Abstract
The basis of Beytulmal has been founded at the period of
Messenger of Allah. Beytulmal means the state treasury. The Prophet immediately
distributed the goods that incoming to him and preserved the remaining of them
at the corner of mascid. There was no special building for this. The period Khalife
Abu Bekir has been accepted as the continuation of The Prophet but he separated
a part of his home as state treasury differently from The Messenger of
Allah. The period of Khalife Omer has
been accepted that the Beytulmal has been established as a special institution.
Private buildings have been established both at the centre and at the province
for State treasury and civil servants have been appointed both for protect and
manage it. Beytulmal has been separated to some parts in itself. The taxes
which have been received from the Muslim and from non-muslim have not been put
at the same place. The taxes received from Muslim have been protected in a
special place because of the fact that these taxes called as a zakat have a
special spending condition different from the taxes that have been received
from the non-muslim such as cizye, haraç, humus ve uşur that called as fey
income. The salaries of civil servants have been funded from this fey income.
As a consequence of increasing income, Khalife
Omer has started to distribute provision and donation. The period of Khalife
Osman and Khalife Ali, with some deviation, have been accepted as a continuous
period of Khalife Omer.
Öz
Devlet hazinesi anlamına gelen beytülmal, temelleri
Allah Resulü döneminde atılmıştır. Hz. Peygamber, gelen malları bekletmeden dağıtır,
kalan olursa mescidin bir köşesinde muhafaza ederdi. Bunun için müstakil bir
bina yoktu. Hz. Ebu Bekir dönemi, Hz. Peygamber döneminin devamı olarak kabul
edilmiştir ancak Allah Resulü'nden farklı olarak evinin bir bölümünü devlet
hazinesi olarak ayırmıştır. Hz. Ömer dönemi, beytülmalin bir müessese olarak
kurulduğu dönem olarak kabul edilmektedir. Devlet hazinesine ait hem merkezde
hem de taşrada müstakil binalar yapılmış, onları korumak ve idare etmek
amacıyla memurlar tayin edilmiştir. Beytülmal, kendi içerisinde bölümlere
ayrılmıştır. Müslümanlardan alınan gelirler ile gayrimüslimlerden tahsil edilen
vergiler bir yere konulmamıştır. Çünkü Müslümanlardan alınan zekâtların sarf
yerleri belli olduğundan, gayrimüslimlerden alınan cizye, harac, humus ve uşur
gibi vergilerden oluşan ve fey adı verilen vergilere dâhil edilmeyip ayrı yerde
muhafaza edilmiştir. Devlet memurlarının maaşları, fey gelirlerinden
karşılanmıştır. Hz. Ömer, gelirlerin artması sonucunda herkese atiyye ve erzak
dağıtmaya başlamıştır. Hz. Osman ve Hz. Ali dönemleri, bazı sapmalar olmakla birlikte,
Hz. Ömer döneminin devamı olarak kabul edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Acceptance Date | August 8, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.