Alan yazınında yıllardır yer alan etkili öğretmen eğitimi araştırmaları, yeni odağını öğretmen eğitimcilerine kaydırmıştır. Türkiye'de aktif olarak çalışan Türk İngilizce öğretmenliği eğitimcilerinin yaşadıkları zorlukları, bu zorlukların altında yatan nedenleri ve bu zorlukların üstesinden gelmek için uygulanan stratejileri görmek için bu araştırmanın amaçlı örneklemini 35 gönüllü öğretmen eğitimcisi oluşturmuştur. Bu fenomenolojik çalışmanın nitel analizi için açık uçlu sorulardan oluşan bir anket ve ve yarı yapılandırılmış görüşmelerden edinilen veriler ile bu fenomenolojik çalışmada içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmen eğitimcilerinin kariyerlerinin başında çoğunlukla öğretim stratejilerinde zorluklar yaşadıkları, ancak kariyerleri boyunca fazladan sorumlulukları yönetmenin onlar için devam eden bir zorluk olduğu ortaya çıkmıştır. Altta yatan nedenler olarak destek eksikliği ve öğretim deneyimi bulunurken, öğretmen eğitimcilerinin destekleyici stratejiler olarak danışma ve araştırmayı kullandıkları bildirildi.
Research on effective teacher education, which has been in the field literature for years, has newly shifted its focus to teacher educators. In order to see the challenges experienced by Turkish EFL teacher educators actively working in Turkey, the underlying reasons for these challenges, and the strategies applied in overcoming these challenges, 35 voluntary teacher educators comprised the purposive sample of this research. For the qualitative analysis of this phenomenological study, content analysis was carried with a questionnaire consisting of open-ended questions and semi-structured interviews. According to the research results, it was revealed that teacher educators had challenges at the beginning of their careers, mostly in instructional strategies, yet managing extra responsibilities has been an ongoing challenge for them throughout their careers. While lack of support and teaching experience were found as the underlying reasons, the teacher educators reportedly used consultation and research as supporting strategies.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 15, 2021 |
Publication Date | December 30, 2021 |
Submission Date | October 4, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 21 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.