date June 3, 2022
Publication Date June 23, 2022
Submission Date January 25, 2021
Acceptance Date January 7, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: Covid-19 Ek Sayısı

Cite

APA Demir Gökmen, B., Fırat, M., & Cengiz, M. (2022). Covid 19 Salgınında Nomofobi ve Psikolojik Sağlamlığın Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Health Academy Kastamonu, 7(Covid-19 Ek Sayısı), 1-14. https://doi.org/10.25279/sak.867602

Health Academy Kastamonu is included in the class of 1-b journals (journals scanned in international indexes other than SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI) according to UAK associate professorship criteria. HEALTH ACADEMY KASTAMONU Journal cover is registered by the Turkish Patent Institute.