Research Article
BibTex RIS Cite

KYRGYZSTAN GASTRONOMY MAP

Year 2020, Volume: 3 Issue: 3, 360 - 382, 31.12.2020

Abstract

Kyrgyzstan is a country that has a cuisine with thousands of years of traditional culture. The food constituting Kyrgyz cuisine have traditional cooking methods and authentic cuisine culture. Kyrgyz cuisine culture includes nearly 100 food and beverage products, including meat products, pastry and authentic foods. These products attract attention of tourists traveling for gastronomic purposes.
As a result of the literature research and questionnaire application, an inventory of 61 living food and beverage of Kyrgyz cuisine was prepared. With the survey research, the regional originality and popularity levels of the food were determined by taking data from the Çüy, Oş, Talas, Issyk-Kul, Batken, Celal Abad and Narin regions of Kyrgyzstan. As a result of the research, it was determined that 11 dishes that are Kattama, Çak-Çak, Boorsok, Dımma, Ayran, Kurut, Şorpo, Kuurdak, Mantı, Oromo and Kuymak belong to all regions of Kyrgyzstan. Other food was placed in regions according to their originality and popularity levels, and a Kyrgyzstan Gastronomy map was prepared.

References

  • Bessiere, J. (1998). Local Development and Heritage: Traditional Food and Cuisine as Tourist Attractions in Rural Areas. Sociologia Ruralis, 38(1), 21–34.
  • Cömert, M., ve Özkaya, F. D. (2014), Gastronomi Turizminde Türk mutfağının Önemi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(2), 62-66.
  • Dilsiz, B. (2010). Türkiye’de Gastronomi ve Turizm (İstanbul Örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gökdeniz, A. (2015). Yaşayan Mutfak Ayvalık Proje Kitabı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Göker, G. (2011). Destinasyon Çekicilik Unsuru Olarak Gastronomi Turizmi (Balıkesir Örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Hall, M., & Sharples, L. (2003). The Consumption of Experiences or the Experience of Consumption? An Introduction to the Tourism of Taste. In M. Hall, L. Sharples, R. Mitchell, N. Macionis, & B. Cambourne (Eds.). Food Tourism Around the World: Development, Management and Markets. Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Harita Genel Müdürlüğü (2019). Haritanın Tanımı, Özellikleri, sınıflandırmalar, https://www.harita.gov.tr/images/egitim/87245f4b1d0d12c.pdf, [Erişim Tarihi: 22.04.2019].
  • Okumuş, B. Okumuş, F. ve McKercher, B. (2007). Incorporating Local and International Cuisines in the Marketing of Tourism Destinations: The Cases of Hong Kong and Turkey. Tourism Management 28, 253–261.
  • Özkaya, E. ve Gündeğer, M. (2014). Yöresel Ürünlerin Gastronomi Turizminde Kullanımı: Ayvacık Örneği. 1. Ulusal Meslek Yüksek Okulları Sosyal ve Teknik Bilimler Kongresi, Zonguldak.
  • Santich, B. (2004). The study of Gastronomy and its Relevance to Hospitality Education and Training. Hospitality Management, (23), 15–24.
  • Toygar, K. ve Toygar, N.B. (2019). Kırgız Mutfak Kültürü Üzerine Notlar, http://www.turkish-cuisine.org/ottoman-heritage-3/kirgiz-mutfagi-52.html. [Erişim Tarihi: 17.01.2019].
  • Ural, A., & Kılıç, İ. (2011). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi: SPSS 10.0-12.0 for windows. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Uyar, H. ve Zengin B. (2015). Gastronomi Turizminin Alternatif Turizm Çeşidi Olarak Değerlendirilmesi Bağlamında Gastronomi Turizm İndeksinin Oluşturulması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17, 355-376.
  • Yun, D., Hennessey, S. M., & MacDonald, R. (2011). Understanding Culinary Tourists: Segmentations Based on Past Culinary Experiences and Aattitudes Toward Food- related Behaviour. International CHRIE Conference-Refereed Track. USA:University of Massachusetts – Amherst.
  • Zainal, A., Zali, A. N. & Kassim, M. N. (2010). Malaysian Gastronomy Routes as a Tourist Destination. Journal of Tourism, Hospitality and Culinary Arts, 2,15-24.
  • Zağralı, E. ve Akbaba, A. (2015). Turistlerin Destinasyon Seçiminde Rol Oynayan Bir Etken Olarak Yerel Mutfaklar: İzmir Yarımadası’nı Ziyaret Eden Turistlerin Algılamaları Üzerine Bir Araştırma, Journal of Tourism Theory and Research, 1(2), 97-106.

