Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Sayı: 25, 237 - 248, 10.06.2020

Öz

Kaynakça

  • Kaynakça
  • Bayram, S. (1991). “İstanbul Vakıf Hat Sanatları Müzesinde Bulunan Tılsımlı İki Gömlek ve Kültürümüzdeki Yeri”. Vakıflar Dergisi, Sayı: 21, s.255-364.
  • Çelebi, İ. (1977). “Havas İlmi Maddesi”. Türkiye Diyanet İslam Ansiklopedisi. Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları. s. 517-521.
  • Eliade, M. (1999). Şamanizm. (çev.İ.Birkan). (1. Baskı). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Gibson, C. (2009). Semboller Nasıl Okunur ? resimli Sembol Okuma Rehberi. (çev. C. Alpan). İstanbul: Yem Yayın.
  • Gökyay, O. Ş. (1977). “Tılsımlı Gömlekler”. Türk Folklor Araştırma Yıllığı, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Hoppal, M. (2015). Şamanlar ve Semboller Kaya Resmi ve Göstergebilim. (1. Basım). (çev. F. Sel). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Ögel, B. (2014). Türk Mitolojisi II. Cilt. (5. Baskı). Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Schwarz, F. (1997). Kadim Bilgeliğin Yeniden Keşfi. (çev. A. M. Aslan). İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Stewart, E. G. (1986). “The Turkish Connection of the Dene and Na-Dene”. Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Bülteni, Sayı: 4, s. 6-8.
  • Tezcan, H. (2011). Topkapı Sarayı Müzesi Koleksiyonunda Tılsımlı Gömlekler. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Görsel Kaynakları
  • Görsel 1: (https://xxi.com.tr/uploads/2016/04/fa84b1d7d837e44a1e84ca024941f766. jpg) (erişim: 10.04.2020).
  • Görsel 2: (https://www.sancakmuzayede.com/wp-content/uploads/2019/09/280.jpg) (erişim: 10.04.2020).
  • Görsel 3: (https://im.haberturk.com/2012/07/23/ver1343032035/761095_detay.jpg) (erişim: 10.04.2020).
  • Görsel 4: (https://img-s3.onedio.com/id-55b8717229a3f2c3738e8e25/rev-0/w-900/h- 1386/f-jpg/s-aa434d90928e6efa771f7b1f25afdbc959ff1093.jpg) (erişim: 10.04.2020).
  • Görsel 5: (https://pbs.twimg.com/media/CqsRpv-XgAAPYeN.jpg) (erişim: 10.04.2020).

Tılsımlı Gömlekler ve Kam Kıyafetleri Bağıntısı

Yıl 2020, Sayı: 25, 237 - 248, 10.06.2020

Öz

Geçmişten günümüze pek çok kültüre, sanata, topluluğa ev sahipliği yapmış olan Türk coğrafyası kendi sanatsal ve kültürel repertuarını çeşitli sembolik değerlerle oluşturmuştur. Türk sanatı sanat ve zanaatta üretimde beceri gerektiren ve ihtiyaç anında kullanılmak üzere ortaya çıkarılan çeşitli sanat nesneleri sunar. Bu nesneler sanat ve zanaat nesnesi olmasının dışında, mistik, gizil ve tılsımlı olma özelliklerini de taşımıştır. Tılsımını, totem ve tabu olarak sağaltımında ve hekimliğinde kullanan Şaman/Kamdır. Osmanlı padişahları, dua, şifalanma, korunma ve kem gözlerden arınma amaçlı önemli günlerinde ve savaşlarına çıkarken tılsımlı gömleklerini kullanırlardı. Kam elbisesi ve tılsımlı gömlekler bu noktada aynı amaçla kullanılmışlardır. Bu çalışmada Osmanlı döneminde kullanılmış olan Tılsımlı Gömleklere, bu gömleklerde yer alan sembollere, Kam kıyafetlerine ve tılsımlı gömleklerle benzerliklerine yer verilerek incelemelerde bulunulacaktır

