Muslim philosophers separated the material cause and
formal cause as essential, and the efficient cause and intention cause as
existential, which are the four causes stated by Aristoteles. Mulla Sadra
addresses the efficient cause in two parts which are natural and emanative
(creative) causes. Natural perpetrator is preparatory perpetrator and the creative
perpetrator is the perpetrator bestowing entity. According to a almohad, Allah
is the perpetrator of everything. However, there are disputes concerning what
kind of perpetrator Allah is.
Muslim philosophers dealt with all types of
perpetrator to put forth the attributes of emanative perpetration. Agents by
Intentional, Agreement, Providence, Manifestation are perpetrators who have
knowledge and will. Agents by intentional perform their actions by the virtue
of a purpose. Their knowledge is detailed in their actions. The knowledge of
agent by agreement is collective before creation and detailed after creation.
The knowledge of agents by providence on their entity is presential and their
knowledge on their actions is conceptual and detailed. On the other hand,
agents by manifestation have a detailed presential knowledge on their actions.
This study addresses all the perpetrator types which may be attributed to Allah
and identifies the perpetrator type which can possibly be attributed to Allah.
Mulla Sadra Natural Cause Emanative Cause Efficient Cause Agent by Providence Agent by Manifestation
Müslüman filozoflar Aristo’nun dillendirdiği dört
illetten maddî ve formel illetleri mâhiyetsel, fâil ve ereksel illetleri de
varlıksal illetler diye ayırdılar. Molla Sadrâ fâil illeti; tabîi ve ilâhi
(icadî) illet olmak üzere iki kısımda ele alır. Tabîi fâil hazırlayıcı fâil,
icadî fâil ise varlık bahşedici fâildir. Bir muvahhide göre her şeyin fâili
Allah’tır. Ancak Allah’ın nasıl bir fâil olduğu hususunda ihtilaflar vardır.
Müslüman filozoflar ilâhi fâiliyetin niteliğini ortaya koymak için bütün fâil
türlerini ele almışlardır. Bu fâillerden Bi’l-kasd, Bi’r-rıza, Bi’l-inâye ve
Bi’t-tecellî fâiller ilim ve iradeye sahip fâillerdir. Bi’l-kasd fâil bir
gayeye binaen fillerini gerçekleştirir. Fiillerine ilmi de tafsilîdir.
Bi’r-rızâ fâilin ilmi icattan önce icmâlî, icattan sonra ise tafsilîdir.
Bi’l-inâye fâilin zâtına ilmi huzurî, fiillerine ise husulî ve tafsilîdir.
Bi’t-tecellî fâil ise icattan önce fiillerini huzurî ilimle tafsilî bilir. Bu
çalışmada Allah’a nispet edilme olasılığı olan bütün bu fâil türleri incelecek
ve bu fâil türleri arasında Allah’a nispet edilme olasılığı olan fâil türü
tespit edilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Acceptance Date | September 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.