Art and Literature
BibTex RIS Cite

TÜRK SANATINDA MİSTİK BAĞLAMDA GEOMETRİK SEMBOLİZME GENEL BAKIŞ

Year 2018, Volume: 1 Issue: 1, 55 - 66, 27.04.2018

Abstract

Bu
çalışmada özellikle köklerimizde (Türk Köklerinde) bulunan geometrik
sembollerin mistik kökenlerine, genel anlamlarına kültürel süreçteki
gelişmelerine yer verilecektir.  Bu
bağlamda da günümüz örnekleri üzerinden görsel çözümlemeler yapılacaktır. Burada
genel amaç; Orta Asya’ dan Anadolu’ ya uzanan geniş coğrafyada halen yaşayan
kültürel sembollerin dini, felsefi, sosyal, mitolojik ve tarihsel kökenlerine
bir yaklaşımda bulunmaktır (Alp, 2009:2). Türk sanatı bilindiği üzere Türk
tarihi, Orta Asya’ dan Avrupa’ ya ve Afrika’ ya uzanan çok geniş bir coğrafya
üzerinde, çok sayıda devlet ve imparatorlukla yaşanmıştır. Özellikleri
birbirinden oldukça farklı çok geniş bir coğrafyaya dağılmış olmak, sahip
olunan coğrafyalardaki eski kültürel birikimler ve tarihi süreç içinde Türk
milletinin yaşadığı dini, fikri ve iktisadi gelişim ve değişimler Türk sanatını
fazlasıyla etkilemiştir. Öte yandan VII. yüzyılın asrın sonlarından itibaren
Türk tarihinde dolayısıyla Türk sanatında bir dönüm noktası olmuştur. Türk sanatında
soyutlama yapılarak sembolizme giden bir durum vardır. Harf, renk, sayı, hayvan
ve gök sembolizmi gibi birçok mistik sembol sanatta kullanılan işaretleri
oluşturmaktadır (Can ve Gün, 2015:14,20). 

Abstract



This study will focus on the mystical roots of geometric
symbols found in our roots (Turkish roots) and their development in the
cultural process in general terms.  In
this context, visual analysis will be done through the examples of today.


The general purpose here is; The broad geographical region extending from
Central Asia to Anatolia has an approach to the religious, philosophical,
social, mythological and historical origins of the cultural symbols still
living.
As Turkish art has
been known, Turkish history has been experienced with a great number of states
and empires on a vast geography extending from Central Asia to Europe and
Africa. Having been scattered over a very wide geographical area, whose
characteristics are quite different from each other, the old cultural heritage
in the geographical region and the religious, ideological and economic
developments and changes experienced by the Turkish people during the
historical process have greatly influenced Turkish art. On the other hand, It
has been a turning point in Turkish history and hence Turkish art since the end
of the VIIth century. There is a symbolism in Turkish art by abstraction. Many
mystical symbols, such as letters, colors, numbers, animals, and sky symbolism,
form the signs used in art

References

  • KaynakçaAdalı, B. (2013). Oğuz Kağan Destanı (2. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.Alp, K. Ö. (2009). Orta Asyadan Anadoluya Kültürel Sembollere Giriş. Ankara: Eflatun Yayınevi.Arseven, C. E. (1974/1984). Türk Sanatı. İstanbul: Cem Yayınevi.Atasagun, G. (2002). İlahi Dinlerde Dini Semboller. Konya: Kabalcı Yayınları.Ateş, M. (2002). Mitolojiler Semboller ve Halılar. İstanbul: Yeni Alaş Matbaacılık.Can, Y. ve Gün, R. (2015). Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği. İstanbul: Kayıhan Yayınları.a Cevizci, A. (2000). Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları.Cıbıroğlu, Y. (2008). Türk Sanatında Gizli Yüz. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.Çoruhlu, Y. (2002/2006/2010/2013). Türk Mitolojisinin Ana Hatları. (2. Baskı). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.hÇoruhlu, Y. (2014). Kozmolojik Mitolojik Astrolojik Dini ve Edebi Tasavvurlara Göre Türk Sanatında Hayvan Sembolizmi (1. Baskı). Konya: Kömen Yayınları.i Demiriz, Y. (2000). İslam Sanatında Geometrik Süsleme. İstanbul: Yorum Sanat ve Yayıncılık.Ersoy, N. (2007). Semboller ve Yorumlar (3. Baskı). İstanbul: Dönence Basım ve Yayın.Gibson, C. (2009). Semboller Nasıl Okunur ? Resimli Sembol Okuma Rehberi. İstanbul: Yem Yayın.Jung, C. G. (2015). İnsan ve Sembolleri. (Çev. Hatice Mukaddes İlgün). İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.Kalafat, Y. (2015). Türk Kültürlü Halklarda Mitik-Mistik Kavşakta Su. Ankara: Berikan Yayınevi.hKuban, D. (1982/2010). Türk ve İslam Sanatı Üzerine Denemeler (3. Baskı). İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.Mülayim, S. (1982). Anadolu Türk Mimarisinde Geometrik Süslemeler (Selçuklu Çağı). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. aÖgel, S. (1994). Anadolunun Selçuklu Çehresi. İstanbul: Akbank Yayınları Kültür ve Sanat Kitapları.Örnek, S. V. (2014). 100 Soruda İlkellerde Din Büyü Sanat Efsane Bütün Eserleri-I (1. Baskı). Ankara: Bilge Su Yayıncılık.cSalt, A. (2006). Semboller Ansiklopedisi. İstanbul: Ruh ve Madde Yayınları.Sözeri, T. (2014). Mistik/Gizil Simgeler Gelenek ve Kavramlar. İstanbul: Kastaş Yayınevi.Toprak, F. (2011). Defter-I Cengiz Namede Boy Nişanları ve Damgalar. Turkish Studies. International Periodical for the Languages Literature and History of Turkic. 6/1, s. 555-574. Uçar, T. F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkılap Kitabevi.Yetkin, S. K. (1984). İslam Ülkelerinde Sanat. İstanbul: Cem Yayınevi.
Year 2018, Volume: 1 Issue: 1, 55 - 66, 27.04.2018