Kaynakça

  • Kaynakça
  • Bayram, S. (1991). “İstanbul Vakıf Hat Sanatları Müzesinde Bulunan Tılsımlı İki Gömlek ve Kültürümüzdeki Yeri”. Vakıflar Dergisi, Sayı: 21, s.255-364.
  • Çelebi, İ. (1977). “Havas İlmi Maddesi”. Türkiye Diyanet İslam Ansiklopedisi. Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları. s. 517-521.
  • Eliade, M. (1999). Şamanizm. (çev.İ.Birkan). (1. Baskı). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Gibson, C. (2009). Semboller Nasıl Okunur ? resimli Sembol Okuma Rehberi. (çev. C. Alpan). İstanbul: Yem Yayın.
  • Gökyay, O. Ş. (1977). “Tılsımlı Gömlekler”. Türk Folklor Araştırma Yıllığı, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Hoppal, M. (2015). Şamanlar ve Semboller Kaya Resmi ve Göstergebilim. (1. Basım). (çev. F. Sel). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Ögel, B. (2014). Türk Mitolojisi II. Cilt. (5. Baskı). Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Schwarz, F. (1997). Kadim Bilgeliğin Yeniden Keşfi. (çev. A. M. Aslan). İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Stewart, E. G. (1986). “The Turkish Connection of the Dene and Na-Dene”. Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Bülteni, Sayı: 4, s. 6-8.
  • Tezcan, H. (2011). Topkapı Sarayı Müzesi Koleksiyonunda Tılsımlı Gömlekler. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Görsel Kaynakları
  • Görsel 1: (https://xxi.com.tr/uploads/2016/04/fa84b1d7d837e44a1e84ca024941f766. jpg) (erişim: 10.04.2020).
  • Görsel 2: (https://www.sancakmuzayede.com/wp-content/uploads/2019/09/280.jpg) (erişim: 10.04.2020).
  • Görsel 3: (https://im.haberturk.com/2012/07/23/ver1343032035/761095_detay.jpg) (erişim: 10.04.2020).
  • Görsel 4: (https://img-s3.onedio.com/id-55b8717229a3f2c3738e8e25/rev-0/w-900/h- 1386/f-jpg/s-aa434d90928e6efa771f7b1f25afdbc959ff1093.jpg) (erişim: 10.04.2020).
  • Görsel 5: (https://pbs.twimg.com/media/CqsRpv-XgAAPYeN.jpg) (erişim: 10.04.2020).
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eda Öz 0000-0002-5243-7242

Yayımlanma Tarihi 10 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Öz, E. (2020). Tılsımlı Gömlekler ve Kam Kıyafetleri Bağıntısı. Sanat Ve Tasarım Dergisi(25), 237-248.
AMA Öz E. Tılsımlı Gömlekler ve Kam Kıyafetleri Bağıntısı. Sanat ve Tasarım Dergisi. Haziran 2020;(25):237-248.
Chicago Öz, Eda. “Tılsımlı Gömlekler Ve Kam Kıyafetleri Bağıntısı”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 25 (Haziran 2020): 237-48.
EndNote Öz E (01 Haziran 2020) Tılsımlı Gömlekler ve Kam Kıyafetleri Bağıntısı. Sanat ve Tasarım Dergisi 25 237–248.
IEEE E. Öz, “Tılsımlı Gömlekler ve Kam Kıyafetleri Bağıntısı”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 25, ss. 237–248, Haziran 2020.
ISNAD Öz, Eda. “Tılsımlı Gömlekler Ve Kam Kıyafetleri Bağıntısı”. Sanat ve Tasarım Dergisi 25 (Haziran 2020), 237-248.
JAMA Öz E. Tılsımlı Gömlekler ve Kam Kıyafetleri Bağıntısı. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2020;:237–248.
MLA Öz, Eda. “Tılsımlı Gömlekler Ve Kam Kıyafetleri Bağıntısı”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 25, 2020, ss. 237-48.
Vancouver Öz E. Tılsımlı Gömlekler ve Kam Kıyafetleri Bağıntısı. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2020(25):237-48.