With the death of the Prophet Mohammad, the debates within the Ummah and the divisions that occurred in the process have been interpreted in different ways by different Muslim communities. These different interpretations have led almost every sect to write its own “early history of Islam”. In fact, this situation has continued throughout the history of Islam from present. Like almost all Muslim communities, Ahmadis have also developed a unique interpretation of the history of the adventure of Islam from the early period to the present within the framework of their basic belief. In this way, the period beginning with Mirza Ghulam Ahmad has been tried to be presented in a historical pattern related with the Prophet Mohammad. In this new vision of the prophetic history of the Ahmadis, everyone from Mirza Ghulam Ahmad’s close circle to his distant circle finds a place for himself. It has been determined that all identities belonging to the early period of Islamic history, such as companions, Umm al-mu’minin, khalifat al-mu’minin, and “Kharijite”, have been reconstructed. In this article, the Ahmadi view of history, which is an interesting example of an imitative understanding of history, will be examined.
Hz. Peygamber’in vefatıyla birlikte ümmet içerisinde yaşanan tartışmalar ve süreç içerisinde yaşanan ayrışmalar farklı Müslüman topluluklar tarafından farklı şekillerde anlamlandırılmıştır. Bu farklı şekilde anlamlandırmalar süreç içerisinde neredeyse her mezhebin kendi “erken dönem tarihini yazmasına / tarihsel algılar oluşturmasına neden olmuştur. Nitekim bu durum İslam tarihi boyunca günümüze kadar devam etmiştir. Hemen hemen bütün Müslüman topluluklar gibi Ahmedîler de inanç esasları çerçevesinde İslam’ın erken döneminden günümüze kadar devam eden serüvenine yönelik bir tarihsel okuma biçimi / tarih telakkisi geliştirmişlerdir. Bu minvalde Mirza Gulam Ahmed’le başlatılan dönemi Hz. Peygamber’le ilişkilendiren bir tarih örüntüsü içerisinde sunma gayretinde olmuşlardır. Ahmedilerin, bu yeni nebevi tarih tasavvurlarında, Mirza Gulam Ahmed’in yakın çevresinden uzak çevresine kadar herkesin kendisine bir şekilde yer bulduğu; “sahabi”, “ümmü’l mü’minin”, “halifetü’l mü’minin”, “Harici” gibi İslam tarihinin erken dönemine ait bütün kimliklerin yeniden inşâ edildiği tespit edilmiştir. Bu makalede de öykünmeci bir tarih anlayışının ilginç bir örneği olan Ahmedi tarih telakkisi incelenecektir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | History of Islam |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2024 |
Submission Date | October 30, 2023 |
Acceptance Date | December 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 9 |