Review
BibTex RIS Cite

Man Ray, Rayogram Tekniği ve Resim Sanatında Değişimler

Year 2016, Volume: 6 Issue: 1, 192 - 204, 01.06.2016
https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.291266

Abstract









Fotorafın sanat dünyasına girmesi ile birlikte görünen gerçek birebir yansıtılmaya balamıve
res
im sanatı artık farklı arayılar içerisine girmek zorunda kalmıtır. Klasik resim algısının kırıl-
maya ba
ladıı dönemlerde dada ile birlikte kolaj tekniği sanat tarihinde yerini almıgerçeküstücü
yakla
ımı benimseyen sanatçıların kolaj, fotomontaj vb çalımalar ortaya çıkarmasında fotoraf
yen
i bir ifade biimi olarak alternatif bir yol göstermiştir. Ressamlar, fotorafın sadece kopyalama
ve ço
altma üzerine teknik bir anlayıı benimsemesi yerine, çalımalarında sanatsal bir ifade aracı
olarak kullanılmasını terc
ih etmişlerdir. Fotoraf sanatında da gerçeküstü bir yaklaım oluma-
ya ba
lamıve Man Ray kefetmiş olduu Rayogram tekniği ile farklı anlatım biimleri ortaya
koymu
tur. Resimsel bir etkiye sahip olan bu teknik gerçeküstü fotoraf tekniğinin de temellerini
atmıtır. 





References

  • ALGÜL, Ali, (2014). Fotogramın Tarihçesi ve Güncel Yaklaşımlar, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Fotoğraf Ve Video Anasanat Dalı Fotoğraf Ve Video Programı Bölümü, İstanbul.
  • ANTMEN, Ahu, (2012). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar., Sel Yayıncılık, İstanbul.
  • COMAY, Rebecca, (2013). Proust’tan Arta Kalanlar III, e-skop sanat dergisi.
  • KANBUROĞLU, Özer, (2004). A’dan Z’ye Fotoğraf, Say Yayınları, İstanbul.
  • OSKAY, Haluk, Arda, (2014). Fotoğrafın Tartışılan Gerçekliği ve Gerçeküstücülük, Ulakbilge, Cilt 2, Sayı 3.
  • SONTAG, Susan, (2008). Fotoğraf Üzerine, (Çev: Osman Akınhay), AgoraKitaplığı, İstanbul.
  • YUVARLAK, Şeniz, (2014). Alternatif Fotoğraf Üretim Yöntemleri Bağlamında Fotogram, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bi- limler Enstitüsü Plastik Sanatlar Anasanat Dalı, Kocaeli.
  • UZUN, Ebru, Ceren, (2007). Dönemin Sanat Akımları İçinde Man Ray ve Fotoğrafçı Kimliği, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Fotoğraf Anasanat Dalı Fotoğraf Programı, İstanbul.
  • TURAN, E., GÖKTAN, Ç., ÇETİN, C., KANBUROĞLU, Ö., (2012), Fotoğraf Tarihi, Açıköğretim Fakültesi Yayını, Eski- şehir.
  • TURAN, Ergün, (2012). William Henry FoxTalbot ve Negatif - Pozitif Yöntemi, Fotoğraf Dergisi, Sayı 102, Nisan-Mayıs, İstanbul.
  • TOPÇUOĞLU, Nazif, (1992). İyi Fotoğraf Nasıl Oluyor Yani?, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Elektronik Kaynaklar
  • Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi, (2006). Man Ray (1890 - 1976) http://www.ilefarsiv.com/fotograf/yazi_10.html (Erişim: 04/10/2015)
  • Görsel 1: http://www.photo-museum.org/(07/05/2016)
  • Görsel 2: http://flyeschool.com/photographer/thomas-wedgwood (07/05/2016)
  • Görsel 3: http://www.pada.net/members/memPicFull.php/24/207(Erişim: 04/10/2015) Görsel 4: http://www.moma.org/collection/works/50006?locale=en(07/05/2016)
  • Görsel 5: http://artblart.com/tag/man-ray-rayograph-1925/(Erişim: 04/10/2015) Görsel 6: http://www.moma.org/collection/works/55671?locale=en(Erişim: 04/10/2015) Görsel 7: http://www.moma.org/collection/works/46405?locale=en(Erişim: 04/10/2015) Görsel 8: http://www.moma.org/collection/works/46483?locale=en(Erişim: 06/10/2015) Görsel 9: http://www.moma.org/collection/works/49568?locale=en(Erişim: 06/10/2015)

