Hz. Meryem Hıristiyanlıkta olduğu gibi İslâm'da da
hayırla yad edilen kutsal bir isimdir. İslâm alimlerinden onun peygamber
olduğunu iddia edenler varsa da çoğunluğa göre o Allah'ın velî bir
kuludur. Nitekim Hz. Meryem ilâhî vahye muhatap olmuş, bazen aracıyla bazen de
doğrudan ilâhî olanla irtibata geçmiştir. Peygamberlerin varisleri kabul edilen
velîlerin gösterdikleri kerâmetler Hz. Meryem'de de zuhur etmiştir. Mabette
ibadet ederken ve Hz. Îsâ'nın doğumu esnasında olağan üstü şekilde yedirilip
içirilmiştir. Tasavvufta Allah Teâlâ'nın sevdiği kulunu önceden seçtiğine
inanılır, Hz. Meryem de Kur'ân-ı Kerim'de seçilmiş olarak vasfedilmektedir.
Zira velâyetin kesbî tarafı olmakla beraber vehbî yönü daha ağırlıktadır. Hz.
Meryem'in başına gelen zorluklara sabredip teslimiyet göstermesi onu,
tasavvuftaki en yüce makam olarak görülen sıddîklık mevkiine yükseltmiştir. Her
velî kul gibi o da gece gündüz ibadet ve taatla meşgul olmuş dünyadan yüz
çevirmiştir. Bilindiği üzere Allah dostları günahlardan mahfuzdurlar. Hz.
Meryem'in günahlardan uzak, tertemiz olduğu Kur'ân'da ve Hz. Peygamberin
hadislerinde açıkça belirtilmiştir.
Hz. Meryem'in sayılan tüm bu özellikleri Allah dostu
velî bir hanımın nasıl olması gerektiğini göstermektedir ve Hz. Meryem bu
hususta müslüman kadınların örneği olmuştur.
Mary, as
it is in Christianity, is also a sacred name in Islam. Although there are Islamic scholars who claim that she may be a prophet, according to the
majority, she is a benevolent servant of Allah. Indeed, Mary had been in
contact with the Divine and become the addressee of Divine Revelation sometimes
through an intermediary and sometimes directly. The miraculous deeds which were
revealed by saints who are accepted to be the inheritors of the prophets also
appeared in Mary. When worshiping in the temple and during the birth of Jesus,
she was fed in extraordinary ways. In Sufism, Allah (c.c) is believed to have
chosen his beloved servants in advance, and Mary is also described as chosen in
the Holy Qur'an. Because, although there is an aspect of sainthood gained by
striving, its aspect gained with the grace of Allah outweighs. Patience and
submission of Mary in the face of hardship that she has experienced has raised
her to the position of devoutness, which is regarded as the highest level in
Sufism. Like every saint, she turned away from the worldly affairs and engaged
in worship day and night. As is known, Allah's friends are protected from the
sins. It is stated clearly in the Qur'an and in the hadiths of the Prophet
Muhammad (PBUH) that Mary is immaculate and free from sins.
All of
these characteristics mentioned show how a saint woman who is a friend of Allah
should be, and Mary has been an example of Muslim women in this regard.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Acceptance Date | September 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.