Rasyonel özne, Aydınlanma
düşünürlerinin ilgi merkezi olmakla birlikte, daha önceleri tartışılmayan bir
konu olduğu anlamına gelmemekteydi. Önceki tartışmalardan ayrışan yönü;
yoğunluğu, yaygınlığı ve gelişimsel koşulların uygunluğu olmuştu. Aydınlanma
sonrası öngörülen ideal insan tipi -belirli uslamlama kurallarına uymak
koşuluyla- kendi yararına gereksinim duyduğu şeyleri doğru bir şekilde başarma
yolunda yeterli niteliklere sahip rasyonel bir varlıktı. Ancak çok geçmeden
deneyimlenen uygulamalar, rasyonel özneye dönük bir takım sıkıntıların
belirmesine neden oldu.
Üretim ve tüketim toplumlarının
ikisi de evrensel nitelikli bütüncül bir rasyonel varlığı reddetmektedir.
Tüketim toplumu, tüketim ürünleri ile alışveriş merkezleri, reklamlar ve
eğlence parkları gibi tüketim araçlarının etkisiyle, tepisel davranış kalıpları
olan bir çoğunluk ortaya çıkarmıştır.
Tüketim kültürünün manipülatif
tüketimsel yapıları ve kodları son derece önem arz etmektedir. Zira
tasarımlanan evrensel rasyonel özne-birey tezinin başarısız olduğu, tarihsel ve toplumsal koşulların bireyler
üzerinde önemli bir etkisinin olduğu görülmüştür.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 30, 2017 |
Acceptance Date | July 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 9 Issue: 2 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.