Research Article
BibTex RIS Cite

KAMU SAĞLIK SEKTÖRÜNDE ÇALIŞAN PERSONELİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞININ YALIN HİZMET YÖNETİMİNE ETKİSİ

Year 2019, Volume: 1 Issue: 1, 20 - 36, 03.01.2019

Abstract


Son yıllarda Sağlıkta Dönüşüm uygulamaları hastanelerin faaliyetlerini sürdürmeleri ve insan kaynaklarını etkin bir şekilde değerlendirebilmesi için verimliliği arttırıcı model olarak yalın hizmet yönetim stratejisini benimsemelerini zorunlu hale getirmiştir. Yalın yönetim uygulamalarının etkileşim içinde olduğu faktörlerden biri örgütsel bağlılıktır. Örgütsel bağlılık ve yalın hizmet yönetimini ilişkisinin en fazla etkili olduğu hizmet grubunun sağlık sektörü olduğu düşünülerek planlanmış bu çalışma; kamu sağlık sektörünün bir parçası olan hastane çalışanlarının algılarına göre örgütsel bağlılığın yalın hizmet yönetimine etkisini belirlemek üzere tanımlayıcı bir çalışma olarak tasarlanmıştır.

Çalışma 300 hastane çalışanı ile gerçekleştirilmiştir. Veriler anket formu kullanılarak toplanmıştır. Bu kapsamda tanımlayıcı istatistiksel metotların yanı sıra demografik karşılaştırmalarda Mann-Whitney-U, bağımsız T testi skorları, Regresyon analizi ve ANOVA testi de istatistiksel olarak kullanılmıştır. Analiz sonucunda yalın hizmet yönetimi ve örgütsel bağlılık faktörleri arasında doğrusal yönde çeşitli düzeylerde ilişki bulunmuştur. Araştırma kapsamındaki hastanelerde yalın hizmet yönetim faktörlerinin orta düzeylerde olduğu saptanmıştır. Bu sonuçlar ışığında örgütsel bağlılığı sağlayan çalışan motivasyonunu attırıcı faaliyetler ile kaynakların minimum düzeyde kullanımı ve kalite maliyetlerinin minimum düzeye indirilmesi gibi hedefler, öncelikler arasında olmalıdır.

