Bu araştırma, ortaokul 7.sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersi kapsamında oldukça önemli olan “müze” kavramına yönelik algılarını ve bakış açılarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olan olgu bilimi deseni(fenomenoloji) kullanılmış ve veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmaya 2014- 2015 eğitim öğretim yılında Kayseri ili sınırları içerisinde bulunan resmi bir ortaokulda öğrenim gören 92 yedinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırmanın verileri, öğrencilerin “Müze ………..… gibidir; çünkü …………” şeklinde verilen ifadeyi tamamlamalarıyla elde edilmiştir. Öğrenciler “müze” kavramına ilişkin olarak 44 farklı metafor üretmiştir. Toplam 44 metafordan 3 kavramsal kategori oluşturulmuştur. Metafor sayılarına göre bu 3 kavramsal kategori; “Eğiticilik ve öğreticilik rolü açısından müzeler”(18), “Geçmişi bugüne bağlayan köprü açısından müzeler”(14) ve “Bir mekâna benzeme açısından müzeler”(12) şeklinde sıralanmaktadır. Araştırmada şu sorulara cevap aranmıştır: (a) Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin “müze” kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar nelerdir? (b) Ortaokul 7. sınıf öğrencileri tarafından ortaya konan metaforlar ortak özellikleri bakımından hangi kavramsal kategoriler altında toplanabilir? Araştırmanın sonucunda öğrencilerin genel olarak “müze” kavramını; içerisinde değerli tarihi eser ve kalıntıların bulunduğu eğlenceli bir sanat galerisi; geçmişten bugüne bilgi ve kültür aktarma işlevi olan bir mekân olarak algıladıkları görülmüştür. Sonuç olarak bu araştırmada, öğrencilerin “müze” kavramı ile ilgili olumlu algılara sahip oldukları ortaya çıkmıştır.
This research aims at identifying perception and perspectives of 7th grade students towards “museum” concept that is very important within the context of Social Sciences course. In this research phenomenology that is one of the methods of qualitative research has been used and data have been analyzed with content analysis method. Participants of this research are 92 7th grade students who study in a public secondary school in Kayseri (Caesarea) province in 2014-2015 educational year. Data of the research have been obtained from students’ answers to “Museum is like………..; because………..” statement. Students have produced 44 different metaphor regarding “museum” concept. 3 conceptual categories have been constituted from these 44 metaphors. With the metaphor numbers these 3 conceptual categories are: “Museums, in terms of their educational and instructional role” (18), “Museums, as bridges that link past to the present” (14) and “Museums, in terms of their resemblance to a place” (12). In the research it has been searched the answers of following questions: (a) What are the metaphors that 7th grade students have about “museum” concept? (b) Under which categories can metaphors that are produced by 7th grade students be collected? At the end of the research, it has been observed that students perceive the “museum” concept generally as an entertaining art gallery that contains valuable historical artifacts and ruin; a place that serves a function in transferring culture and information from past to the present. Consequently, in this research, it has been ensued that students have positive perceptions toward “museum” concept.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2016 |
Submission Date | August 23, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 31 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.