Bu araştırma öğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerinin mizah davranışları ile örgütsel muhalefet ilişkisini ortaya koymayı amaçlayan betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemi 2019-2020 eğitim – öğretim yılında Gaziantep İli Nizip İlçesinde görev yapan 374 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada beşli Likert tipi ölçekler olan “Mizah Davranışları Ölçeği” ve “Örgütsel Muhalefet Ölçeği” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Okul yöneticilerinin mizah davranışları ile örgütsel muhalefete ilişkin öğretmen görüşleri okul türü, cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim düzeyi, hizmet süresi, müdürle çalışma süresi, okuldaki yönetici ve öğretmen sayıları değişkenlerine göre incelenmiştir. Mizah davranışları ölçek puanlarında, cinsiyet, yaş ve yönetici sayısı açısından anlamlı farklılık bulunmuştur. Örgütsel muhalefet ölçek puanlarında ise, okul türü, hizmet süresi, okul müdürüyle çalışma süresi, okuldaki yönetici ve öğretmen sayısı değişkenlerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Araştırmada öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin mizah davranışları ile örgütsel muhalefet arasında pozitif yönde düşük bir ilişkiye rastlanmıştır. Bu durum okullarda iletişim kanallarının açık olduğu, öğretmenlerce muhalif düşüncelerin okul yönetimine rahatlıkla dile getirilebildiğinin bir göstergesi olarak görülebilir. Ayrıca okullarda eğitim kademesi ile yönetici sayısı arttıkça örgütsel muhalefet davranışlarının azaldığı görülmüştür.
This research is a descriptive research aiming to reveal the opinions of teachers about the relationship between the school administrators' humor behavior and organizational opposition. The sample of the research was made of 374 teachers working in Nizip District of Gaziantep Province during 2018-2019 academic year. In the research, “Humor Behaviors Scale” and “Organizational Opposition Scale”, which are both five Likert type scales, were used as data collection tools. Teachers’ opinions regarding school administrators’ humor behaviors and organizational opposition were examined according to school type, gender, age, marital status, education level, service period, working time with principal, number of administrators and teachers in school and the number of managers differ significantly in their variables. In organizational opposition scale scores, it is for meaningful differences in terms of school type, duration of service, school principal working time, number of school administrators and teachers. According to the perceptions of teachers, a low correlation was found between school administrators' humor behavior and organizational opposition. This situation can be seen as an indication that teachers' open communication channels in schools can easily express their opposing thoughts to school management. Moreover, as the number of administrators and the education level of schools increase, it is observed that organizational opposition behaviors decrease.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 15, 2021 |
Publication Date | December 30, 2021 |
Submission Date | June 18, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 21 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.