References

  • Balay, R. (2000). Yönetici ve Öğretmenlerde Örgütsel Bağlılık, Nobel Yayın Dağıtım, AnkaraGingerich S, Barbara (2007), “Resource Review: a Lean Guide To Transforming Helthcare”, Home Health Care Management Pratice, Vol:19, Iss:4, June , s:326–328.Göktaş, Sami (2002), “Sağlık Sektöründe Enformasyon Çözümleri ve Oracle”, 5. Ulusal Sağlık Kuruluşları ve Hastane Yönetim Sempozyum Kitabı, Editör: Erol Göktürk, Adnan Şahin, Yaşar Odacıoğlu, T.C.Osman Gazi Üniversitesi Yayınları, 16–19- Ekim, Eskişehir, s:3.Huselıd N. (1991), “Organizational Commitment, Job Involvement, and Turnover: A Substantive and Methodological Analysis”, Journal of Applied Psychology, Vol. 76, No.3, pp.380-391.James Womack, Daniel T Jones, Daniel Roos, Dünyayı Degistiren Makine, Çeviri: Osman Kabak, Panel Matbaacılık, _stanbul 1990, s:1Meyer, J. P., Allen, N. J. And Gellatly,I.R., (1990),“Affective And Continuance Commitment To The Organization:Evaluation Of Measures And Analysis Of Concurrent And Time-Lagged Relations”, Journal of Applied Psychology,,Vol.75, pp.710-720Meyer, J. P. And Allen, N. J., (1991), “A Three Component Conceptualization of Organizational Commitment”, Human Resources Management Review, Vol.1, pp. 61-89.Meyer, J And Allen, N. (1997). Commitment in The Workplace, Thousand Oaks SAGE Publications, CA.Nıjhof, W. J., De Jong, M. J. And Beukhof, G., “Employee Commitment İn Changing Organizations: An Exploration”,Journal Of European Industrial Training, Vol:22, No:6, 243-248,1998Obeng, K. And Ugboro, I. (2003), “Organizational Commitment Among Public Transit Employees: An Assessment Study”, Journal of The Transportation Research Forum, Vol. 57, No.2, pp. 83-98.Öznur Yüksel, İnsan Kaynakları Yönetimi, ikinci Baskı, Gazi Kitabevi, Ankara, 1998, s.1.Özmen T.Ö, Arbak Y, Saatçioğlu Ö (1997). Örgütsel Bağlılığın Neden Ve Sonuçlarına İlişkin Bir Model Analizi,.Verimlilik Kongresi Bildirileri, 14-16 Mayıs, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları;599, Ankara, 490-503.Pakdil, Fatoş (1996), “Konur Hastanesinde Vizyon Araştırması, Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Performans Ölçümü” Editör: Mithat Çoruh, Haberal Eğitim Vakfı Yayını,Sağlık ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi 2018, Cilt 1, Sayı 1, s.20-36 Ekinci G. ve Çınar F.Reıchers, A. E. (1985), “A Review and Reconceptualization of Organizational Commitment”, Academy Of Management Review, Vol:10, No:3, 465-476Şahin, Umit ve Toker, Fikriye (2001),“Hastane İşletmeciliğinde ISO 9000-2000 Omurgalı İnsan Kaynakları Yönetimi ve Performans Değerlendirme”, 4.Ulusal Sağlık Kuruluşları ve Hastane Yönetimi Sempozyumu Bildiri Kitabı, 27- 28 Eylül, İstanbul, s:293Ümit Sahin, Hastane İsletmeciliginde Kalite, Eskisehir, 1999, s:4Womack James P, Jones Daniel T, Yalın Çözümler, Çeviren:Saadet Özkal, Acar Basım ve Cilt Sanayii, _stanbul 2006, s:14http://www.yalinenstitu.org.tr/pdf/ilk_kuresel_yalin_saglik_sistemleri_konferansi.pdf Daniel TJones “İlk Küresel Yalın Sağlık Sistemleri Konferansı”, Uyarlayan: Yalçın İpbüken, Asuman Filiz, (Erişim: Ekim 2018).http://paribus.tr.googlepages.com/cakirer.doc, Mehmet Akif Çakırer “Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetiminin Başarıya Ulaşmasında Dış Kaynaklardan Yararlanma (Outsourcing) Yönteminin Bir Etkisi ve Bir Uygulama” (Erişim: Ekim 2018).http://www.istanbulsaglik.gov.tr/w/sb/egt/pdf/saglik_hizmetlerinde_kalite.pdf, Nuran Kömürcü “Sağlık Hizmetlerinde Kalite” (Erişim: Ocak 2018).http://www.odevlik.com/odev-sonuc/sekt%C3%B6r%C3%BCnde-hizmet_exactly.html ,Erişim:Ekim 2018).http://asianhhm.com/Knowledge bank/interviews/lean healthcare.htm, Charles Hagood, “ Lean Cocepts in Healthcare-Turning the Heat On Wastage”, (Erişim:Ekim 2018).(http://www.lean-management-institut.de/index.php?id=100, “Lean Hospital”, (Erişim: Ekim2018).http://asianhhm.com/Knowledge bank/interviews/lean healthcare.htm, Charles Hagood, “ Lean Cocepts in Healthcare-Turning the Heat On Wastage”, (Erişim:Ekim 2018).http://www.yalinenstitu.org.tr/pdf/ilk_kuresel_yalin_saglik_sistemleri_konferansi.pdf, Daniel TJones “İlk Küresel Yalın Sağlık Sistemleri Konferansı”, Uyarlayan: Yalçın İpbüken, Asuman Filiz, (Erişim: Ekim 2018).http://21clc.com/leanhos.htm, “Lean Management Solutions for Every Business Operation,” (Erişim: Ekim, 2018).