Man Ray, Rayograph Technique and Changes in Painting

Year 2016, Volume: 6 Issue: 1, 192 - 204, 01.06.2016
https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.291266

Abstract

When photography emerged in the world of art, visible reality started to be reflected directly and
the art of painting had to search for new approaches. During the periods when classical understanding
of painting was challenged, the collage technique was introduced together with dada and
photography opened up new perspectives for the collage and photomontage works of those artists,
who accepted the expressionist approach. The painters preferred to use photography as a medium
of artistic expression rather than a technical approach for copy and reproduction. Therefore an
expressionist approach emerged in the art of photography and Man Ray developed different forms
of expression using the Rayograph technique, which is his own discovery. Tis technique, which also
has a painterly effect, laid the foundations of the expressionist photography technique. 

References

  • ALGÜL, Ali, (2014). Fotogramın Tarihçesi ve Güncel Yaklaşımlar, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Fotoğraf Ve Video Anasanat Dalı Fotoğraf Ve Video Programı Bölümü, İstanbul.
  • ANTMEN, Ahu, (2012). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar., Sel Yayıncılık, İstanbul.
  • COMAY, Rebecca, (2013). Proust’tan Arta Kalanlar III, e-skop sanat dergisi.
  • KANBUROĞLU, Özer, (2004). A’dan Z’ye Fotoğraf, Say Yayınları, İstanbul.
  • OSKAY, Haluk, Arda, (2014). Fotoğrafın Tartışılan Gerçekliği ve Gerçeküstücülük, Ulakbilge, Cilt 2, Sayı 3.
  • SONTAG, Susan, (2008). Fotoğraf Üzerine, (Çev: Osman Akınhay), AgoraKitaplığı, İstanbul.
  • YUVARLAK, Şeniz, (2014). Alternatif Fotoğraf Üretim Yöntemleri Bağlamında Fotogram, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bi- limler Enstitüsü Plastik Sanatlar Anasanat Dalı, Kocaeli.
  • UZUN, Ebru, Ceren, (2007). Dönemin Sanat Akımları İçinde Man Ray ve Fotoğrafçı Kimliği, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Fotoğraf Anasanat Dalı Fotoğraf Programı, İstanbul.
  • TURAN, E., GÖKTAN, Ç., ÇETİN, C., KANBUROĞLU, Ö., (2012), Fotoğraf Tarihi, Açıköğretim Fakültesi Yayını, Eski- şehir.
  • TURAN, Ergün, (2012). William Henry FoxTalbot ve Negatif - Pozitif Yöntemi, Fotoğraf Dergisi, Sayı 102, Nisan-Mayıs, İstanbul.
  • TOPÇUOĞLU, Nazif, (1992). İyi Fotoğraf Nasıl Oluyor Yani?, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Elektronik Kaynaklar
  • Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi, (2006). Man Ray (1890 - 1976) http://www.ilefarsiv.com/fotograf/yazi_10.html (Erişim: 04/10/2015)
  • Görsel 1: http://www.photo-museum.org/(07/05/2016)
  • Görsel 2: http://flyeschool.com/photographer/thomas-wedgwood (07/05/2016)
  • Görsel 3: http://www.pada.net/members/memPicFull.php/24/207(Erişim: 04/10/2015) Görsel 4: http://www.moma.org/collection/works/50006?locale=en(07/05/2016)
  • Görsel 5: http://artblart.com/tag/man-ray-rayograph-1925/(Erişim: 04/10/2015) Görsel 6: http://www.moma.org/collection/works/55671?locale=en(Erişim: 04/10/2015) Görsel 7: http://www.moma.org/collection/works/46405?locale=en(Erişim: 04/10/2015) Görsel 8: http://www.moma.org/collection/works/46483?locale=en(Erişim: 06/10/2015) Görsel 9: http://www.moma.org/collection/works/49568?locale=en(Erişim: 06/10/2015)
There are 16 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Melis Sucuoğlu

Publication Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Sucuoğlu, M. (2016). Man Ray, Rayogram Tekniği ve Resim Sanatında Değişimler. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 6(1), 192-204. https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.291266