Kurte
Têgeha
akademî bingeha xwe ji peyva Akademeia ya Grekî distîne ku girêdayî
lehengekî Atînayî ye. Ev piştre dibe navê bexçeyê ku Plato dersên xwe lê didan.
Îro akademî hem ji bo mekânên di sehayên zanistî de perwerdeyê dikin de, û hem
jî ji bo civaka têkildarî xebatan zanistî de tê bikaranîn. Di vê çarçoveyê de
saziyên di salên dawî de hatine avakirin û hebûna kesên di bin banê van saziyan
de lêkolînên xwe dikin rê dide ku mirov li Tirkiyeyê behsa akademiya kurdî
bike. Mijara vê xebatê jî, li ser vê esasê, enstîtuyên zimanên zindî yên
girêdayî Zaningeha Mardîn Artuklu, Bingöl û Van Yüzüncü Yılê ne ku îro di qada
xebatên kurdî de cihekî girîng digirin. Di xebatê de ev sazî û civak wek
“destpêk”a akademiya kurdî ya li Tirkiyeyê tên nirxandin. Ji ber vê yekê jî
rubiruyê hinek pirsgirêkan jî tên. Armanca vê xebatê jî ew e ku rewş û
pirsgirêkên akademiya kurdî tevî pêvajoya avakirina wê destnîşan bike. Ji bo vê
yekê jî, ji çavkaniyên nivîskî û dijîtal, û her weha ji çavdêrî û hevpeyvînan
jî sûd hatiye wergirtin.
Öz
Akademi kavramı
temelini Atinalı bir kahramanla ilişkili olan Grekçedeki akademeia kelimesinden almaktadır. Bu daha sonra Platon’un
derslerini verdiği bahçelerin ismi haline gelmektedir. Günümüzde ise akademi,
hem bilim alanlarında eğitimin yapıldığı mekân anlamında hem de bilimsel
çalışmalarla ilişkili topluluk anlamında kullanılmaktadır. Bu çerçevede son
yıllarda açılan kurumlar ve bu kurumlar arasında çalışma yapan kişilerin
varlığı Türkiye’de bir Kürtçe akademiden bahsedilebilmesine yol açmaktadır. Bu
çalışmanın konusu da, bu temelde, Kürt çalışmaları sahasında önemli bir yer
tutan Mardin Artuklu, Bingöl ve Van Yüzüncü Yıl üniversitelerine bağlı Yaşayan
Diller Enstitüleridir. Bu çalışmada, bu kurumlar ve topluluk Türkiye’deki
Kürtçe akademide bir “başlangıç” olarak değerlendirilmektedir. Bu nedenle de
bazı sorunlarla karşılaşmaktadırlar. Bu çalışmanın amacı da, kuruluş süreci ile
beraber Kürtçe akademinin durumunu ve sorunlarını tasvir etmektir. Bunun için
de, yazılı ve dijital, ve aynı zamanda gözlem ve görüşmelerden de
yararlanılmıştır.
Akademî kurdî xebatên kurdî Enstîtuyên zimanên zindî Tirkiye Akademi Kürtçe Kürt çalışmaları Yaşayan Diller Enstitüsü
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Acceptance Date | March 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.