THE EFFECTS OF ORGANİZATİONAL LOYALTY TO LEAN SERVİCES MANAGEMENTS ACCORDİNG TO THE PERCEPTİONS OF THE HOSPİTALS STAFF IN THE PUBLİC SECTOR

Year 2019, Volume: 1 Issue: 1, 20 - 36, 03.01.2019

Abstract

In recent years applications in Health Care Transformation, as a model for productivity-enhancing lean service management strategy became necessary for hospitals to sustain themselves and assess the human resources effectively. Lean management is intertwined with many factors. One of these factors is the organizational commitment. The relationship between organizational commitment and lean service management services group is the most effective health sector; this study has been designed as a descriptive study to determine the effects of organizational loyalty to lean service management according to the perceptions of the hospital staff in the public health sector.

 





The study conducted with 300 hospital employees. The data collected using questionnaire forms. To data analysis, various different methods have been used like as Mann-Whitney-U, independent T-test scores; Regression Analysis and ANOVA. After the evaluation of the data factors direction of linear relationship at various levels was found between lean service management and organizational commitment. In this study, lean service management factors were found in medium levels in hospitals, which involved this study. From these results, to provide organizational commitment, increasing the employee motivation, minimize the cost and quality should be among the priorities of the institutions such as the targets.

References

  • Balay, R. (2000). Yönetici ve Öğretmenlerde Örgütsel Bağlılık, Nobel Yayın Dağıtım, AnkaraGingerich S, Barbara (2007), “Resource Review: a Lean Guide To Transforming Helthcare”, Home Health Care Management Pratice, Vol:19, Iss:4, June , s:326–328.Göktaş, Sami (2002), “Sağlık Sektöründe Enformasyon Çözümleri ve Oracle”, 5. Ulusal Sağlık Kuruluşları ve Hastane Yönetim Sempozyum Kitabı, Editör: Erol Göktürk, Adnan Şahin, Yaşar Odacıoğlu, T.C.Osman Gazi Üniversitesi Yayınları, 16–19- Ekim, Eskişehir, s:3.Huselıd N. (1991), “Organizational Commitment, Job Involvement, and Turnover: A Substantive and Methodological Analysis”, Journal of Applied Psychology, Vol. 76, No.3, pp.380-391.James Womack, Daniel T Jones, Daniel Roos, Dünyayı Degistiren Makine, Çeviri: Osman Kabak, Panel Matbaacılık, _stanbul 1990, s:1Meyer, J. P., Allen, N. J. And Gellatly,I.R., (1990),“Affective And Continuance Commitment To The Organization:Evaluation Of Measures And Analysis Of Concurrent And Time-Lagged Relations”, Journal of Applied Psychology,,Vol.75, pp.710-720Meyer, J. P. And Allen, N. J., (1991), “A Three Component Conceptualization of Organizational Commitment”, Human Resources Management Review, Vol.1, pp. 61-89.Meyer, J And Allen, N. (1997). Commitment in The Workplace, Thousand Oaks SAGE Publications, CA.Nıjhof, W. J., De Jong, M. J. And Beukhof, G., “Employee Commitment İn Changing Organizations: An Exploration”,Journal Of European Industrial Training, Vol:22, No:6, 243-248,1998Obeng, K. And Ugboro, I. (2003), “Organizational Commitment Among Public Transit Employees: An Assessment Study”, Journal of The Transportation Research Forum, Vol. 57, No.2, pp. 83-98.