ÖZ: Bu çalışmada keman eğitiminde önemli yere sahip olan Hans Sitt 100 Etüt Op. 32 Keman Metodu' nun üçüncü fasikülünde yer alan etütlerin sağ ve sol el teknikleri incelenmiştir. Araştırma kapsamındaki etütlerin pozisyon geçişleri, yay ve parmak teknikleri belirlenmiş ve elde edilen bulgular tablolaştırılarak yorumlanmıştır.
I-V pozisyonları arasında geçişlerin olduğu etütlerin yer aldığı fasikülde, sağ elin (yay) ağırlıklı olarak legato ve detaşe yay tekniklerini kullandığı, sol el (parmak) pozisyon geçişlerinin ise 3 diyez/bemol alan tonalitelerde ve çeşitli parmak düşümleri ile gerçekleştiği görülmektedir. Araştırmada, analiz edilen etütlerden örnekler verilerek seslendirme-yorumlama aşamasında dikkat edilmesi gereken unsurlar belirlenmiş, keman eğitimcilerine ve öğrencilerine yol gösterecek çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Betimsel nitelikte olan bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi modeli kullanılmıştır. Araştırma için gerekli olan verilerin elde edilmesinde belgesel tarama tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Hans Sitt 100 Etüt Op. 32 Metodu, örneklemini ise metodun üçüncü fasikülü oluşturmaktadır.
ABSTRACT: In this study, the right and left hand techniques of the etudes in the third fascicle of Hans Sitt 100 Etudes Op. 32 Violin Method, which has an important place in violin education, were analyzed. The position transitions, bowing and finger techniques of the etudes within the scope of the research were determined and the findings were tabulated and interpreted.
In the fascicle containing etudes with transitions between positions I-V, it is seen that the right hand (bow) mainly uses legato and detached bowing techniques, while the left hand (finger) position transitions are realized in tonalities with 3 sharps/flats and with various finger drops. In the study, by giving examples from the etudes analyzed, the elements to be considered during the voicing-interpretation phase were determined and various suggestions were made to guide violin educators and students.
In this descriptive study, content analysis model, one of the qualitative research methods, was used. Documentary scanning technique was used to obtain the data required for the research. The population of the study consists of Hans Sitt 100 Etudes Op. 32 Method and the sample consists of the third fascicle of the method.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 7, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | March 18, 2024 |
Acceptance Date | May 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 24 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.