Introduction: Despite many trainings and public service announcements, organ donation has not yet reached the desired level in our country. Aim: The aim of the research is to determine and compare the knowledge, attitudes and behaviors of students studying at undergraduate and associate degree levels in the field of health regarding organ donation. Material and Method: The study group of the research consisted of two different universities in the East of Turkey 280 students studying at the Vocational School and 350 students studying in the 1st and last year of the Nursing Department of the Faculty of Health Sciences. The data collected using the “Sociodemographic Characteristics and Organ Donation General Information Form” and the “Organ Donation Attitude Scale”. Data were evaluated using descriptive statistics and independent groups t-test. Statistical significance level was determined as p<0.05. Results: The findings obtained from the research, 70.3% of undergraduate students received training on organ donation, 55.1% thought to donate their organs, but 11.4% had an organ donor card, 79.5% did not know the law regarding organ donation. It was determined that 55.7% of the students at the associate degree level received training on organ donation, 52.5% were considering donating their organs, but 6.3% had an organ donor card, and 89.8% did not know the law regarding organ donation.It was determined that there was a significant relationship between the gender, organ donation and the presence of an organ donor in the environment of the students studying at the undergraduate level and their positive attitude towards organ donation (p<0.05). It was determined that there was a significant relationship between the status of the students studying at the associate degree level, donating their organs, receiving training on organ donation, and having a positive attitude towards organ donation (p<0.05). Conclusion: In the study, it was determined that the participants had a positive attitude towards organ donation and mostly thought of organ donation, but they did not have an organ donor card. In order to increase the knowledge level and positive attitudes of students towards organ donation, course contents for organ donation should be created.
Proje numarası bulunmamaktadır
Giriş: Yapılan pek çok eğitim ve kamu spotuna rağmen ülkemizde organ bağışı henüz istenilen düzeye ulaşamamıştır. Amaç: Bu araştırmanın amacı, sağlık alanında lisans ve önlisans düzeyinde eğitim gören öğrencilerin organ bağışı ile ilgili bilgi, tutum ve davranışlarının belirlenmesi ve birbiriyle karşılaştırılmasıdır. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’nin Doğusundaki iki ayrı üniversitede Meslek Yüksekokulu’nda önlisans eğitimi gören 280 öğrenci ile Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümü 1. ve son sınıfta lisans eğitim gören 350 öğrenci oluşturdu. Araştırma verileri “Sosyodemografik Özellikler ile Organ Bağışı Genel Bilgi Formu” ve “Organ Bağışı Tutum Ölçeği kullanılarak toplandı. Veriler tanımlayıcı istatistikler ve bağımsız gruplarda t testi kullanılarak değerlendirildi. İstatistiksel anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak belirlendi. Bulgular: Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda, lisans düzeyindeki öğrencilerin %70.3’ünün organ bağışı ile ilgili eğitim aldığı, %55.1’inin organlarını bağışlamayı düşündüğü, fakat %11.4’ünün organ bağışçısı kartına sahip olduğu, %79.5’inin Türkiye’deki organ bağışı ile ilgili yasayı bilmediği belirlendi. Önlisans düzeyindeki öğrencilerin ise %55.7’sinin organ bağışı ile ilgili eğitim aldığı, %52.5’inin organlarını bağışlamayı düşündüğü, fakat %6.3’ünün organ bağışçısı kartına sahip olduğu, %89.8’inin Türkiye’deki organ bağışı ile ilgili yasayı bilmediği saptandı. Lisans düzeyinde eğitim gören öğrencilerin cinsiyet, organ bağışı yapma ve çevrede organ bağışı yapılan kişi olması durumu ile organ bağışına yönelik pozitif tutum olması arasında anlamlı ilişki olduğu belirlendi (p<0.05). Önlisans düzeyinde eğitim gören öğrencilerin organlarını bağışlama, organ bağışı ile ilgili eğitim alma ve çevrede organ bağışı yapılan kişi olması durumu ile organ bağışına yönelik pozitif tutum olması arasında anlamlı ilişki olduğu saptandı (p<0.05). Sonuç ve öneriler: Araştırmada katılımcıların organ bağışına karşı pozitif tutum sergiledikleri ve çoğunlukla organ bağışı yapmayı düşündüğü, fakat organ bağışçı kartına sahip olmadıkları belirlendi. Öğrencilerin organ bağışına yönelik bilgi düzeyi ve olumlu tutumlarının artırılması amacıyla organ bağışına yönelik ders içeriklerinin oluşturulması gerekmektedir.
Destekleyen kurum bulunmamaktadır.
Proje numarası bulunmamaktadır
Çalışmaya gönüllü katılan katılımcılara teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Original research articles |
Authors | |
Project Number | Proje numarası bulunmamaktadır |
Early Pub Date | January 4, 2024 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | May 9, 2022 |
Acceptance Date | May 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 3 |
Health Academy Kastamonu is included in the class of 1-b journals (journals scanned in international indexes other than SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI) according to UAK associate professorship criteria. HEALTH ACADEMY KASTAMONU Journal cover is registered by the Turkish Patent Institute.