After the Industrial Revolution in Europe in the 19th century, the factories started mass production.
As a result, similar products have been influential in the art market. The uniform
works seen in this period enabled producers, craftsmen and artists to develop ideas against
fabricated production. As a result, original works were designed in which aesthetic concerns
were emphasized. In this period, artists and producers began to search for new designs. The
artists used the motifs and compositions of Iznik tiles, which are admired in museums and
private collections, in their works. With the rise of the “Arts and Crafts Movement”, many
artists in England produced works in this direction. William De Morgan is one of the most
important names supporting this movement.
The article is about the art life of William De Morgan, his acquaintance with Eastern tiles
and ceramics, and the works he produced by being influenced by Iznik tiles. In the study, the
works of the artist in the Baba Nakkaş, Şah Kulu and Kara Memi styles were accessed and
the works were examined in terms of motif, colour and composition. The aim is to reveal the
reflection of the 16th century Iznik tile styles on the works of the artist in the 19th century.
In order to reach this conclusion, the works of the artist in museums and collection archives
in England were scanned. As a result, the article compares the selected works of William De
Morgan with the Iznik tiles in Ottoman buildings. The interaction, similarities and differences
between the works are revealed.
Avrupa’da 19. yüzyılda yaşanan Sanayi Devrimi sonrasında fabrikalar kurularak seri üretime
geçilmiş, standartlaşmanın sonucu olarak aynı tip kimliksiz eserler üretilmiştir. Ruhsuz,
tekdüze nesneler, üretici, zanaatkar ve sanatçıların fabrikasyon üretime karşı düşünceler
geliştirmesine ve estetik kaygıların ön plana konulduğu özgün eserlerin tasarlanmasına
sebep olmuştur. Bu dönemde sanatçılar ve üreticiler yeni tasarım arayışlarına girmiş, müze
ve özel koleksiyonlarda beğeni ile yer verilen İznik çinilerinin motif ve kompozisyonlarını
çalışmalarında kullanmıştır. Sanayileşme karşıtı olan “Sanatlar ve El Sanatları Akımının”
doğması ile birlikte İngiltere’de pek çok sanatçı bu eğilimde eserler üretmiştir. Akımı destekleyen
önemli isimlerin başında ise William De Morgan gelmektedir.
Makalede, William De Morgan’ın sanat hayatı, doğu kültürüne ait çini ve seramikler ile tanışması,
İznik çinilerinden etkilenerek ürettiği eserler üzerinde durulmuştur. Araştırmada
sanatçının Baba Nakkaş, Şah Kulu, Kara Memi üsluplarının özelliklerini gösteren eserleri
incelenerek; motif, renk ve kompozisyon açısından değerlendirme yapılmıştır. Amaç 16.
yüzyıl İznik çini üsluplarının 19. yüzyılda sanatçının çalışmalarına yansımasını ortaya
koymaktır. Bu sonuca ulaşmak için, sanatçının İngiltere’de bulunan müze ve koleksiyon
arşivlerindeki eserleri taranmıştır. William De Morgan’ın seçilen eserleri ile Osmanlı yapılarındaki
İznik çinilerinin karşılaştırması yapılarak etkileşim, benzerlik ve farklılıklar
ortaya konulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Ceramic Design |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 1 |