The aim of this study is to descriptively analyse the theses on REACT strategy in Türkiye. In this framework, the distribution of postgraduate theses on REACT strategy in Türkiye according to their types, universities, years, courses, data collection tools, study groups and aims were investigated. The data were collected through document analysis, which is one of the qualitative data collection techniques. Descriptive analysis, one of the qualitative analysis methods, was used to analyse the data obtained. The research data were obtained from the "National Thesis Centre" system. According to the findings, a total of 44 postgraduate theses, including 30 master's theses and 14 doctoral theses, were conducted in 24 universities between 2009 and 2023 in the field of REACT strategy in Türkiye. It was also observed that most of the postgraduate theses were in the field of science. When the results obtained about the study group were examined, it was seen that secondary school students were preferred the most and primary school students were preferred the least. In the studies, it was analysed how it affected the academic achievement of the students as a result of teaching lessons with REACT strategy. In addition, it was determined that multiple-choice tests were used in data collection.
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de REACT stratejisine yönelik olarak gerçekleştirilen tezlerin betimsel olarak analiz edilmesidir. Bu çerçevede Türkiye’de REACT stratejisine yönelik olarak yapılan lisansüstü tezlerin türlerine, hazırlandıkları üniversitelere, yıllara, derslere, veri toplama araçlarına, çalışma gruplarına ve amaçlarına göre dağılımları araştırılmıştır. Araştırmada veriler nitel veri toplama tekniklerinden biri olan doküman incelemesi ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde nitel analiz yöntemlerinden biri olan betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma verileri “Ulusal Tez Merkezi” sisteminden elde edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre Türkiye’de REACT stratejisi alanında 2009 ve 2023 yılları arasında 24 üniversitede, 30 yüksek lisans tezi, 14 doktora teziyle beraber toplam 44 lisansüstü tez yapılmıştır. Ayrıca yapılan lisansüstü tezlerin çoğunun fen bilimleri alanında olduğu görülmüştür. Çalışma grubu ile ilgili elde edilen sonuçlara bakıldığında en fazla ortaokul öğrencilerinin, en az da ilkokul öğrencilerinin tercih edildiği görülmüştür. Çalışmalarda en çok REACT stratejisiyle derslerin işlenmesinin öğrencilerin akademik başarılarını nasıl etkilediği incelenmiştir. Ayrıca verilerin toplanmasında en çok çoktan seçmeli testlerin kullanıldığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 8, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | March 27, 2024 |
Acceptance Date | September 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 24 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.