İnsanlık için eşsiz bir hidâyet ve rahmet kaynağı olan Kur’an, Allah
Teâlâ’nın muradına uygun olarak önce Levh-i
Mahfûz’dan dünya semasında bulunan Beytü’l-İzze’ye, oradan
da emin bir elçiyle, emin bir peygambere indirilmiştir. Ahir zaman peygamberi
de bir yandan kendisine tevdi edilen bu ağır emaneti büyük bir titizlik içinde
insanlara tebliğ etmiş diğer taraftan Kur’an’ın sağlam bir şekilde muhafaza
edilebilmesi için de bir takım tedbirler almıştır. Bu anlamda Kutlu Nebî (as),
Kur’an’ın okunması, öğretilmesi, öğrenilenlerin kayıt altına alınması ve
başkalarına aktarılması gibi faaliyetlerin gerçekleştirilebilmesi için hıfz ve
kitâbet yöntemini devreye sokmuştur. Nübüvvetin ilk yıllarında bunlardan
özellikle de hıfza ağırlık verilmiş bu süreçte kitâbet ise ikinci planda
kalmıştır. Bunda mevcut şartların zorluğu, şifâhî kültürün yaygınlığı ve
insanların buna yatkın olması, günlük ibadetlerin yerine getirilmesinde ezbere
ihtiyaç duyulması, okuryazar oranının düşük olması, yazım malzemelerinin
eksikliği gibi sebepler etkili olmuştur. Ancak ilerleyen zaman içinde ve
özellikle de Medine döneminde imkânların artmasıyla birlikte yazım faaliyeti
büyük bir ivme kazanmış hatta sahâbenin en seçkinlerinin de içinde bulunduğu
vahiy kâtipliği müessesesi ihdas edilmiştir. Böylelikle nâzil olan sûre ya da
âyetlerin mümkün olan en kısa zamanda yazıyla da kayıt altına alınması çok daha
düzenli hale gelmiştir. Biz de başlangıçtan itibaren yaşanan bütün bu süreçleri
“Kur’an’ın Korunmasında Hıfz ve Kitâbet” adlı araştırmamızda ele alıp
incelemeye tabi tuttuk.
Qur'an is a unique source of guidance and mercy
for humanity, had been sent to “Beytül-İzze”, which is located in the firmanent
of the world from “Levh-i Mahfûz” and then from there it was revealed to the trustworthy
prophet. The last prophet, on the one hand he preached this precious message
which entrusted to him to the people with great a care, on the other hand he
took some precautions to protect the Qur'an with originality. In this sense,
the blessed prophet put into the practice two methods which are memorization
and literary composition to encourege his companions for reading and teaching
of Qur’an and transfering the practices to the public. In the first years of
the prophethood, there was a particular consantration on the memorization
method rather than literary composition. The reasons for that was based on
certain circumtances of that age such as inlclination of people to verbal
culture, prevalence of illetracy, and requirement of reciting Quran in daily
prayers. However, the cicumtances were changed so that opportunities are
increased in the favour of the İslam by time particulary in Madinah peroid.
Therefore, writing activities have gained a great acceleration and a
secreteriat which include even the most elite of companions were established
for recording revelations. In this way, it was much more regular to record the
chapters or verses of the time with the letter in soon times. In the current study, we have examined
all those processes which are memorization and literary composition from the
beginning of the revelation regarding the Protection of the Qur'an.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Acceptance Date | September 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.