Abstract

References

  • KaynakçaAdalı, B. (2013). Oğuz Kağan Destanı (2. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.Alp, K. Ö. (2009). Orta Asyadan Anadoluya Kültürel Sembollere Giriş. Ankara: Eflatun Yayınevi.Arseven, C. E. (1974/1984). Türk Sanatı. İstanbul: Cem Yayınevi.Atasagun, G. (2002). İlahi Dinlerde Dini Semboller. Konya: Kabalcı Yayınları.Ateş, M. (2002). Mitolojiler Semboller ve Halılar. İstanbul: Yeni Alaş Matbaacılık.Can, Y. ve Gün, R. (2015). Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği. İstanbul: Kayıhan Yayınları.a Cevizci, A. (2000). Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları.Cıbıroğlu, Y. (2008). Türk Sanatında Gizli Yüz. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.Çoruhlu, Y. (2002/2006/2010/2013). Türk Mitolojisinin Ana Hatları. (2. Baskı). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.hÇoruhlu, Y. (2014). Kozmolojik Mitolojik Astrolojik Dini ve Edebi Tasavvurlara Göre Türk Sanatında Hayvan Sembolizmi (1. Baskı). Konya: Kömen Yayınları.i Demiriz, Y. (2000). İslam Sanatında Geometrik Süsleme. İstanbul: Yorum Sanat ve Yayıncılık.Ersoy, N. (2007). Semboller ve Yorumlar (3. Baskı). İstanbul: Dönence Basım ve Yayın.Gibson, C. (2009). Semboller Nasıl Okunur ? Resimli Sembol Okuma Rehberi. İstanbul: Yem Yayın.Jung, C. G. (2015). İnsan ve Sembolleri. (Çev. Hatice Mukaddes İlgün). İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.Kalafat, Y. (2015). Türk Kültürlü Halklarda Mitik-Mistik Kavşakta Su. Ankara: Berikan Yayınevi.hKuban, D. (1982/2010). Türk ve İslam Sanatı Üzerine Denemeler (3. Baskı). İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.Mülayim, S. (1982). Anadolu Türk Mimarisinde Geometrik Süslemeler (Selçuklu Çağı). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. aÖgel, S. (1994). Anadolunun Selçuklu Çehresi. İstanbul: Akbank Yayınları Kültür ve Sanat Kitapları.Örnek, S. V. (2014). 100 Soruda İlkellerde Din Büyü Sanat Efsane Bütün Eserleri-I (1. Baskı). Ankara: Bilge Su Yayıncılık.cSalt, A. (2006). Semboller Ansiklopedisi. İstanbul: Ruh ve Madde Yayınları.Sözeri, T. (2014). Mistik/Gizil Simgeler Gelenek ve Kavramlar. İstanbul: Kastaş Yayınevi.Toprak, F. (2011). Defter-I Cengiz Namede Boy Nişanları ve Damgalar. Turkish Studies. International Periodical for the Languages Literature and History of Turkic. 6/1, s. 555-574. Uçar, T. F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkılap Kitabevi.Yetkin, S. K. (1984). İslam Ülkelerinde Sanat. İstanbul: Cem Yayınevi.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Eda Öz Çelikbaş

Publication Date April 27, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Öz Çelikbaş, E. (2018). TÜRK SANATINDA MİSTİK BAĞLAMDA GEOMETRİK SEMBOLİZME GENEL BAKIŞ. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1), 55-66.
AMA Öz Çelikbaş E. TÜRK SANATINDA MİSTİK BAĞLAMDA GEOMETRİK SEMBOLİZME GENEL BAKIŞ. saktad. April 2018;1(1):55-66.
Chicago Öz Çelikbaş, Eda. “TÜRK SANATINDA MİSTİK BAĞLAMDA GEOMETRİK SEMBOLİZME GENEL BAKIŞ”. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi 1, no. 1 (April 2018): 55-66.
EndNote Öz Çelikbaş E (April 1, 2018) TÜRK SANATINDA MİSTİK BAĞLAMDA GEOMETRİK SEMBOLİZME GENEL BAKIŞ. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi 1 1 55–66.
IEEE E. Öz Çelikbaş, “TÜRK SANATINDA MİSTİK BAĞLAMDA GEOMETRİK SEMBOLİZME GENEL BAKIŞ”, saktad, vol. 1, no. 1, pp. 55–66, 2018.
ISNAD Öz Çelikbaş, Eda. “TÜRK SANATINDA MİSTİK BAĞLAMDA GEOMETRİK SEMBOLİZME GENEL BAKIŞ”. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi 1/1 (April 2018), 55-66.
JAMA Öz Çelikbaş E. TÜRK SANATINDA MİSTİK BAĞLAMDA GEOMETRİK SEMBOLİZME GENEL BAKIŞ. saktad. 2018;1:55–66.
MLA Öz Çelikbaş, Eda. “TÜRK SANATINDA MİSTİK BAĞLAMDA GEOMETRİK SEMBOLİZME GENEL BAKIŞ”. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 1, no. 1, 2018, pp. 55-66.
Vancouver Öz Çelikbaş E. TÜRK SANATINDA MİSTİK BAĞLAMDA GEOMETRİK SEMBOLİZME GENEL BAKIŞ. saktad. 2018;1(1):55-66.