KIRGIZİSTAN GASTRONOMİ HARİTASI

Year 2020, Volume: 3 Issue: 3, 360 - 382, 31.12.2020

Abstract

Kırgızistan binlerce yıllık beslenme geleneksel kültürüyle donatılmış mutfağa sahip bir ülkedir. Kırgız mutfağını oluşturan yiyecekler geleneksel pişirme yöntemleri ve otantik mutfak kültürüne sahiptir. Kırgız mutfak kültüründe et ürünleri, hamur işleri ve otantik yiyeceklerden oluşan 100‘e yakın yiyecek ve içecek ürünü yer almaktadır. Bu ürünler gastronomi amaçlı seyahat eden turistler için önemli bir çekiciliğe sahiptir.
Literatür araştırması ve anket uygulaması sonucunda Kırgız mutfağına ait yaşayan 61 adet yaşayan yiyecek ve içeceklerin envanteri çıkarılmıştır. Anket araştırması ile Kırgızistan’ın Çüy, Oş, Talas, Issık-Köl, Batken, Celal Abad ve Narın bölgelerinden veriler alınarak yemeklerin bölgesel özgünlük ve popülarite düzeyleri belirlenmiştir. Araştırma sonucunda Kattama, Çak-Çak, Boorsok, Dımdama, Ayran, Kurut, Şorpo, Kuurdak, Mantı, Oromo ve Kuymak olmak üzere 11 adet yemeğin Kırgızistan’ın bütün bölgelerine ait olduğu belirlenmiştir. Diğer yemekler ise özgünlük ve popülarite düzeylerine göre bölgelere yerleştirilerek Kırgızistan Gastronomi haritası oluşturulmuştur.