Öznur Yüksel, İnsan Kaynakları Yönetimi, ikinci Baskı, Gazi Kitabevi, Ankara, 1998, s.1.Özmen T.Ö, Arbak Y, Saatçioğlu Ö (1997). Örgütsel Bağlılığın Neden Ve Sonuçlarına İlişkin Bir Model Analizi,.Verimlilik Kongresi Bildirileri, 14-16 Mayıs, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları;599, Ankara, 490-503.Pakdil, Fatoş (1996), “Konur Hastanesinde Vizyon Araştırması, Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Performans Ölçümü” Editör: Mithat Çoruh, Haberal Eğitim Vakfı Yayını,Sağlık ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi 2018, Cilt 1, Sayı 1, s.20-36 Ekinci G. ve Çınar F.Reıchers, A. E. (1985), “A Review and Reconceptualization of Organizational Commitment”, Academy Of Management Review, Vol:10, No:3, 465-476Şahin, Umit ve Toker, Fikriye (2001),“Hastane İşletmeciliğinde ISO 9000-2000 Omurgalı İnsan Kaynakları Yönetimi ve Performans Değerlendirme”, 4.Ulusal Sağlık Kuruluşları ve Hastane Yönetimi Sempozyumu Bildiri Kitabı, 27- 28 Eylül, İstanbul, s:293Ümit Sahin, Hastane İsletmeciliginde Kalite, Eskisehir, 1999, s:4Womack James P, Jones Daniel T, Yalın Çözümler, Çeviren:Saadet Özkal, Acar Basım ve Cilt Sanayii, _stanbul 2006, s:14http://www.yalinenstitu.org.tr/pdf/ilk_kuresel_yalin_saglik_sistemleri_konferansi.pdf Daniel TJones “İlk Küresel Yalın Sağlık Sistemleri Konferansı”, Uyarlayan: Yalçın İpbüken, Asuman Filiz, (Erişim: Ekim 2018).http://paribus.tr.googlepages.com/cakirer.doc, Mehmet Akif Çakırer “Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetiminin Başarıya Ulaşmasında Dış Kaynaklardan Yararlanma (Outsourcing) Yönteminin Bir Etkisi ve Bir Uygulama” (Erişim: Ekim 2018).http://www.istanbulsaglik.gov.tr/w/sb/egt/pdf/saglik_hizmetlerinde_kalite.pdf, Nuran Kömürcü “Sağlık Hizmetlerinde Kalite” (Erişim: Ocak 2018).http://www.odevlik.com/odev-sonuc/sekt%C3%B6r%C3%BCnde-hizmet_exactly.html ,Erişim:Ekim 2018).http://asianhhm.com/Knowledge bank/interviews/lean healthcare.htm, Charles Hagood, “ Lean Cocepts in Healthcare-Turning the Heat On Wastage”, (Erişim:Ekim 2018).(http://www.lean-management-institut.de/index.php?id=100, “Lean Hospital”, (Erişim: Ekim2018).http://asianhhm.com/Knowledge bank/interviews/lean healthcare.htm, Charles Hagood, “ Lean Cocepts in Healthcare-Turning the Heat On Wastage”, (Erişim:Ekim 2018).http://www.yalinenstitu.org.tr/pdf/ilk_kuresel_yalin_saglik_sistemleri_konferansi.pdf, Daniel TJones “İlk Küresel Yalın Sağlık Sistemleri Konferansı”, Uyarlayan: Yalçın İpbüken, Asuman Filiz, (Erişim: Ekim 2018).http://21clc.com/leanhos.htm, “Lean Management Solutions for Every Business Operation,” (Erişim: Ekim, 2018).
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Policy
Journal Section Articles
Authors

Fadime Çınar

Gülay Ekinci

Publication Date January 3, 2019
Submission Date March 18, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Çınar, F., & Ekinci, G. (2019). KAMU SAĞLIK SEKTÖRÜNDE ÇALIŞAN PERSONELİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞININ YALIN HİZMET YÖNETİMİNE ETKİSİ. Sağlık Ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi, 1(1), 20-36.


All works published in this journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 (CC BY-NC 4.0 ) International License.

To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/