References

  • Bessiere, J. (1998). Local Development and Heritage: Traditional Food and Cuisine as Tourist Attractions in Rural Areas. Sociologia Ruralis, 38(1), 21–34.
  • Cömert, M., ve Özkaya, F. D. (2014), Gastronomi Turizminde Türk mutfağının Önemi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(2), 62-66.
  • Dilsiz, B. (2010). Türkiye’de Gastronomi ve Turizm (İstanbul Örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gökdeniz, A. (2015). Yaşayan Mutfak Ayvalık Proje Kitabı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Göker, G. (2011). Destinasyon Çekicilik Unsuru Olarak Gastronomi Turizmi (Balıkesir Örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Hall, M., & Sharples, L. (2003). The Consumption of Experiences or the Experience of Consumption? An Introduction to the Tourism of Taste. In M. Hall, L. Sharples, R. Mitchell, N. Macionis, & B. Cambourne (Eds.). Food Tourism Around the World: Development, Management and Markets. Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Harita Genel Müdürlüğü (2019). Haritanın Tanımı, Özellikleri, sınıflandırmalar, https://www.harita.gov.tr/images/egitim/87245f4b1d0d12c.pdf, [Erişim Tarihi: 22.04.2019].
  • Okumuş, B. Okumuş, F. ve McKercher, B. (2007). Incorporating Local and International Cuisines in the Marketing of Tourism Destinations: The Cases of Hong Kong and Turkey. Tourism Management 28, 253–261.
  • Özkaya, E. ve Gündeğer, M. (2014). Yöresel Ürünlerin Gastronomi Turizminde Kullanımı: Ayvacık Örneği. 1. Ulusal Meslek Yüksek Okulları Sosyal ve Teknik Bilimler Kongresi, Zonguldak.
  • Santich, B. (2004). The study of Gastronomy and its Relevance to Hospitality Education and Training. Hospitality Management, (23), 15–24.
  • Toygar, K. ve Toygar, N.B. (2019). Kırgız Mutfak Kültürü Üzerine Notlar, http://www.turkish-cuisine.org/ottoman-heritage-3/kirgiz-mutfagi-52.html. [Erişim Tarihi: 17.01.2019].
  • Ural, A., & Kılıç, İ. (2011). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi: SPSS 10.0-12.0 for windows. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Uyar, H. ve Zengin B. (2015). Gastronomi Turizminin Alternatif Turizm Çeşidi Olarak Değerlendirilmesi Bağlamında Gastronomi Turizm İndeksinin Oluşturulması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17, 355-376.
  • Yun, D., Hennessey, S. M., & MacDonald, R. (2011). Understanding Culinary Tourists: Segmentations Based on Past Culinary Experiences and Aattitudes Toward Food- related Behaviour. International CHRIE Conference-Refereed Track. USA:University of Massachusetts – Amherst.
  • Zainal, A., Zali, A. N. & Kassim, M. N. (2010). Malaysian Gastronomy Routes as a Tourist Destination. Journal of Tourism, Hospitality and Culinary Arts, 2,15-24.
  • Zağralı, E. ve Akbaba, A. (2015). Turistlerin Destinasyon Seçiminde Rol Oynayan Bir Etken Olarak Yerel Mutfaklar: İzmir Yarımadası’nı Ziyaret Eden Turistlerin Algılamaları Üzerine Bir Araştırma, Journal of Tourism Theory and Research, 1(2), 97-106.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Cemal İnce 0000-0003-2005-7090

Tolga Gök 0000-0002-9252-9504

Gülmira Samatova 0000-0002-7237-9510

Nadira Turganbayeva 0000-0002-7620-9236

Dinara İsakova This is me 0000-0003-1623-4509

Publication Date December 31, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 3 Issue: 3

Cite

APA İnce, C., Gök, T., Samatova, G., Turganbayeva, N., et al. (2020). KIRGIZİSTAN GASTRONOMİ HARİTASI. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 360-382.
AMA İnce C, Gök T, Samatova G, Turganbayeva N, İsakova D. KIRGIZİSTAN GASTRONOMİ HARİTASI. saktad. December 2020;3(3):360-382.
Chicago İnce, Cemal, Tolga Gök, Gülmira Samatova, Nadira Turganbayeva, and Dinara İsakova. “KIRGIZİSTAN GASTRONOMİ HARİTASI”. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi 3, no. 3 (December 2020): 360-82.
EndNote İnce C, Gök T, Samatova G, Turganbayeva N, İsakova D (December 1, 2020) KIRGIZİSTAN GASTRONOMİ HARİTASI. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi 3 3 360–382.
IEEE C. İnce, T. Gök, G. Samatova, N. Turganbayeva, and D. İsakova, “KIRGIZİSTAN GASTRONOMİ HARİTASI”, saktad, vol. 3, no. 3, pp. 360–382, 2020.
ISNAD İnce, Cemal et al. “KIRGIZİSTAN GASTRONOMİ HARİTASI”. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi 3/3 (December 2020), 360-382.
JAMA İnce C, Gök T, Samatova G, Turganbayeva N, İsakova D. KIRGIZİSTAN GASTRONOMİ HARİTASI. saktad. 2020;3:360–382.
MLA İnce, Cemal et al. “KIRGIZİSTAN GASTRONOMİ HARİTASI”. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 3, no. 3, 2020, pp. 360-82.
Vancouver İnce C, Gök T, Samatova G, Turganbayeva N, İsakova D. KIRGIZİSTAN GASTRONOMİ HARİTASI. saktad. 2020;3(3):360-82.